Vad vill ni med Svenska Gäddklubben? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad vill ni med Svenska Gäddklubben?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad vill ni med Svenska Gäddklubben?

Vi vill gärna ha input från medlemmarna, eller från er som funderar på att bli medlem, på vad vi ska jobba med i klubben?

I dagsläget har vi en ungdoms- och tävlingsverksamhet samt att vi startat en fiskevårdsfond. Vi försöker sprida vårt budskap på mässor, träffar etc. Vi syns på internet, hemsidor, blogg, Facebook osv. I helgen ska vi t.ex. vara med och hjälpa till på Sportfiskarnas gäddvåtmarksdag i Snäckstavik.

Ett exempel på ett projekt vi jobbar med just nu är att vi ska försöka få ut informationsskyltar runt om på landets skärgårdshak, att det är minimi- och maximimått, samt fångstbegränsning på gäddan i Östersjön. Vi har upptäckt att alldeles för få s.k. svenssonfiskare känner till dessa regler. Lite synd att det skapas regler som sen inte riktigt informeras om på bred front...

Finns det fler projekt att jobba med? Har ni några idéer eller synpunkter på vilka frågor vi ska driva i klubben? Självklart behöver vi hjälp av er medlemmar också. Tiden räcker inte alltid till för bara styrelsen att engagera sig i olika frågor.

Nu känner jag mig dum men vad är minni måtet på gädda 40-50cm?

Kommentera

Inom spannet 40-75 cm, Max tre, är regeln. http://www.lansstyrelsen.se/ostergot...tammelser.aspx
      Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Informera, informera och informera. Jag ser gärna att ni jobbar med fiskevård rent praktiskt också, om det är möjligt?

Kommentera

Reklam, butik med klubbprylar (har för mig att ni håller på med det nu). Sen tycker jag hemsidan kan förbättras.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
            Inom spannet 40-75 cm, Max tre, är regeln. http://www.lansstyrelsen.se/ostergot...tammelser.aspx
            Gäller det över hela landet eller ösjön?

Kommentera

Det där med uppsättning av skyltar är en grymt bra grej, då jag tror att "vi sportfiskare" ofta är informerade om regler i en högre grad än svensson-fiskaren.
              Att synas på mässor, facebook osv är givetvis viktigt men idéer som den med skyltar gör att information når ut till en bredare massa och inte bara vi som ändå tar reda på liknande info.
              Tror att andra motsvarande grejer när det gäller att nå ut till fler utanför "sfären" är nog sjukt viktigt även om jag inte har något konkret ytterligare exempel just nu.

Kommentera

Skulle vara bra om det fanns ett officiellt dokument från sgk med vilka regler och mått som gäller för gäddan i Östersjön. Som man kan skriva ut och sätta upp. Bara sätta upp i en plastficka på grinden till bryggan eller nån anslagstavla osv. Många som inte är medvetna om mått mm.

Kommentera

Hej, länsstyrelsen i Kalmar har redan en fin affisch med reglerna: http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/S...ma4affisch.pdf

Sprid gärna den!

Själv tycker jag att SGK borde jobba för hårdare regleringar när det gäller sportfiske efter gädda. Max en fisk/dag är rimligt.

Sedan bör man kämpa för att gäddfiske endast ska få bedrivas med konstbete. Sådana regler finns exempelvis i vissa vatten i USA och Kanada. SGK borde ta inspiration från liknande organisationer utomlands, exv Muskies Inc. Utländska organisationer prioriterar ett hållbart fiske framför allt annat. C&R är en viktig del, men det finns även annat. Själv tycker jag att försiktighetsprincipen bör råda.
                  Senast ändrad av Lucius; 2013-04-13, 20:46.
                  Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Kanon! Precis vad jag sökte. Smäller upp några i hamnen här i veckan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X