[Visst är det både bra och dårligt med Eriksberg men en till sak som är värst de har inte två båtar att hyra ut utan nu är det fyra båtar som ska trängas på den lilla ytan som finns. Det inebär att gäddorna inte får vila sig alls utan det är nogån hela tiden som plaskar och stör dem. Det är väl ett jävla sätt att sköta om sitt naturreservat , men det klart det är ju i vattnet där kan ju ingen säka nogåt för där ser ju inte man vad som händer. Men om man släppte in 50 jägare på området då skulle man reagera ja vist ja det kan man ju se med ögat.
Men å andra sidan hur kul skulle det bli om det släpptes fritt? Det unika försvinner ju och det finns ju massor av andra fina vikar i närheten. Helt klart det är skitsnack angående sälja upplevelse mm och frågan ahr varit på tapeten förr. Fisketrycket i Blekinge går ju inte jämföra med hur vi har det tex i sthlm det är ju inte direkt kölapp till vikarna. Om man låter det vara som det är så är det ytterliggare ett bevis för hur bra C&R fungerar, inte för det klubbas så hårt i Blekinge iaf.
Håller med. Varför klaga det känns väl bättre desto mindre fisktrycket är?
Problemet är ju i min mening inte fisket. Utan en privatisering av allemansrätten och en etablissering av vinstindustrin i reservaten som är till för oss alla.
Just det!
Ursprungligen postat av TAMTAM
Dvs folk som har normala inkomster kan inte i de flesta fall inte betala 850 kr dygnet för gäddfiske, i de flesta fall betydligt mycket dyrare än laxfiske på hyfsade sträckor i norska älvar och norrmännen kan konsten att ta betalt för fiske!!
Man blir mörkrädd tamejfan.
Det som skrämmer mej här är att ni är villiga att ta detta själva, det är en politisk fråga, har i grund och botten inte ett skit med fiske att göra, här har vi allemansrätt, Eriksberg är tydligen undantaget, detta kan utvidgas till mycket annat om vi med mindre resurser inte är uppmärksamma på lång sikt
Vet att det kan låta löjligt kanske men det skiter jag i för jag vill att landet ska vara fritt inte som resten av de flesta europeiska länderna där praktiskt taget ingen allemansrätt existerar!!
Kunde inte ha sagt det bättre själv.
GardenGnome & TAMTAM tar upp vad problemet egentligen handlar om. Vi vill verkligen inte ha det riktigt skrämmande prejudikat som Eriksberg riskerar att bli.
Här finns uppenbarligen ett flertal kompletta idioter.
Ni är beredda att ta kostnaden för ett "gäddreservat" dvs i NULÄGET ca 875 kr dygnet för fiske på trofegädda, detta på ett område som enligt länsstyrelsen och LAGEN ingår i det fria handredskapsfisket!!
Som framgår av vissa inlägg har man utökat "fiskeupplevelsen" på Eriksberg från tidigare två båtar till fyra båtar i nuläget, vad detta betyder i slutändan för resultatet behöver man inte fundera över speciellt när vattenägaren som erbjuder ett olagligt fiske (vad gäller betalningen) beslutar att utöka "upplevelsen" till sex båtar framöver.
Känner igen det hela då jag fiskat lax i norge under många år och kunde väl aldrig tro att nåt liknande kunde uppstå på gäddor i våra hemmavatten!!
Riv det förbannade staketet, kan möjligen vara tillåtet för att hålla hjortar under kontroll men det får inte begränsa allmänhetens tillgång till vattnen ifråga, allt enligt lagen.
I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
En del av er föreslår i princip en allmän fiskevårdsavgift och det är ett argument jag köper direkt under förutsättning pengarna går tillbaks till vår favorithobby UTAN UNDANTAG skulle betala direkt, nånting som borde införts för länge sedan här i landet.
Eriksberg är ingenting annat än en person som redan har stora tillgångar men som inte tvekar att sko sej på andra trots detta i vatten redan upplåtna för allmänheten.
ja eftersom det blir privat vatten ut till 300m från land och 300m runt öar som är längre än 100. annars är det fritt vatten...
Kan upplysa dej om att så inte är fallet alls, fjärdar med en öppning som är minst tusen meter bred mot öppna havet betraktas som fri vatten dvs dina regler du skrev om gäller om fjärden ifråga inte har denna öppning så gäller inte regeln alls all fiskerätt förutom handredskapsfisket är icke tillåtet.
Kolla den ekonomiska kartan över området så ser du.
så står det i boken för fisketillsyn iaf, har läst kursen.. men men.. Klart man skulle ställa på en allmän avgift .. inga monster summor, det får vara så pass lågt att "vanligt" folk tycker att det är värt pengarna..
Måste tillägga, fiskar i Stockholms skärgård mycket öar här troligen lättare på Blekinge kusten med regler då ni inte har så mycket öar därnere, lättare att se vilka fjärdar som har öppningen på tusen meter mot havet, troligen de flesta, reglerna för fisket är desamma så vitt jag förstår men knepigare här.
Anledningen till att jag är påläst om detta är att jag är trollingfiskare i första hand och vill inte fiska olagligt.
Kommentera