Flötestrolling - Hur?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötestrolling - Hur??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

mört och löja

löja är nog inget optimalt bete för gädda, då det torde vara rent slöseri med energi för den att ge sig på ett sånt litet byte, testa med större mörtar!
    Sen finns en hel del tackel du kan ägna många timmar åt att tillverka, du kan ju köra den diskreta varianten med tunn, smidig och lång (gärna över metern) stålvajer, eller så satsar du på lite mera "action" i tacklet, mina tips är:
    det enklaste: sätt en liten röd eller gul twintailjigg på den ena trekroken, den kan utlösa irritationshugg.
    lite krångligare: montera en "propeller" och diverse lyspärlor på vajern, före eller efter betesfisken, klipp sönder ballonger och gör långa svansar som viftar efter fisken, man kan även montera en lysstav.

Jag använder oftast bara ett "vanligt" tvåkrokstackel med 1 - 1,5m med en så stor mört som möjligt. Använder 3 spön, tacklade på 3 olika djup och på olika avstånd från båten. Sen ror jag MYCKET sakta fram över heta platser, stannar gärna upp i flera minuter på en het spot, kanske tar ett årtag och stannar upp igen. skulle vilja påstå att 7 av 10 av mina flötestrollade gäddor hugger när tacklen ligger stilla.
    Ibland fungerar dock inte detta och då drar jag på ett mer spektakulärt tackel och ror gärna fortare, ibland så fort jag orkar, men stannar även då upp ibland.
    Var inte rädd att pröva nya grejjer tills du ser att det funkar, t.e.x har jag fått en del gädda på sarvar modell större (kanske 2-3 hekto).

har man inte tålamod att ro runt med sina tackel kan man ju göra en "combo" och ro endast Ett tackel efter båten och stanna för att dra några kast med jämna mellanrum, men oroa dig inte. Mete efter gädda upptäckte jag för bara ngt år sedan och det är faktiskt en jävligt effektiv metod, de dagar det fungerar och det är inte alla.

Kommentera

Ursprungligen postat av pixaren
      Tjaaaa....hmmmm....jaaajaaa......3 timmars flötestrolling och ingen fisk.
      Slängde på en Zalt och *PANG* efter 20 sekunders fiske, en gädda på 2 kilo.....
      Tjaa....jag vet inte vad jag ska säga....

Inte helt ovanligt! det är ju som dansbanan säger olika beroende på dagar.
      Det finns många olika förklaringar. Man får som med allt annat fiske prova sig fram med mörtstorlekar , tackellängder, djup osv.
      Det som har hänt mig och flera fiskepolare är att när det väl lossnar så har vi fått gäddor av lite större storlekar.
      Det skulle vara kul att veta vikten på den som högg.
      !!!!!

Kommentera

Kanske Arnenym's artikel om ämnet kan hjälpa: http://www.metesidan.se/index.php?m=31&ID=41
        Och kom i håg, Håll det enkelt...

Kommentera

Ok...ska börja med att jag fångade upp 2 löjjor och 1 mört för att ge mig ut.
          Jag använde bara mörten och den var i storlek med en utsträckt handflata.

Hastigheten reglerade jag mellan 0.3-1.5knop, djupet varierade jag från 2,5m till c.a 80cm, jag hade bara ett spö i med.
          Jag gissade på detta djupet då dom sista gäddorna jag tagit har huggt på Zalt (vilket jag gissar rör sig på c.a 2 m)

Problemet är att jag inte hittar några mörtar knappt, det krylla av löjjor här, annars hade jag naturligtvis använt det istället.
          När jag flötestrollade så kokade det mitt ute i sjön på kanske 15x15m med löjjor med vilket jag tolkar som att det finns gott om betesfisk för gäddorna med, förmodligen därför det är en "Hotspot".

Jag vet med säkerhet att jag hittat en "hotspot" på c.a 1 hektar där det går gäddor i lite storlektklass med, så dom finns där jag fiskar, det vet jag.
          Kanske ska påpeka att dom senaste jag tagit har huggit mitt ute i sjön, inget inne vid land alltså, och det är där jag flötestrollat mest med (ute i sjön).
          Klubbens sida

Kommentera

Ursprungligen postat av pixaren
            Ok...ska börja med att jag fångade upp 2 löjjor och 1 mört för att ge mig ut.
            Jag använde bara mörten och den var i storlek med en utsträckt handflata.

Hastigheten reglerade jag mellan 0.3-1.5knop, djupet varierade jag från 2,5m till c.a 80cm, jag hade bara ett spö i med.
            Jag gissade på detta djupet då dom sista gäddorna jag tagit har huggt på Zalt (vilket jag gissar rör sig på c.a 2 m)

Problemet är att jag inte hittar några mörtar knappt, det krylla av löjjor här, annars hade jag naturligtvis använt det istället.
            När jag flötestrollade så kokade det mitt ute i sjön på kanske 15x15m med löjjor med vilket jag tolkar som att det finns gott om betesfisk för gäddorna med, förmodligen därför det är en "Hotspot".

Jag vet med säkerhet att jag hittat en "hotspot" på c.a 1 hektar där det går gäddor i lite storlektklass med, så dom finns där jag fiskar, det vet jag.
            Kanske ska påpeka att dom senaste jag tagit har huggit mitt ute i sjön, inget inne vid land alltså, och det är där jag flötestrollat mest med (ute i sjön).
            Gute: Tack. Jag ville inte skriva det själv. Jag är alldeles för bygsam!

dansbanan skriver om lite bra trix med ballongremsor och annat som man kan hetsa upp gäddan med. I min sjö funkar inte ballonger, men många andra har goda erfarenheter. Du kanske undrar varför man ska hålla på med en massa extrajobb, när zalten ändå fungerar? När du har hittat de extra knepen i flötestrollingen som fungerar på din hektar, så är det oslagbart. Du får både lukt och annat som attraherar gäddan. Om du har dåligt med mört så kan du kanske få tag på hel strömming. Det fungerar även där det inte finns strömming! Darts segelflöte ? Det sitter bara med ett lekande i underkant om jag minns rätt. I så fall har du inte varierat djupet. Det flötet glider på linan.
            Du kan läsa mer om det på GuTes länk.
            !!!!!

Kommentera

GuTe: metesidan.se har fått ett rejält lyft ser jag, skitsnygg! (och en bra artikel)
              Pixaren: gör eller köp en mörtstuga, koka lite gröt som du blandar med "mörtmäsk" (finns att köpa i en del sportfiskeaffärer) samt en hel del mald och omald anis (eller "brödkrydda") så har du garanterat mörtbehovet på det torra.

Kommentera

TAck för det danbanan...ska försöka bygga det....

Jo angående Dart segelflöte så monterade jag två små blyhagel, ett på var sida på linan av flötet och kunde på så vis dra dom på linan för att reglera djupet...problemet var att flötet dök vid 0.8-0.9 knop, tog av en del bly som jag tyngde ner tacklet med, det blev lite bättre, det klarade 1 knop ungefär utan att dyka.

JAg ska läsa igenom artikeln med flötestrolling imorrn iaf.
                Angående mörtstuga, har någon av er en beskrivning på bygget så är dom välkommna, jag har ingen aning om hur man tillverkar dom.
                Klubbens sida

Kommentera

mörststuga:
                  mitt första tips är: köp en "ihopfällbar". Jag köpten en i höstas som fungerar som ett paraply. Den kan du även använda under vintern till ismete då den går att fälla ihop och tas ner/upp ur ett borrhål.
                  2: såhär bygger du en egen: 1: köp "hönsnät" och lägg 2 lager på varandra så att det bildas mindre maskor. Böj ihop dessa till typ en husform eller en kon eller en cylinder. Klipp sedan ut öppningar typ 2 dm i diameter. Sen tar du vad du haver (min komma knapp funkar visst inte så . far bli komma). någon finare typ av nät (ska varar styvt) eller samma där fast kanske 3 lager. Gör en strut som passar i hålen och montera med svets eller tejp eller tråd eller vafan som helst egentligen.

försökte hitta en bra bild här nu på fiskesnack men hitta ingen... jag köpte min hopfällbara för ett par hundra kronor och det var det värt iaf

Kommentera

Något sånt här eller?
                    Klubbens sida

Kommentera

japp, ungefär sådär!
                      Se till hatt inte ha för stora maskor bara (då fastnar och dör småmörten, vilket i sin tur börjar lukta och lockar till sig diverse asätare typ ål och lake som i sin tur gärna har ihjäl alla resterande mörtar) sen ska du nog försöka ha en öppning så långt ner som möjligt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                      20 svar
                      2 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg skyler
                      av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                      3 svar
                      408 visningar