tänkte åka o pröva fiska gädda i härlandatjärn nån som har erfarenheter av fisket där? går det fiska från land eller måste man ha båt? nån som har nått annnat vatten att tipsa om?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
härland tjärn gäddfiske?
Collapse
X
-
Go down the far end in the "Vass" on the left hand side, there are some crocs hanging around there.
Don't become a "Brygga boy" like everone else that fishes there, they never catch anything.It's Better to have it & not need it, than need it and not have it!
God has DELKIMS & a 42" Landing Net!
Du kan även testa den högra sidan (titta på Carpoholics bild). Där går en fin vass med några gluggar som man kan kasta från (ordentliga stövlar krävs). Ett annat tips kan vara att faktiskt fiska från den stora fiskebryggan längre upp till höger (svart på bilden). Där kan du meta med driftflöte och nå ut till djuphålan. Tror inte att det är tillåtet med båtfiske.....Gädda, karp och sutare... all the way!
Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!
Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar
Kommentera
-
Nä, båtfiske är inte tillåtet.
Har ngn gång försökt med gäddfiske där utan resultat. Tror nog det finns fin gädda där, men man får inte vara folkskygg och vara redo att tackla allt folk som i tid och otid vill störa en med frågor och skitsnack.
Ska du fiska gädda i en sjö nära stan med mer eller mindre gäddgaranti så testa Sagsjön i Kållered istället. Otroligt mycket gädda, men numera inte så värst storvuxen även om det finns en del krokodiler kvar. Jag var där ett pass i vintras och fick går ner från tre till ett spö eftersom det högg nonstop. Dock hemsk miljö med motorväg och järnväg inom kastavstånd.
/Martin
Kommentera
-
Simmar kolosalt med gäddor i 5-7 kilosklassen där... Har med åren som gått krokar flertalet av dem. Dock så lossnade fisket ordentligt när jag plumsade i med flytringen (med ekolod,-). Då finner du de magiska branterna och fiskar längs dem. Annars är det rätt slätt sett från landperspektiv. Men om jag inte misstar mig så beskrev Chris (Carpoholic) en plats som jag haft mycket bra fiske om kvällarna. Det vassbältet till vänster sett från parkeringen (ligger mellan de två olika bryggorna) Där dundrar de grova in seeent på kvällen/natten. Där har fungerar det bra med flötmete också och det är kul för flötet dyker ideligen. Ett bra ställe. Där brukar det fungera med ett bottentackel som man slänger över all vass. Och när den store hugger får du som jag vada ut i "kallingarna" och drilla fisk till allas förtjusning...
OM jag inte misstar mig så är väl största fisk (gädda) på kring 14-15kilo som landats i Härlanda...(?).The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
Klickbara länkar följer nedan
Nattplockad mask
Gädda äter Sissy
Abborre vs mask
Abborre vs mört
Måånga gäddor samlade vid betet
Gädda äter gädda
Spännande fiskemetod efter gädda
FS SPARADE TRÅD
Laxhugg!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mangeboy79prövade härlandatjärn i dag utan resultat en fin gädda jagade dock min spook men ville inte hugga. Blir o pröva sagsjön imorgon tack för tipset martin
/Martin
Kommentera
-
Eftersom jag inte fiskar värst mycket i Tjärnen längre skall jag delge en verklig hotspot. Placera dig med flytringen utanför näckroserna till höger i sjön. Där är en brant som går längs med.
Där kan jag sitta en blåsig (Det skall blåsa och regna ordentligt för att Tjärnens gäddor skall vakna till) dag och kroka gädda efter gädda.
Om du vill uppleva Spöklikt fiske skall du lägga en flötmete med mört intill dig. Det är rätt läbbigt att märka att gäddorna simmar i stort sett under dig och nyper ditt bete som du har i din närhet... AHah Då kommer du rysa i hela kroppen - det gör jag ,-).
Men jag instämmer att landfisket är lite svårare.
Det som jag lyckats bra med (5-kilos gäddor) är på kvällskvisten. Då placerar jag en mört 1 meter ut från land. Den kommer med detta lägga sig i vassen och sno sig lite grann. Men se till att ha ca 1m tafs så är det ok. Ingen tyngd eller liknande. Låt fisken ligga och vicka i ytan. Till detta har du en litet vanligt "bullflöte" Det fungerar som en knallkork - då det smäller till redigt när en gädda svischar förbi och får flötet att smälla till när det dras under ytan.
Att fiska så här nära land där det bara är några decimeter djupt är ypperligt fungerande här. Jag fiskade så några sommrar efter att ha upptäckt hur stora gäddor kom farandes som torpeder på detta grunda vatten ideligen. De verkade fara runt Tjärnens vasskanter, snarare strök omkring 1m från land. Och när jag sett den ena gäddan efter den andre komma simmandes alldeles tätt inpå mig så förståd jag att de skall tas extremt nära land.
En verkligen häftig och explosiv Tjärn !!!
Att uppleva:
Att sitta i sin flytring och se hur vattenytan bryts av att det dyker upp en megafisk i ytan som pressar sig uppåt tills halva fisken är synlig för att sedan välta åt sidan med ett plask - WOW !!!
Jag är inte så kunnig i vad det skulle kunna vara för art men troligtvis är det karp då storleken på fisken indikerar detta. En mäktig syn som får en att prutta i vadarbyxorna första gången man ser det...The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
Klickbara länkar följer nedan
Nattplockad mask
Gädda äter Sissy
Abborre vs mask
Abborre vs mört
Måånga gäddor samlade vid betet
Gädda äter gädda
Spännande fiskemetod efter gädda
FS SPARADE TRÅD
Laxhugg!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera