Har Eriksberg verkligen rätt att ta betalt för fiske i Östersjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har Eriksberg verkligen rätt att ta betalt för fiske i Östersjön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En del av er tigger om det till och med, kom inte och säg att ni inte blev varnade!
    Sprider sej detta med myndigheternas goda minne kan ni snart se er om efter någon annan fritidshobby.
    SGK kör det i botten!
    Om inte får ni kraftiga problem i framtiden med inskränkningar!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Dvs folk som har normala inkomster kan inte i de flesta fall inte betala 850 kr dygnet för gäddfiske, i de flesta fall betydligt mycket dyrare än laxfiske på hyfsade sträckor i norska älvar och norrmännen kan konsten att ta betalt för fiske!!
      Man blir mörkrädd tamejfan.
      Det som skrämmer mej här är att ni är villiga att ta detta själva, det är en politisk fråga, har i grund och botten inte ett skit med fiske att göra, här har vi allemansrätt, Eriksberg är tydligen undantaget, detta kan utvidgas till mycket annat om vi med mindre resurser inte är uppmärksamma på lång sikt
      Vet att det kan låta löjligt kanske men det skiter jag i för jag vill att landet ska vara fritt inte som resten av de flesta europeiska länderna där praktiskt taget ingen allemansrätt existerar!!

Kommentera

Läste artikeln, kan bara säga att lurendrejare dyker upp i alla skepnader, helt otroligt

Kommentera

Ska jag vara ärlig så ser jag egentligen ingen skillnad mellan eriksberg och sjöar där det ska betalas fiskekort (visst mycket dyrare är det men principen är densamma). Är skillnaden att myndigheter har bestämmt att kusten skall vara fri och sjöar inte? tycker hela grejjen är väldigt konstig, antingen allt vatten fritt eller fiskekort överallt (vill självklart inte se att det blir fiskekort på kusten, men rent principiellt).
          Skulle myndigheter sett till att eriksberg kostar hade jag inte sett något fel i det, då skulle jag lika gärna se rött när vattenägare kan ta fiskekortsavgift.
          Men då pengarna verkar gå i fickan hos någon som sett det lönsamma i att sälja fritt fiske så är det fel.
          Skulle som jag skrivit i tidigare inlägg inte tycka det vara fel att göra samma sak i sthlm (i någon vik) på samma sätt som jag tycker det är ok att de skyddat vissa vikar helt från fiske, men då ska inte någon sko sig på verksamheten utan det ska vara staten som styr det hela. Förhoppningsvis skulle detta leda till ett drömmfiske just i denna vik som är värt att betala för och pengarna skall gå till fiskevård. Som en typ av ekofiske helt enkelt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Aardwolf
            Hmmmm håller dom gäddorna i bur och så när man har betalat 875:- så dyker dom upp i just Eriksberg? 100% C&R tja när ishelvetet försvinner här så är det 100% C&R här med men det är gratis.

Inte en ****** chans att jag betalar nära tusenlappen för vanligt gäddfiske
            Vilken tur, då slipper vi trängas!

Du slipper betala 875 kr och får fiska gratis med C&R var du vill och jag betalar 875 kr för ett vatten med enbart C&R.
            Om du ändå inte tänker fiska på stället så kan du väl låta oss vilseledda personer som gått på att det är ett av världen bästa fiskevatten kasta bort några tusen till ingen nytta!

Så, vad gnäller du om???

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
              Dvs folk som har normala inkomster kan inte i de flesta fall inte betala 850 kr dygnet för gäddfiske, i de flesta fall betydligt mycket dyrare än laxfiske på hyfsade sträckor i norska älvar och norrmännen kan konsten att ta betalt för fiske!!
              Man blir mörkrädd tamejfan.
              Det som skrämmer mej här är att ni är villiga att ta detta själva, det är en politisk fråga, har i grund och botten inte ett skit med fiske att göra, här har vi allemansrätt, Eriksberg är tydligen undantaget, detta kan utvidgas till mycket annat om vi med mindre resurser inte är uppmärksamma på lång sikt
              Vet att det kan låta löjligt kanske men det skiter jag i för jag vill att landet ska vara fritt inte som resten av de flesta europeiska länderna där praktiskt taget ingen allemansrätt existerar!!
              Håller med, det är en politisk fråga!

Har man inte råd att lägga 875 kr någon gång per år, då är det fel på det politiska systemet. Men vi får vad vi röstar på!

Sen skall 99% vara allemansrätt. MEN om hela kusten blir som Eriksberg så kan dom i alla fall bara ta ut någon tia i avgift... Men nu finns det ETT ställe med ett otroligt fiske så det är klart att dom kan ta ut höga avgifter (som i och för sig även innehåller båt, bensin och guide).

/D

Kommentera

Jag tycker gott man kan ha minst en tusing/år (öronmärkta för fiskevård och framtagande av info om hållbart fiske) för att fiska i skärgårn iöht samt fångstbegränsning typ 3 pikes per tillfälle. Mer gädda än så kan/vill väl ingen äta.

//K
                BJ@

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
                  Vilken tur, då slipper vi trängas!

Du slipper betala 875 kr och får fiska gratis med C&R var du vill och jag betalar 875 kr för ett vatten med enbart C&R.
                  Om du ändå inte tänker fiska på stället så kan du väl låta oss vilseledda personer som gått på att det är ett av världen bästa fiskevatten kasta bort några tusen till ingen nytta!

Så, vad gnäller du om???

/D
                  gnäller inte men som vissa andra är inne på i denna tråden så är det inte bra om dettta sprida till andra områden Säj till när du ska diit och fiska så ska jag försöka ta mig ner där och så kan du betala 875:- och så glider jag in sidan om dig i en annan båt . Så ser vi om du får bättre och mer fisk ? Och jag fickar gratis på samma ställe
                  Senast ändrad av Aardwolf; 2005-02-18, 08:11.

Kommentera

Det är fullt tillåtet att fiska inne i viken gratis som vilken vik som helst, men det går inte att komma in pga att hela området är inhägnat och allmänheten kan bara besöka det genom att betala för exempelvis fiske eller "båtuthyrning" som ordnas inne på reservatet. Det är det som är grejen tycker jag, Eriksbergs viltreservat har inte rätt att stänga ute allmänheten från det fria fisket speciellt har de ännu mindre rätt att avvara ett vatten som tillhör allemansrätten till folk med mycket pengar på banken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike U-137
                      Det är fullt tillåtet att fiska inne i viken gratis som vilken vik som helst, men det går inte att komma in pga att hela området är inhägnat och allmänheten kan bara besöka det genom att betala för exempelvis fiske eller "båtuthyrning" som ordnas inne på reservatet. Det är det som är grejen tycker jag, Eriksbergs viltreservat har inte rätt att stänga ute allmänheten från det fria fisket speciellt har de ännu mindre rätt att avvara ett vatten som tillhör allemansrätten till folk med mycket pengar på banken.
                      Intämmer till 100 % med dig

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                      20 svar
                      2 593 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg skyler
                      av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                      0 svar
                      131 visningar