Norrlandsfiske i sommar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norrlandsfiske i sommar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Norrlandsfiske i sommar

    Sitter och letar lämpliga vatten för en veckas fiske till sommarn. Närmre tid är inte bestämt ännu. Är ute efter ett bra öringvatten i norrland. Gärna som ligger ute på fjället och är hyfsat orört och öde. Men samtidigt ingen plats dit man får åka helikopter eller gå 5 mil för att komma till...
    Har väl i första hand tänkt hyra en stuga och köra dagsutflykter ut till vattnet, men vem vet, kanske får för oss att tälta...
    Kommer köra både fluga och spinn. Och hellre vatten med gott om halvstora öringar än få stora.

    Japp jag vet, finns 1000-tals såna vatten där uppe... Alldeles för många för att kunna bestämma sig! Behöver konkreta tips.

    SÅ... Vart ska vi ta vägen? Och vilken tid på sommarn?

    Känner ni till en stuga som ligger i närheten också vore det kanon!

  • #2
    http://www.harkanlangan.com/ är min rekommendation, visserligen inte uppe på fjället men dock fjällälvar. För boende: http://www.jaktfiske.com/
    Senast ändrad av ps; 2006-03-27, 19:50.

    Kommentera


    • #3
      Tackar för det snabba svaret!
      Ska genast kolla på kartan, när brukar fisket vara som bäst?

      Kommentera


      • #4
        Runt midsommar brukar det va bra fiske. Det finns lite tips om bra fisketider på länkarna också.

        Kommentera


        • #5
          Kom att tänka på ytterligare några saker som talar till fördel för Hårkan och Långan: inom 1 timmes bilfärd har du Ammerån, Gimån och Dammån.

          Kommentera


          • #6
            Luspeströmmen

            Luspeströmmen ner till Hästskoforsen i Laisälven ett par mil från Laisvall är mycket bra för öring och harr. Det fanns för ett antal år sedan en fiskecamp i närheten. Om jag inte mins fel så hette den "Delikevallen"

            Icax
            Bifogade filer
            If we continue to do things as we have always done them, we can only expect to get the results we always have!

            Kommentera


            • #7
              Runt Ammarnäs har du ju mängder med vatten och bra boende. Runt Sorsele och Storuman är också gott om fina vatten, dock ska erkännas att jag har dålig koll på vilka vatten som är "samevatten" och vilka man får fiska i. Men det är frågor som turistinformationen i Västerbotten har benkoll på.

              Annars kan du ju alltid åka hem till min hemby Tvärtjärn (utanför Burträsk) med inplanterad fisk, det är så nära fjällvatten du kan komma vid kusten. Kolla mina bilder så ser du några fångster.

              Kommentera


              • #8
                Kan annars rekommendera att hyra en stuga bredvid JUVULN sjön ligger strax ovanför ÅRE. Finns flera fina stugor där och fisket är bra. Du har mängder av trömmande öringsvatten runtomkring vilket är perfekt om du vill göra dagsutflykter. Du kan hyra samma stuga som oss via en besinmack / camping bredvid sjöns ena ända, kan dock lova att du inte behöver trängas vi var de ända som fiskade. =) Annars finns det en familj på andra sidan sjön som hyr ut ett hus med båt till.
                Vill du söka ensliga vatten är det bara att höra med de lokala förmågerna och ta en dagsvandring upp till mer avskilda vatten. Finns hur mycke som helst att välja på i trakterna. Stugan vi hyrde kostade ca 250 kr per natt och har 4 sängar, den ligger ca 3 meter ifrån vattnet och har utsikt över en stor bit av sjön. I sjön Juvuln rinner det ut flera mycket fina Örinströmmar, det är tyvärr förbjudet att gå upp i vissa av dessa trömmar och fiska men är ju inte omöjligt om man kör en natt. Vi lyckades landa omkring 25 öringar med vikter mellan 1,0 - 1,9 som störst under våran 2 dagarstripp på denna mycket fina plats, men då bör jag tillägga att vi mestadels trollade med rappala wobblers.

                Aja, lycka till iaf vad du nu än väljer.

                Kommentera


                • #9
                  Som Sorselebo måsta jag ju förespråka min hembyggd som har fina fiskevatten, både strömmande vatten som Laisälven och Vindelälven och sjösystem.

                  Här är några länkar och kontaktinformation: (Lite sugen man blir att åka hem och fiska när man kollar på bilderna!)









                  Vindelälvens turistbyrå
                  Stationsgatan 19
                  920 70 Sorsele
                  Tel:0952-140 90
                  Fax:0952-142 96
                  turist@vindelalven.se
                  Senast ändrad av Test005; 2006-03-28, 16:41.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för alla svar! Uppskattar det.

                    Ska sätta mig ner med polarna och kolla på era alternativ, kanske återkommer med fler frågor!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 547 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler
                     
                    Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    377 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Caben
                    av Caben
                     
                    Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                    0 svar
                    107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg 95nilsson  
                    Arbetar...
                    X