Ivösjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ivösjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ivösjön

Någon som vet var man ska börja fiska i Ivösjön om man är ute efter gädda eller fina abborrar?
    Har nämligen aldrig fiskat där och vet inte var jag ska starta, hade tänkt utgå från Näsum (innan den långa backen nere vid småbåtshamnen) har tillgång till en liten båt och en liten aktersnurra nämligen.
    Någon som vill dela med sig av något bra ställe!?

/Pixi
    Klubbens sida

I Axelstorpsviken ska det finnas gott om gädda, fiskar själv vid Vångaviken - Ivö klack - bort mot Fläskaholmen samt bort mot färjeläget, och ärligt talat så är jag grymt trött på den sjön. Svårfiskat som bara den, men jag ska ge den ett år till. Ingen framgång detta året så flyttar jag båten. Ska lägga i den nästa vecka, så vi syns kanske ute på sjön.
    Hoppas jag inte lät för deprimerande. Det kan ju vara så att jag är fullkomligt kass när det gäller fiske i Ivösjön eller att jag har för höga krav.
    Skitfiske på dig.

Kommentera

Jo jag har hört det...

Har med hört att Ivösjön är svårfiskat (då utgick jag ifrån att man inte vet var man ska fiska) men nu fick jag lite kött på benen iallafall.
      Hoppas nu man får något där, annars fortsätter man att leta vidare.
      Tänkte köra Jerkbait och spinn där.
      Ha dock hört att Zalt INTE fungerar överhuvudtaget där, dom vill tydligen inte hugga på det av någon anledning, ett litet tips bara.
      Klubbens sida

Kommentera

Nja, den stora zalten har jag haft en viss framgång med där, färgen är grön (abborre) med en reflex inuti. Hittar den faktiskt inte på deras hemsida. Andra beten som vi har haft stor framgång med där är Rapala Taildancer färgkod GC, Rapala S Fat Rap, färg brun - vit - röd och en gammal tvådelad Rapala i mörk abborre färg. Alltså ganska stirrig gång på betena.
        Tycker du om poppers-fiske så införskaffa en Chug bug, green mullet. Perfekt där när gäddan är på jakt under sena kvällar.

Du hade båten i Näsum, inte så långt från Axelstorpsviken. Testa detta ställe då jag hört att det ska vara mycket gått om gädda där. Själv har jag inte haft tillfälle att besöka denna vik. (Ganska långt att köra från Vångaviken). När det gäller Jerkbaitfisket så har jag tagit nån enstaka gädda på Buster Jerk, C36. Men spinnfisket är fortfarande det som gått bäst i sjön för vår del. Dela gärna med dig av dina framgångar.

Mvh/ gabriel.

Ps: På de ställena där vi tog mycket abborre förr om åren runt vångaviken är där nu ont om dem. Vad detta beror på låter jag vara osagt, men jag tycker det är konstig. Sjön är ren pga Ivö klack som avkalkar sjön naturligt. För mycket vitfisk har jag hört. ?
        Senast ändrad av gabriel; 2005-05-03, 11:07.

Kommentera

Svårfiskat!

Visst är det så att det har blivit svårfiskat, jag har under de senaste åren fiskat mycket i Ivösjön med Gabriel. Gädda får vi men de där abborrarna tycks ha försvunnit helt. Har dock personbästa på gädda(7,8)i ivösjön, men det va väldigt länge sedan, har överhuvudtaget inte varit i närheten av de vikterna på senare år. Men det är dock en stor sjö med mycket varierande djup.
          Hade varit intressant att gått över sjön med ekolod....

Kommentera

Okej, lite mer kunskap om sjön nu iallafall...gott om vitfisk låter nästan som ett kalasställe för gädda!

Kanske ska prova att meta upp dom rackarna då...med en fin mört på kroken.
            Har ni testat mete med eller?
            Kanske fungerar bäst!?

Tillgången till båt är ju via Olofströms fiskevårdsförening.

Provade förresten att fiska bredvid bron innan avfallsstationen-Näsum (finns en liten brygga där), precis vid islossningen, men det gav ingen utdelning, och jag tror det är axeltorpsviken som ligger där.
            Klubbens sida

Kommentera

Jo det stämmer nog att det är Axelstorpsviken som ligger där, hittade Ivösjöns djupkarta på denna länken, kan vara bra att ha.

Högerklicka på bilden för förstoring.

Mete har bara Sabien testat en gång vad jag vet, men det är säkert effektivt. Vi ska testa det lite hårdare detta året. Andra ställen som ska vara bra är runt Enö, "se djupkarta". Men som sagt, sjön är stor och vi har mest fiskat i Vångaviken.

Kommentera

Ja, jag har planerat att utöva mer gädd-mete under detta året.
                Jaja, vi får se vad det blir av det.

Det ska visst finnas någon sjö kring Sibbhult med gott om gädda med vad jag har hört, något ni vet något om?

Farlången heter den nog...

/Pixi
                Klubbens sida

Kommentera

Ingen aning, själv rekomenderar jag Hammarsjön utanför Kristianstad. Vårt gäddfiske har blivit så mycket roligare sedan vi börjat fiska där. Där använder vi oss mest av Jerkbait o Poppers. Har du inte tillgång till båt så kan du med stor försiktighet använda dig av vadarstövlar. Ta det lugnt bara för det är väldigt dyigt på sina ställen.

Kollade lite på nätet, man får visst inte använda egen båt där, mer info.

Senast ändrad av gabriel; 2005-05-03, 13:38.

Kommentera

Ska du sattsa på gädda i ivösjön är trollign efter dom pelagsika fiskarna din bästa metod att nå större fisk. Beten som tex Shark deep diver, rapala magnum och 15cm nilsmater är bra beten. Gärna blå/silver. Att jerka efter gädda som simmar ute bland siklöjestimmen är tämligen menigslöst.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 599 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                    0 svar
                    134 visningar