väder o vind HÖ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

väder o vind HÖ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• väder o vind HÖ?

hur ska vädret vara när man ska fiska havsöring västkust/östkust/sydkust.
    det snackas om tex sydvästlig vind osv.. ska det blåsa från sv eller mot sv för att det ska kallas sydvästlig vind.

Vindriktningen man talar om är alltid riktningen FRÅN. Nordan är ju "alltid" kylig. Gissa varför?

Kommentera

Ursprungligen postat av tsillen..
      hur ska vädret vara när man ska fiska havsöring västkust/östkust/sydkust.
      det snackas om tex sydvästlig vind osv.. ska det blåsa från sv eller mot sv för att det ska kallas sydvästlig vind.
      Man sk*ter i hur vädret är och åker ut ändå. Oftast ger sydvindar mer fisk, men det kan vara kanonfiske i vilket väder som helst. Jag har haft drömfiske i tät dimma och bleke. Ett omöjligt väder enligt enn massa fiskeartiklar.

Kommentera

Tror inte allt som skrivs i fisketidningar. Vindriktningen spelar mindre roll, det viktigaste är att det finns vind. Enligt många experter bör man stanna hemma om det blåser nordan. Själv har jag haft minst lika bra fiske vid nordlig vind som sydlig, det är olika ställen man fiskar på. Grundregel är att fiska på lovartsidorna (pålandsvind). Vid sydligt vind fiskar man på sydvända ställen och vid nordlig vind på nordvända. Att nordan alltid är kylig stämmer inte alltid, på hösten är det så men inte på våren. På våren kan en man ha riktig skönt smörfiske även vid nordan. En av mina bättre vårvikar är nordvänd där är det sällan någon som fiskar, kanske just för att den inte är sydvänd. Vid nordlig vind brukar man träffa på stim med havsöringar i den (hemliga) viken.

Kommentera

Tycker ostliga vindar brukar funka dåligt för de flesta fiskarter, annars har jag väl bara haft otur

Kommentera

Det bästa du kan ha är pålandsvind så det skvätter ordentligt bland stenarna det är min erfarenhet
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Sydostlig, sydvästlig och nordostlig vind är dem bästa ... Även västlig kan ge bra fiske för mig... Men strunt i alla myterna, det gäller väl mest att vara på rätt ställe vid rätt vind?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
              20 svar
              2 601 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg skyler
              av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
              0 svar
              136 visningar