Har Eriksberg verkligen rätt att ta betalt för fiske i Östersjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har Eriksberg verkligen rätt att ta betalt för fiske i Östersjön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har Eriksberg verkligen rätt att ta betalt för fiske i Östersjön?

Tja!!

Som bleking och inbiten gäddfiskare så är Eriksberg ett ständigt samtalsämne ibland sportfiskare och inte minst efter filmen Gäddfeber som kom ut i år där Eriksberg mer och mer framstår som ett av Sveriges bästa gäddvatten men frågan lyder: Har Eriksberg verkligen rätt att ta betalt för fiske i Östersjön?

Nedan följar en länk till en artikel som kom ut i BLT Torsdag 17 Februari 2005.

Läs artikeln och kom med synpunkter.....

Det luktar lite ruttet, man skall skydda viken från båtar men hyr ut egna för en dyr summa 875:- kr för en dag, låter vädigt konstigt. Får man enligt allemansrätten stänga av folk hur som helst från att kunna vistas i området, jag undrar? Vad händer om jag börjar fiska från land utan "fiskekort" innanför staket, fiskar ju i havet som är fritt för fiske, strandrätten måste ju gälla eller?
    Lite snabba funderingar när jag läste artikeln.
    Tumlaren
    trolling är livet

Kommentera

Det är allemansrätten som gäller.

Kommentera

Ska bli intressant att följa vad länsstyrelsen kommer fram till.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

"vi säljer en upplevelse, inte fiskekort" blaha blaha!!!
          achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
          \m/

Kommentera

Men å andra sidan hur kul skulle det bli om det släpptes fritt? Det unika försvinner ju och det finns ju massor av andra fina vikar i närheten. Helt klart det är skitsnack angående sälja upplevelse mm och frågan ahr varit på tapeten förr. Fisketrycket i Blekinge går ju inte jämföra med hur vi har det tex i sthlm det är ju inte direkt kölapp till vikarna. Om man låter det vara som det är så är det ytterliggare ett bevis för hur bra C&R fungerar, inte för det klubbas så hårt i Blekinge iaf.

Kommentera

Omöjligt att fiska.

Det är ett naturreservat, en naturpark där du inte kommer in om du inte betalar, så från land kan man inte komma åt att fiska, inte heller ifrån båt då ett stängsel i vattnet spärrar av området. (helt oåtkomligt alltså) Om du inte gör dig skyldig till skadegörelse (tar sönder stängslet) Olaga intrång (om du går på land). Detta sker alltså på allmänt vatten. Vad ska man säga, rätt eller fel???

Kommentera

Pike U-137 borde ju gå att ta med biltaksbåt isåfall.

Annars är jag lite inne på gösjonas linje, tycker inte att det är helt fel att skapa ett fint fiskevatten med restriktioner. Skulle tycka att det skulle vara intressant om de gjorde samma sak i någon vik här i sthlm.

Men pengarna skall inte någon göra sig rik på, utan gå till fiskevård.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rasmus
                  Pike U-137 borde ju gå att ta med biltaksbåt isåfall.

Annars är jag lite inne på gösjonas linje, tycker inte att det är helt fel att skapa ett fint fiskevatten med restriktioner. Skulle tycka att det skulle vara intressant om de gjorde samma sak i någon vik här i sthlm.

Men pengarna skall inte någon göra sig rik på, utan gå till fiskevård.
                  Tror inte man kan bli rik på det, men någon kanske kan överleva på pengarna !

Tycker det är helt ok att man får betala för att komma ut på bra fiskevatten, jag gör det gärna (sen finns det ju ett par meter Skärgård som är fri, om vi säger så). Nackdelen är att servicen där nere verkar usel. Har skickat två mail och lämnat meddelande på svarare om att jag vill hyra in mig under våren. Men personalen ödslar inte ens energi på att svara!
                  DET är dålig service!

/D

Kommentera

Danne67 Ok tänk nu så här att det är fler som tar efter d,v,s det där att betala dyra pengar för något som egentligen är fritt. Är det rätt?
                    I sjöar där det är fiskevård och inplanterad fisk kan jag betala. Men inte vid skärgården oavsett om den är Härnösand eller i Blekinge. Det är penningkåta idioter som sätter en prislapp på detta.

Men visst är folk så jäkla korkade så att dom betalar för något som är fritt så är det upp till dom. Men dom behöver en

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 585 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    408 visningar