Värmeln - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värmeln

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fann en sida med lite info....

Verkar finnas lite öring där....
    www.lindh81.blogspot.com

Kommentera

Behöver veta vad du är ute efter?
      Sjökort? Finns laxar på 10+, gäddor 16+ , gös 5+ , öring 5+ i Värmeln.
      Öringfisket stängt just nu. Max 3 spön oavsett antalet pers i båten. Skicka gärna pm om vad du är ute efter.

Kommentera

Var där härom dagen =)...Fiskade gädda och fick ett par var. Såg dessutom en del fisk som vi tror var öring, var tom en som nappade på min popper =)...

Kommentera

Hejsan. Värmeln är en klarvattensjö med största djup på ca 45 meter. Det är väldigt gott om grynnor överallt så ett öga på ekolodet är ett måste. Antal öar och kobbar sägs vara 365 st. men jag har inte räknat själv. Ett mkt bra men lite enklare sjökort finns (saknar markerade djupbranter och viss marin info) och kostar 280:-. 3 spö per båt gäller men det och minimått + fredningstider får man reda på när man köper fiskekort. Det finns vild öring som leker i Slorudsälven, Brunsbergsälven och Vrångbäcken. Dessa ställen har fiskeförbud året om. På 70-talet gjordes stora utplanteringar av gullspångslax. Dessa har förökat sig och riktigt fina ex finns. Gös satsas det hårt på med årliga utsättningar som tar sig bra. Största jag hört om i år var på 6,2 kg. Grov gädda och fin aborre finns där också. Min största borre var hela 46 cm lång men vägde inte mer än 1,2. Största borren i år vägde hela 2,4 kg!! Det finns tom mal i Brunsbergsälven, inte illa. Värmeln är generellt sett en ganska svårfiskad sjö. Det är sällan man hör om eller får storfångster. Men om nån har vägarna förbi Värmskog så titta in på Degerbyns lanthandel. Strax innanför dörren, till höger, hänger ett fotokollage på en del man hämtat ur Värmelns vatten och det är inga dåliga bitar! Däremot så är fisketrycket på sjön väldigt lågt så det borde finnas ganska gott om rejäla firrar som bara väntar. Mvh. Micke

Kommentera

Låter ju som man får pröva där nån dag, finns väl ramp vid Edane och lägga i båten.
            www.lindh81.blogspot.com

Kommentera

Jodå det finns en ramp i ganska bra skick i Edane. Men eftersom du ändå har båten på trailer skulle jag föreslå rampen i Värmskog. Den ligger alldeles intill cafe Liljenäs. Lite brant men fullt okay. Det blir mkt mindre båtåkning och fisket är bäst nere i södra delen. Mvh. Micke

Kommentera

värmeln är en fin sjö har fiskat i den hela mitt liv har min båt i sjön. mycket abborre är det och stora har fått någon öring i sjön och gädda finns det mycket av gös är det sämre med har inte fått någon gös i värmeln. så det är bara att prova 3spön per båt är max i sjön respektera detta vi vill ha fin stam med lax och öring

//johan karlsson värmskog

Kommentera

Fiskade en del själv i mellersta delen förr, nu fiskar jag mest kring värmskog...tycker det är ganska svårfiskat..Hade dock en lärare som har fått en lax på 11kg..helt okej!

Kommentera

Har fått Öring på 2,6 kg mitten av 1990talet min far har fått en öring på 12.5 kg och min bror har fått en gullspångslax på 9 kg. och mängder av abborre över kilot. största på 1.75 kg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 585 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    407 visningar