Testeboån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Testeboån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Testeboån

Nu har jag äntligen bestämt mig för att åka upp till Testeboån (vecka 18) och fiska. De arterna jag är ute efter är vimma och stäm, men ett nytt PB på braxen skulle inte vara så dåligt heller. Är det någon som har erfarenheter av att fiska i Testeboån så skulle jag vara tacksam för tips, var man ska fiska, när, behövs fiskekort mm. Väldigt tacksam för svar. /Silurus
    www.custombaits.se

Vid samhället Strömsbro finns den övre höljan som är fiskbar. Det brukar vara den bästa platsen iom att fisken inte kan vandra vidare uppströms.
    B la kommer det svenska rekordet därifrån! Är dock ofta svårt att få en bra plats där.

Det går att sitta lite varstans ned ströms, men de bättre platserna där är nedanför landsvägsbron. Parkera endera vid bron eller kör ner på en grusväg ca 300m efter att du passerat ån med Gävle i ryggen. Efter ca150m på grusvägen svänger du höger ner på en traktorväg i åkerkanten, där finns flera fina platser! Här blir det mer stegfiske så det blir toppar när det nappar mycket och lungnare perioder imellan!

Du kan också sitta vid slutet av ån nere vid innrefjärdens början. Där blir det ändå märkbarare stegfiske då ingen fisk verkar stanna utan bara vandrar uppströmms. Bra plats om man inte får någon fisk på de övre platserna.

Ja det krävs fiskekort! Köpes på fiskebutikerna i stan. Det finns ett speciellt Vimma fiskekort (metekort). Fiskekortet gäller även innrefjärden.

Vad gäller Braxen Så kanske du kan få pers? har ivarjefall fått B. upp till en vikt av 3,5 kg.

Det är möjligt att det går bra att fiska Vimman även nere vid järnvägsbron (uttloppet frå innrefjärden) men det har jag alldrig provat. Givetvis vandrar fisken in den vägen så får du inte fisk någon annan stans kan det vara värt att prova!

Lycka till!

Kommentera

Tackar, tackar. Ska testa de där platserna
      www.custombaits.se

Kommentera

Behöver man mäska innan och i sånna fall med vad då?
        www.custombaits.se

Kommentera

Nej du behöver inte mäska före! Men däremot får du något fler om du kör med en liten feeder med t ex mixad räka blandat med ströbröd, om du nu skall ha räka som agn. Braxen har jag fått flest och störst nere i innre fjärden, men bara 2 över 3 kg. Har iofs alldrig fiskat riktat efter dom i Gävle trakten.

Kommentera

Har några frågor till, är det svårt att få de platserna Du har märkt ut? Har Du nåon gång fått stäm i Testeboån? Snart är jag fullärd
            www.custombaits.se

Kommentera

Det kan tidvis vara omöjligt att fiska på de markerade platserna, då de är de populäraste och därmed besätts omgående(finns fler bra platser i övre höljan!). De i min bekantskapskrets inkl. jag själv som fångat stämm har sina pers därifrån men ingen storfisk.

Kommentera

Tack, tack. Nu tror jag att jag vet allt som man behöver veta. Kommer med en rapport efter vecka 18 om hur det gick.
                www.custombaits.se

Kommentera

Vart slår jag upp bivyt?

Åker ned till testeboån på måndag, tänkte fråga er som brukar åka ditt hur ni löser boendet. Slår ni upp bivyt där ni fiskar eller någon annanstans, eller löser ni boendet på annat sätt, tex vandrarhem?
                  Hjonsson

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                  20 svar
                  2 594 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg skyler
                  av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                  0 svar
                  132 visningar