Flötestrolling - Hur?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötestrolling - Hur??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flötestrolling - Hur??

Ska iväg på mitt första flötestrollingfiske ikväll tänkte jag...nu ndrar jag hur man ska gå tillväga.

1. Hur snabbt ska man köra (har elmotor) - 1 knop?
    2. Hur djupt från flötet brukar man ha fisken?
    3. Har man sänke på linan mellan flötet och fisken?

4. När (om det hugger) hur gör man då?
    Ska man stanna motorn eller köra lite till?
    Vänta till den tuggar i sig fiske i lugn och ro eller ska man gör mothugg omedelbart?

Tacksam för svar.

Mvh Peter
    Klubbens sida

1. Så sakta som möjligt gärna med stopp lite då och då. Att ro är att föredra för att kunna reglera farten bättre.
    2. Beroende på hur djupt fisken går och vattendjup, testa dig fram för det rätta för dagen.
    3.sänke skall man ha precis så som man har vid vanligt flötmete, dvs. så att det motsvarar flötets bärighet.
    4.När det hugger kan du med fördel stanna båten, kör du med ett 2 trekrokstackel kan du näst intill göra mothugg omgående. Men för att vara på säkra sidan kan du vänta några sekunder.

5.(bonus svar) sök på flötestrolling eller slowtrolling här på forumet så kommer du finna så mycket information att du själv kan lära ut efter du läst klart

Kommentera

1: Samma fart som man ror ungefär. Lite varierande fart är alltid bra.
      2: Beror på djupet där du fiskar, var fisken står osv. Jag brukar börja med samma djup som det är där jag trollar om det inte är 40 meter förstås. Sen höjer jag lite då och då om det inte hugger.
      3: Ja, ett sänke på 15 - 30 gram, beroende på flötet och hur djupt du ska fiska. Glidlötet måste ha genomgående lina. Är det bara fäst i botten så åker det ner till sänket.
      4: gör som du brukar göra när du trollar. har du flera spön ute så trasslar det lättare om du stannar.
      !!!!!

Kommentera

Hehe...tack för svaret Rasmus...du har läst på så du kan lära ut med eller? *flinar*
        Spelar ingen roll....jag fick svar på det jag ville iaf!
        Tack!
        Klubbens sida

Kommentera

Tack för engagemanget....nu vet jag hur jag ska börja.....
          Klubbens sida

Kommentera

Ursprungligen postat av Rasmus
            1. Så sakta som möjligt gärna med stopp lite då och då. Att ro är att föredra för att kunna reglera farten bättre.
            2. Beroende på hur djupt fisken går och vattendjup, testa dig fram för det rätta för dagen.
            3.sänke skall man ha precis så som man har vid vanligt flötmete, dvs. så att det motsvarar flötets bärighet.
            4.När det hugger kan du med fördel stanna båten, kör du med ett 2 trekrokstackel kan du näst intill göra mothugg omgående. Men för att vara på säkra sidan kan du vänta några sekunder.

5.(bonus svar) sök på flötestrolling eller slowtrolling här på forumet så kommer du finna så mycket information att du själv kan lära ut efter du läst klart
            Kan bara instämma...
            BONUS; Kör du med ett långsamlt flöte typ Drennen Piker kan du blya lite mindre än du skulle göra vid flötmete, detta för att flötena gärna släpar lite och lägger sig lite på sne, med en lite "högre" flöte syns det betydligt bättre. Speciellt dagar med lite mera sjö...
            sigpic

Kommentera

Ok....körde med ett Darts segelflöte idag....men det blev inget, ruskigt väder var det så jag avbröt....
              Ska ut en sväng vid 6 imorrn på morgonen med och testa.
              Klubbens sida

Kommentera

Tjaaaa....hmmmm....jaaajaaa......3 timmars flötestrolling och ingen fisk.
                Slängde på en Zalt och *PANG* efter 20 sekunders fiske, en gädda på 2 kilo.....
                Tjaa....jag vet inte vad jag ska säga....
                Klubbens sida

Kommentera

vad agnade du med?

Kommentera

Mört och Löja
                    Klubbens sida

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    408 visningar