fiske i fjällbacka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiske i fjällbacka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fiske i fjällbacka?

Jag ska följa med familjen till fjällbacka på västkusten nästa vecka och hade tänkt att ta med mig fiskespöt. Men jag vet ingenting om fisket i dessa trakter. Så jag skulle behöva några tips om platser och metoder. Jag har tillgång till båt, men hade även tänkt att bedriva en del fiske från land.

Vad jag har förstått så är det Makrillfisket som ska vara bra den här tiden på året, men som sagt jag har ingen aning.

Tacksam för svar!!!

Makrill just nu

Jag håller till i Fjällbackaskärgården en del... vi har ett ställe på en ö 3 sjömil utanför byn

Om du kan ta dig precis norr om Gluppö bassängen, så träffar du på ett gäng båtar som pilkar efter makrill. Jag tror det är rätt tid för just Makrill nu!

Sen kan du alltid försöka i grundvikarna, sent på kvällen eller natten, efter öring. En del säger att den ska finnas, men jag har aldrig fått nån....

Ser du nån i stans fulaste plastsnipa, eller en vacker blå liten Utter, så vinka!!!

Kommentera

Tack för tipset

Du vet möjligtvis ingen plats på lite närmare håll som hyser gott om Makrill?
      Annars får det till att testa gluppö.

Vad är det för utrustning som krävs när man pilkar efter makrill?

Kommentera

Makrill kan man få precis överallt där det är hyfsat djupt. Det är en stimfisk som stryker omkring. Det är mycket tur och träff. Om det är många som fiskar på en plats så kan det dock hjälpa till att "hålla kvar" stimmen.
        Fiska gör du antingen med ett båtfiskespö med en häckla (~5 silvriga upphängare) och en liten pilk, eller på riktigt bohusvis, med en "metklamp" och agnsill. Den brukar vanligvis bestå av ett snidat trästycke som man linda upp linan (nylon, 0.60-0.80) på och håller i, ett sänke, och en eller två tunnare halvmeterstafsar som man agnar med småsill. Denna metod tycker jag är mycket roligare än spö. Det är något speciellt att dra direkt i linan och ha närkontakt med fisken. Makrillen brukar i början av sommaren vanligen gå rätt grunt (~4 famn eller 7-8 meter).

Kommentera

Tack för tipset, men jag tror jag föredrar att fiska med spö.

Går dessa häcklor att köpa i vanliga sportfiskeaffärer?

Kommentera

Jadå, i alla fall på bohuskusten. och de kostar inte speciellt mycket.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
            X