Meta med strömming i St. Värtan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta med strömming i St. Värtan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Meta med strömming i St. Värtan

Läste i Nicolas Jändels bok "Ädelfiske i Stockholmstrakten" och på ett par trådar här på forumet om att det skall vara effektivt att meta HÖ, gädda och abborre med levande strömming. Tycker att detta låter mkt spännande och undrar om det finns någon som har erfarenthet från detta fiske.

Specifikt undrar jag:

1. Lämpligt tackel? Samt hur djupt skall man fiska? Under/över/mitt i strömmingsstimmen?

2. Var hittar man strömmingen? Finns det kända ställen i Värtan som ofta hyser strömming? Har t.ex. sett att folk står vid Lidingöbron. Måste man ha ekolod för att kunna hitta strömmingen effektivt?

3. När är bästa tiden på året och dygnet?

Tacksam för svar!

/Rigge

Läggtill Gös oxå. Det finns inget djup som är alenarådande du får prova dig fram. Om du kör i eller runt Strömmingsstimmen spelar ingen roll, då fiskarna rörsig och du automatiskt kommer skifta från att köra mitt i stimmet till att köra utanför detsamma.
    Använd 2 meten så kan du köra på olika sätt samtidigt och snabbare utröna vad som gäller för stunden, men komihåg att ingenting är statiskt. slutar det nappa så ändra på något. Ett flötmete och ett bottenmete kan oxå funka.
    Bottenmetet brukar rendera i en å annan Lake utöver de andra arterna.
    Sedan kan jag inte påstå att det är jätte effektivt på Öring men visst får man en och annan

Kommentera

strömmingen vandrar ju så hela vägen genom askrike funkar bra, 1 känt ställe är t ex Blomskär men det finns många ställen som funkar bra. När; när strömmingen är inne vilket inte brukar vara för alltför lång period.

Kommentera

fiskade en hel del vid blomskär, för några år sedan.. en gubbe där som brukade få en hel del havsöring där, själv fick vi mestadels gädda, abborre. Väldigt kul fiske hursom helst, brukade köra på 3-4 meter vanligt kastmete tacklat

Kommentera

Strömmingen brukar du som sagt hitta precis söder om Blomskär, men dom kommer och går. Rätt som det är är det tjockt med strömming. När du sen ska meta så prova ett tackel med en enkelkrok storlek 6 i ryggen.....Prova bottennära mete på dom olika grynnorna i området.
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
          20 svar
          2 601 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg skyler
          av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
          0 svar
          136 visningar