Problemet med asp är att de flesta fritidsfiskare inte har en susning om vad de fått på kroken. Bara att det är en otroligt stridbar fiske som tar lina och sedan när den kommer in till båten liknar ett mellanting mellan en blank öring och en jätte mört varför aspen givetvis får bonk och tas med hem för att därefter sannolikt bli kattmat. Så gott som varje år hör man om någon som i Mälaren fått en stor asp (+5kg), inte fattat vad det är och bonkat fisken. När det gäller fiske under fredningstid så kan jag förtydliga med att det för innan förbudet infördes inte var ovanligt att hitta asp som dragits upp och bara slängts på marken ut med åarna. Folk fiskade den för att den var stridbar och återutsättning är ju inte något man sysslar med... Därav fredningen och en synnerligen hård attityd från fisketillsyningsmännen.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Aspfiske i Mälaren
Collapse
X
-
Geten
Rasmus, ja Aspen går att ta på ismete fiska i anslutning till betesfiskstimm. Går bra att kombinera med t ex Gös men även Gädda.
Stizo, Jag håller till viss del med dig, Asparna är riktigt häftiga att ta på popper, flötmete, jiggfiske mm sommartid. Men är det inte fiskeförbud och man inte står och felkrokar fiskar högt och lågt så tycker jag att det är upp till personligt tycke och smak! Vad är egentligen skillnaden på t. ex idfiske i lektid eller kanske sutarmete eller.....
Men om ni fiskar lekasp se då till att inte fiska på lekande fiskar då det även kan bli felkrokningar om man är försiktig!
Kommentera
-
du bor i ett av landets bästa aspvatten, leta reda på löjjan, löjjan är aspens huvudsakliga föda och det är dem stimmen aspen följer, den jagar oftast i grupp och cirklar runt betesstimmen, stimmen flyr oftast uppåt och när simmet inte kmmer längre utbryter panik, då utlöses aspens trigger och den stormar rätt in genom stimmen, det är då man kan se tusen löjjor hoppa rakt upp i luften.
Aspen jagar tämligen mkt lika laxen, som oxå gör på detta vis, såsom abborre, sjö och havsöring mm.
När aspen gjort rajden i stimmet är det mkt vanligt att den slår till med stjärten så löjjan "domnar av", de vänder och glufsar i sig groggy löjja. Det kan förklara mkt av varför det så ofta förekommer felkrokad aspar på främst trolling.
Enligt mina teorier är ytbeten det överlägset bästa betet för jagande aspar. Svinga på det hade jag gjort om jag bodde där du bor....
Modemgurkans grova aspar är ingen slump, det är frukten av rätt metod på rätt plats tror jag!
Men glöm öfr guds skull inte å släppa tillbaka fisken så snabbt som möjligt, den tar oftast i rätt varmt vatten och är urstark, vilket har som följd att den lätt för för mkt mjölksyra i kroppen som i sin tur är dödligt för aspen!Senast ändrad av Push-Up; 2005-03-31, 15:45.Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av GetenRasmus, ja Aspen går att ta på ismete fiska i anslutning till betesfiskstimm. Går bra att kombinera med t ex Gös men även Gädda.
Stizo, Jag håller till viss del med dig, Asparna är riktigt häftiga att ta på popper, flötmete, jiggfiske mm sommartid. Men är det inte fiskeförbud och man inte står och felkrokar fiskar högt och lågt så tycker jag att det är upp till personligt tycke och smak! Vad är egentligen skillnaden på t. ex idfiske i lektid eller kanske sutarmete eller.....
Men om ni fiskar lekasp se då till att inte fiska på lekande fiskar då det även kan bli felkrokningar om man är försiktig!
Du skrev: "Men är det inte fiskeförbud och man inte står och felkrokar fiskar högt och lågt så tycker jag att det är upp till personligt tycke och smak!"
Jag skrev ingenting om att fiska då när det inte är förbjudet... Dock tycker jag att man alltid skall vara rädd om aspen oavsett när man fångar den!
Kommentera
-
Geten
Bra beten till Asp:Popper`s av olika former, Spinnare, små vobblers typ Esko(Rappala) el. heddon, snabbgång, Jiggar bör alltid vara med. Prova storms nya ytgående jigg(den är tok läcker och fiskar lika bra på vevstoppen som under gång!). Det finns även en kopia på vicke vobblern som är tok bra, har själv provat 10 å 14gr, den har sexig gång och vickar fint vid spinnstopp. Har ännu inte provat stora vicke men de bör oxå vara bra skall snart testa.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera