Vi som fiskar i Stångån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vi som fiskar i Stångån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vi som fiskar i Stångån

Hej alla fiskegalna..
    Finns det några på detta forum som brukar fiska i Stångån (Linköping)?
    Eftersom jag varken har tillgång till bil (eller båt) så försöker jag via cykel att utforska Stångån så mycket som möjligt (dock inte innerstaden)
    Mitt favoritställe är nu efter Landeryd kyrka, en bit bort från Slattefors slussen.
    Tänkte att vi som fiskar i Stångån, kunde byta ideér rapportera fångster och diskutera olika fiskeplatser i Stångån.
    Tänkte själv dra iväg en stund ikväll och se om det nappar något.
    Vi höres! ha det bra!
    mvh Niklas

Stångån i morgondimma

Ursprungligen postat av wirsen
    Hej alla fiskegalna..
    Finns det några på detta forum som brukar fiska i Stångån (Linköping)?
    Eftersom jag varken har tillgång till bil (eller båt) så försöker jag via cykel att utforska Stångån så mycket som möjligt (dock inte innerstaden)
    Mitt favoritställe är nu efter Landeryd kyrka, en bit bort från Slattefors slussen.
    Tänkte att vi som fiskar i Stångån, kunde byta ideér rapportera fångster och diskutera olika fiskeplatser i Stångån.
    Tänkte själv dra iväg en stund ikväll och se om det nappar något.
    Vi höres! ha det bra!
    mvh Niklas

Stångån i morgondimma
    Tjena! Brukar ta ett pass ibland när suget blir för stort. Men åt det hållet har jag aldrig varit. Skulle gärna ha följt med ikväll, men cykeln är paj =)

Annars har "ep" här på FS bra koll på Stångån.

Brukar när andan faller på ta en promenad från Nykvarn och bort mot Segelbåtshamnen, men resultatet har varit magert.

//Daniel
    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

..

Tjena Brunte

Anlände till Slattefors sluss runt halv sex, fiskade lite vid stenröset utan någon större framgång.
      Gick senare vidare till "hästhagen" där det var mycket liv och rörelse. Något som var roligt var
      att man faktiskt kunde se "skuggorna" av större fiskar som jagde precis vid ytan, inte långt från
      strand kanten. Var även större fiskar som slog längre ut. Efter några försök att reta "skuggorna"
      till hugg (jag visste inte då vad för slags fisk jag hade att göra med), "prick sköt" jag på fisken som
      tog wobblern glupskt. Fisken som visade sig vara en Id gjorde rejält med motstånd innan jag till
      slut kunde få upp honom på land. Efter runt klockan 20.00 var det som alla fiskar låg och sov.
      Bara enstaka livstecken i form av slag (inte alls lika intensivt som förut). Jag lämmnade Slattefors
      runt kl. 21.00, endast med en Id som C&R, men en skön fiskedag var det i varje fall.

Kommentera

..

Faktum är att det är helt ok fiske när man passerat Landeryd kyrka.
        Här kan du få både aborre, gädda, sarv, id och med lite tur även gös.
        Vattnet här är riktigt rent i gämnförelse med många andra platser i Stångån.

Vid Slattefors slussar kan du både få fisk på kast som på mete..

Kommentera

Faktum är att det är helt ok fiske när man passerat Landeryd kyrka.
          Här kan du få både aborre, gädda, sarv, id och med lite tur även gös.
          Vattnet här är riktigt rent i gämnförelse med många andra platser i Stångån.

Vid Slattefors slussar kan du både få fisk på kast som på mete..
          Ja det låter det. Fast jag ser väl mer Stångån som ett andrahandsval. Har jag tid att planera åker jag till Svartån.
          Fick faktiskt en gös i våras mellan slussarna i Nykvarn, fast på kastnät!
          Team Gorilla.

"No Monkey Business"

Kommentera

Ursprungligen postat av Brunte
            Fick faktiskt en gös i våras mellan slussarna i Nykvarn, fast på kastnät!
            Stopp och belägg, det finns väl bara en sluss vid Nykvarn?

Kommentera

Ursprungligen postat av dennis
              Stopp och belägg, det finns väl bara en sluss vid Nykvarn?
              Men okej då! I SLUSSEN =)
              Team Gorilla.

"No Monkey Business"

Kommentera

Jo det är klart att man ser Stångån som ett andrahandsval. Jag brukar låna min kompis båt & dra ut på Lilla Rängen o fiska.

Svartån, är det bra fiske där? Hur är möjligheterna att fiska från land?
                Det går alldeles ypperligt att fiska från land på de flesta sträckorna under vår och höst men se till att kicka undan alla specimen-hjon först. Sommaren funkar oxå, men då får du trängas med vassen. Vi fiskar mest med båt, men ibland blir man så att säga "instängd" pga forsar och dylikt.
                Team Gorilla.

"No Monkey Business"

Kommentera

sämskskinn som mete!

Hejsan!
                  Idag var jag på Öhammars o köpte mete utrustning, då jag nästan aldrig metar var min utrustning föråldrad.
                  Efter att ha hört mig för hos gamla fiskarkompisar, som har haft båt i Ärlången & även fiskat en del borta vid slussarna i Slattefors, ska jag testa ett nytt knep för att få Aborre.
                  Nämligen att meta med sämskskinn (låter kanske som jag är helt bakom flötet men låt mig förklara)

I Stångån & även i Ärlången finns det mängder av lövträd som växer en bit över strömmen (vattnet). Under dessa träd väntar mycket aborre på att larver och andra kryp ska ramla ner från träden. Larverna är gula,bruna till färgen och jag har själv sett Aborre som går upp till ytan och ta dessa larver.

Därför ska jag börja meta med sämskskinn under dessa träd i hopp om att fånga Aborre, som oftast inte tar på jigg eller mask i dessa vatten.

Låter det korkat? Jag återkommer med en rapport om hur det funkar.

Sämskskinn som mete??

Höres! //Niklas

Kommentera

Ursprungligen postat av wirsen Visa inlägg
                    Hejsan!
                    Idag var jag på Öhammars o köpte mete utrustning, då jag nästan aldrig metar var min utrustning föråldrad.
                    Efter att ha hört mig för hos gamla fiskarkompisar, som har haft båt i Ärlången & även fiskat en del borta vid slussarna i Slattefors, ska jag testa ett nytt knep för att få Aborre.
                    Nämligen att meta med sämskskinn (låter kanske som jag är helt bakom flötet men låt mig förklara)

I Stångån & även i Ärlången finns det mängder av lövträd som växer en bit över strömmen (vattnet). Under dessa träd väntar mycket aborre på att larver och andra kryp ska ramla ner från träden. Larverna är gula,bruna till färgen och jag har själv sett Aborre som går upp till ytan och ta dessa larver.

Därför ska jag börja meta med sämskskinn under dessa träd i hopp om att fånga Aborre, som oftast inte tar på jigg eller mask i dessa vatten.

Låter det korkat? Jag återkommer med en rapport om hur det funkar.

Sämskskinn som mete??

Höres! //Niklas

Spännade metod. Hur gick det?

Jag har varit en hel del ute i slattefors slussar och fiskat då mest vid kraftverket. Har tagit en gädda på fem kilo och ett flertal runt 1-2 kilo. Några få abborrar.

Undrar nu ifall det är någon som har båt där ute som man kan få hyra? Jag vill ut till vassarna som ligger uppströms kraftverket ungefär femhundra meter. Man kan itne komma till ifrån land där uppe och det ser ofattbart bra ut.

Tacksam för svar

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 585 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    407 visningar