Har Eriksberg verkligen rätt att ta betalt för fiske i Östersjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har Eriksberg verkligen rätt att ta betalt för fiske i Östersjön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

För övrigt så skiter jag i gäddor iofs men principen kan komma att utsträckas och ni som gillar gurkor kommer att förlora.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ska vi slå vad

Kommentera

Vad spelar det för roll om fisket just där är begränsat? om fisket där skulle släppas fritt skulle det rätt snart bli likadant som i vikarna några kilometer bort ändå, så varför inte fiska där istället?

Visst håller jag med om att det känns som att det strider mott fria handredskapsfisket. Men jag tycker ändå att det är bra!

Kommentera

Jag tycker att det är märkligt att man kan ta betalt för att folk ska få tillträde till ett Naturreservat. 8% av Sveriges yta är naturskyddat område, 3/4 är Naturreservat. Det innebär att 6% av Sveriges yta är Naturreservat. Natur som är så märkvärdig att den av myndigheter anses värd att skydda.

Ska vi ha en utveckling som i USA? Där privata intressen har fått ta över förvaltandet av Naturreservat och parker. Där skolor, ungdomar, pensionärer och barnfamiljer inte längre har en möjlighet att kunna beskåda märkvärdig natur? Ok, det är kanske att hårddra resonemanget om det bara är ett enda reservat i Sverige som tar betalt. Men om dom får fortsätta kommer andra näringsidkare att få upp ögonen för profitmöjligheterna. Eller ska vi ha kvar vår allemansrätt som till och med ger oss visst tillträde till privat mark?

Jag tycker verkligen att det borde dras till rättegång. Man får ju inte längre spärra av strandtomter så varför ska dom få spärra av ett Naturreservat?

Siffrorna jag har, har jag hämtat på Naturvårdsverket

Visst jag kan förstå att det är ett makalöst fiskevatten men jag tycker att det är fel sätt att skydda det på. Ska man skydda fisken så kan man totalförbjuda fisket där. Fisken och fisket skulle må bra av det. Fisket i området runt omkring skulle definitivt berikas av frizonen. Men att göre det till ett exklusivt vatten för folk som har råd att lägga 875:- på en dags fiske... Så suger det stenhårt!

Kommentera

attförbjuda fisket där tycker jag faktiskt låter som en bra idée, det skulle förmodligen gynna ett större område i längden då fisken inte driekt stannar innanför det området... Men det är ju gasnak synd att spärra av ett sådant fint fiske vatten, det oåtimala skuelle vara att hålla koll på vilka som fiskar där på något sätt så att de är medvetna om vad som krävas ac dem med c&r osv
            varför nappar det aldrig?

Kommentera

Förstår inte problemet. Varför vill man att det ska bli samma gäddfiske i Eriksberg som i omgivande vatten? Det är ju kanon om det finns ett vatten med bra chans på storgäddan. Vill man ha ett ordinärt billigt gäddfiske är det ju bara att fiska någon annanstans.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Problemet är ju i min mening inte fisket. Utan en privatisering av allemansrätten och en etablissering av vinstindustrin i reservaten som är till för oss alla.

Kommentera

jag tycker det är bra att man skyddar vikar. men att ta 895kr/dag för att man har monopol på något som man inte får ha monopol på är löjligt. då är det bättre ifall kommunen sköter uthyrningen. att förbjuda båttrafik med undantag för dom hyrda båtarna borde ju kommunen kunna fixa.

Kommentera

vi snackade om det där på klubben runt julen

en polare till mig har pluggat där nere och hans gamla klasskompis jobbar med nått inom naturvård i dessa trakter

han har sagt att Eriksberg som hägn är så stort att där inne gäller allemansrätten och att dom inte kan ta betalt för att du vill ströva runt där eller gå ner och fiska från land, däremot kan dom ta betalt för guidning osv gäller även fisket...

gällande stänglset så kan du om nån ha klippt upp det redan...för du gör ju inte det själv det är ju skadegörelse....
                    så är det bara att åka in och fiska där som vilken vik som helst....fria fisket som gäller..

fast Eriksberg är ju också ett bra exempel på hur gäddfiske kan vara och så som det är där nu så var fisket i Furusund på 70- 80 talet, fast då klubbades all fisk...

Kommentera

För den fiskeintresserade erbjuder Eriksberg en fantastisk möjlighet.
                      Här finns ett gäddfiske som räknas som ett av de bästa i världen.
                      Catch- och releasefiske pris 875 kronor/person och dag.
                      I priset ingår båt, bensin och guide i en timme som hjälper dig att komma igång.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                      20 svar
                      2 585 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg skyler
                      av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                      3 svar
                      408 visningar