Fiske Hemavan, Heli-lyft eller Älv-fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske Hemavan, Heli-lyft eller Älv-fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske Hemavan, Heli-lyft eller Älv-fiske?

Hej!

Om ni skulle åka till Hemavan och antingen få välja på Helikopterlyft och fiske på fjället, eller Forsfiske vid Umeåälvens början, vad skulle ni välja då?

Och varför?

MvH Patrik

Helikopter, därför att det är en upplevelse i sig att flyga helikopter och för att hitta små vatten avsides. Det är härligt att vara till fjälls.

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
      Helikopter, därför att det är en upplevelse i sig att flyga helikopter och för att hitta små vatten avsides. Det är härligt att vara till fjälls.
      Bra motivering
      Har aldrig fiskat fluga, men tills dess när nog utrustningen införskaffad
      Tror det ingår instruktioner av Guide...

Kommentera

För att få ut mesta möjliga skulle jag gå ngn kastkurs, öva i lite hemmavatten för att sedan åka som en hyffsad kastare ist för att komma till drömvattnet som totalt nybörjare
        sigpic

Kommentera

Helikopter turen! Och med lite kastvana i ryggen och hopp om gott väder när du kommer fram. Utan att ha tränat lite på hemmavattnen och känt på vad vindar kan åstadkoma med ett från början hyfsat kast kan hela resan sluta i panik och uppgivenhet. Skaffa flugspöet så fort du kan och ha det med överallt dit du ska. De det åtminstone den första kvarten av fisketuren.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Håller med.
            Träna med utrustningen så du kan njuta av fisket och naturen istället för att tjorva med linor, tafsar och flugkrokar som sitter här och där.

Sen kan det vara en god idea att ha ett litet teleskopiskt haspelset instoppat i ryggsäcken som back up för att säkra middagen.

Kommentera

Jag skulle välja helikopterlyftet, utan tvekan. Umeälven är rätt sönderbygd, den börjar med en damm redan i umfors och sen är det väl en i klippen nån mil längre ner om jag inte minns fel. Det ser inte så kul ut när man åker förbi med bil på sommaren, men skall sanningen fram har jag har faktiskt aldrig fiskat där på sommaren. Tärnaån är den mest lätttillgängliga och finaste rinnande vattnet i närheten som jag vet, Jovattsån är oxå rätt fin, men det var ett tag sedan jag hörde att någon hade ett strålande fiske i dem. (Det säger iof kanske mer om mig än om åarna :-)).

Norr ut har du ju tärnasjön och den övre delen av tärnaån som man når med helikopter, eller om man kan tänka sig åka så långt kanske man kan åka ända upp till övre delarna av vindelälven, har för mig att det inte är kvoterat högst upp där. Det är iaf skitfint i vindelälven :-) Annars har du sydväst från tärnaby ett riktigt fint område av tjärnar och småvatten.

Lycka till
              När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                För att få ut mesta möjliga skulle jag gå ngn kastkurs, öva i lite hemmavatten för att sedan åka som en hyffsad kastare ist för att komma till drömvattnet som totalt nybörjare
                Låter som en bra taktik! Och jag har ju fram till Augusti på mig

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                Helikopter turen! Och med lite kastvana i ryggen och hopp om gott väder när du kommer fram. Utan att ha tränat lite på hemmavattnen och känt på vad vindar kan åstadkoma med ett från början hyfsat kast kan hela resan sluta i panik och uppgivenhet. Skaffa flugspöet så fort du kan och ha det med överallt dit du ska. De det åtminstone den första kvarten av fisketuren.
                Då dyker ju mitt problem upp.
                Kommer när jag fiskar att till 90% flugfiska i sthlm skärgård, vilket innebär att jag ska satsa på ett grövre spö. Som inte duger till fisket i hemavan.

Men köper jag det grövre spöet och tränar på hemmaplan så spelar det väl ingen roll om jag får hyra utrustning i Hemavan som är mer anpassad för det fisket? Ellerhur? Förutom att det självklart säkert är roligare med egen utrustning...

Tror inte det är läge att köpa dubbla flugfiskeutrustningar för tillfället (regeringen)
                Senast ändrad av pwrdesign; 2007-03-21, 20:02.

Kommentera

Kostar du på dig ett helikopterlyft så bör du kunna kosta på dig ett bra spö!Vad gäller "regeringsproblematiken" kan man lösa detta genom att vara lite "diskret". Brukar själv ta in nya fiskeprylar garagevägen, för att på så sätt slippa en massa onödiga diskussioner....
                  Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Ursprungligen postat av walleyebuster Visa inlägg
                    Kostar du på dig ett helikopterlyft så bör du kunna kosta på dig ett bra spö!Vad gäller "regeringsproblematiken" kan man lösa detta genom att vara lite "diskret". Brukar själv ta in nya fiskeprylar garagevägen, för att på så sätt slippa en massa onödiga diskussioner....
                    Haha

Bor i lägenhet...
                    Men får försöka på nåt sätt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 618 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                    0 svar
                    145 visningar