Fiske i Sollefteå - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Sollefteå

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack så mycket för alla tips. Man måste ju börja någonstans så jag och tjejen åkte just och tänkte reka av Östra Spannsjön. Vi gick dock bet eftersom vi inte hittade dit. Vi hade bara en grov turistkarta (översikt över hela So-eå kommun) att gå efter, samt ett vagt minne av Eniros version i huvudet Vad är enklaste vägen att köra dit, samt vart är bäst att fiska? Där spannån mynnar in eller ut? Behövs fiskekort?

Förra helgen och igår blev det metpass i Bollsta. Tyvärr lyckades vi inte mäska in någon id eller brax så det vattnet får nog vara framöver.

Kommentera

Ursprungligen postat av arcade Visa inlägg
      Tack så mycket för alla tips. Man måste ju börja någonstans så jag och tjejen åkte just och tänkte reka av Östra Spannsjön. Vi gick dock bet eftersom vi inte hittade dit. Vi hade bara en grov turistkarta (översikt över hela So-eå kommun) att gå efter, samt ett vagt minne av Eniros version i huvudet Vad är enklaste vägen att köra dit, samt vart är bäst att fiska? Där spannån mynnar in eller ut? Behövs fiskekort?

Förra helgen och igår blev det metpass i Bollsta. Tyvärr lyckades vi inte mäska in någon id eller brax så det vattnet får nog vara framöver.
      Tjenare!

Jag är, och har bott i sollefteå i hela mitt liv - så många vatten vet jag om

Östra spannsjön är det nu för tiden ingen mening att ödsla tid på då sjön är näst intill utdöd. Källsjön är mycket rik på gädda, men aldrig fått något större ifrån kanten så båt är att föredra. Knäsjön, även där T3 stugan ligger är också ett mycket bra fiskevatten. Braxen, id osv går att fiska nere vid bruket. Sedan har vi såklart alla ädelfisk vatten, och hittils har lill aborrsjön varit bäst. Var där för någon dag sedan och der resulterade i 2 stycken öringar över kilot. Sedan har vi en annan tjärn, som är privatägd som heter trästatjärn. Det är en kallkälla rakt igenom och är mycket rik med röding!

Skicka PM eller något för vägbeskrivning =)

Jo, en sak till! I Forsmo - bakom fiskodligen så är gäddor under 6kg väldigt sällsynt och dom blir verkligen stora där och går att komma åt ifrån land. Även aborrarna är ruskigt stora 1kg > där!

Kommentera

Östra spannsjön är långt ifrån utdöd, kanonroligt fiske efter sutare och ruda. Enda problemet är all småaborre som hugger innan det börjat mörkna på krokarna som är avsedda för sutare/ruda. Svänga in vid I 21 och åk förbi skjutbanan.

Kommentera

Fredrik_Norrland: Okej, då blir det att lägga något pass i Östra Spannsjön nästa gång jag är ner. Brukar man behöva förmäska något eller räcker det att mäska rikligt under fiskepasset?

Gårdagens pass blev vid bruket, men ingen fisk svarade på mäskningen. Tjejen fick en stäm och sedan hade vi ett fåtal pill. Nästan heldött med andra ord...
          Dock ser det ut som ett det stället kan ha pontetial.

kenka: måste även testa Forsmo

Kommentera

Brukar bara mäska lite under fisketiden då ja inte hinner åka dit och förmäska så ofta. Forsmo ska du pröva, finns riktigt gott om storgädda där

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredrik_Norrland Visa inlägg
              Östra spannsjön är långt ifrån utdöd, kanonroligt fiske efter sutare och ruda. Enda problemet är all småaborre som hugger innan det börjat mörkna på krokarna som är avsedda för sutare/ruda. Svänga in vid I 21 och åk förbi skjutbanan.
              Kanske var för hastig i mitt uttalande. Jag har aldrig riktat mig imot mete utan är mer ute efter storgädda, vilket jag aldrig har fått i Östra Spannsjön.

arcade: Forsmo är verkligen kanon då man inte har tillgång till båt och det går till och med att komma åt dom riktigt fina grisarna även ifrån land!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
              20 svar
              2 599 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg skyler
              av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
              0 svar
              134 visningar