Rügen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rügen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rügen

Läste just i boken Sportfiske 2006 om gäddfisket i tyska Rügen, det var David Lundqvist och Fredrik Stjärnkvist som åkte ner och testade detta omtalade vatten. Det sägs att ungefär 100 gäddor på 125 cm eller mer fångas av sportfiskare varje år. Och precis som i t.ex USA så är det längden som är viktigast i Tyskland, vikten kommer i andra hand. Toppfisken under Davids och Fredriks besök var en gurka på 17,5 kg fördelade på 124 cm, fångad av David.

Läste också att de släppte tillbaka sin fisk, men på ett annat forum har jag läst att reglerna i Tyskland egentligen förbjuder C&R, men de tyska guiderna vill väl ha kvar sitt fina bestånd av storgäddor och behåller fisken enbart om deras kunder begär det.

Bästa fisket börjar i månadsskiftet november/december och sträcker sig fram till islossningen, men det finns en hel del regler kring fisket och framförandet av båt som gör att det bästa alternativet är att åka ut med en guide istället för att fiska på egen hand, dessutom känner ju guiderna området bättre. Här är en länk till guiderna som David och Fredrik åkte ut med. Kan ju vara bra att ha om någon är sugen på att åka ner!

Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Varför skulle C&R vara förbjudet ?! är tyskar alltid så kallhjärtade :P
    På jakt efter 15+

Kommentera

Klart det finns många regler, det är Tyskland vi pratar om, men guiderna vill inte heller att folk skall traila ner då dom tappar sin inkomst. Motor över 4hk och du måste ha skepparexamen,
      om jag kommer ihåg rätt, hyra ut båtar får inte vem som helst göra.
      Sen har dom flytande regler för när fisken skall skyddas för lek under våren,
      alltså gäller det att vara uppdaterad, man får fråga dom som säljer fiskekort.
      Sportfiskeaffärer är ingen brist på Rügen, på fiskekortet står det om minmimått och annat.
      C&R det är så att De Gröna är ett stort parti i Tyskland och dom har säkert drivit frågan.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie
        Varför skulle C&R vara förbjudet ?! är tyskar alltid så kallhjärtade :P
        Det var dom gröna (typ miljöpartiet) i Tyskland som fick igenom förbudet. Det ansågs att det var djurplågeri att ta upp fisk i annat än matsyfte.

Men förbudet efterlevs dåligt på sina håll med myndigheternas tysta medgivande. Det ligger mycket mer pengar i en levande än en död storgädda.

Jag åker f.ö ner till Rügen på torsdag för fem dars gäddfiske. Ska bli riktigt kul!

Kommentera

Skitfiske KK...
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21
            Läste just i boken Sportfiske 2006 om gäddfisket i tyska Rügen, det var David Lundqvist och Fredrik Stjärnkvist som åkte ner och testade detta omtalade vatten. Det sägs att ungefär 100 gäddor på 125 cm eller mer fångas av sportfiskare varje år. Och precis som i t.ex USA så är det längden som är viktigast i Tyskland, vikten kommer i andra hand. Toppfisken under Davids och Fredriks besök var en gurka på 17,5 kg fördelade på 124 cm, fångad av David.

Läste också att de släppte tillbaka sin fisk, men på ett annat forum har jag läst att reglerna i Tyskland egentligen förbjuder C&R, men de tyska guiderna vill väl ha kvar sitt fina bestånd av storgäddor och behåller fisken enbart om deras kunder begär det.

Bästa fisket börjar i månadsskiftet november/december och sträcker sig fram till islossningen, men det finns en hel del regler kring fisket och framförandet av båt som gör att det bästa alternativet är att åka ut med en guide istället för att fiska på egen hand, dessutom känner ju guiderna området bättre. Här är en länk till guiderna som David och Fredrik åkte ut med. Kan ju vara bra att ha om någon är sugen på att åka ner!

http://www.bodden-angeln.de/

Kan ju tilllägga att Hans Nordin och kör resor dit ner om folk nu vill veta
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
              Jag åker f.ö ner till Rügen på torsdag för fem dars gäddfiske. Ska bli riktigt kul!
              Låter riktigt skoj! Kom ihåg kameran! Och skitfiske på dig!
              Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Tack ska ni ha! Men med det vanliga Rügenflytet jag haft så blir det väl storm i fem dar...

Kommentera

Topp på Rügen resan hittills 9 pannor om jag fattat allt rätt, KG? hade en större på som gick under båten och lossnade....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                  20 svar
                  2 585 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg skyler
                  av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                  3 svar
                  408 visningar