Min första Drop-shot rigg, några frågor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min första Drop-shot rigg, några frågor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min första Drop-shot rigg, några frågor.

Jag shoppade loss på den lokala fiskemojängsaffär'n idag och lade vantarna på ett Drop-shot kit från Berkley till extrapris.

Använde 0,45mm fluorocarbon(jag har hört talas om att såpass grov fluorocarbon ska vara skapligt tålig vad gäddtänder anbelangar), 1/0 worm hook(som den heter enligt bruksanvisningen)och 7 grams(1/4 oz.)Drop-shot sänke. Huruvida det blev en lyckad palomarknut eller ej vet jag inte, men utan jiggkropp så står kroken fint, som på en reklambild, när jag låter tyngdlagen göra sitt med sänket. Däremot så får kroken en helt annan vinkel när man ansluter den till en jiggkropp, kanske inte helt oväntat i och för sig med tanke på att tyngdlagen har en tendens att göra sig gällande.

Några reflektioner;
    Allt blir som det ska bara grejerna hamnar i vatten eftersom vatten har egenskaper som i flera avseenden skiljer sig från luft.

Eller så är jiggkroppen för tung i förhållande till sänket. Krokens vinkel förbättrades dock ej när jag la på fler sänken, till en sammanlagd vikt av 21 gram.

Eller så misslyckades jag med att få till en regelrätt palomarknut.

Ni som sysslat/sysslar med Drop-shot kan väl berätta ett och annat. Tror ni att jag klantade mig med knuten eller är allt i sin ordning?
    All you need is Lubb.

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
    Jag shoppade loss på den lokala fiskemojängsaffär'n idag och lade vantarna på ett Drop-shot kit från Berkley till extrapris.

Använde 0,45mm fluorocarbon(jag har hört talas om att såpass grov fluorocarbon ska vara skapligt tålig vad gäddtänder anbelangar)

Några reflektioner;
    Allt blir som det ska bara grejerna hamnar i vatten eftersom vatten har egenskaper som i flera avseenden skiljer sig från luft.
    Det är nog samma kit som jag köpt?

Visst följde det med maskar?
    Använder man dem eller annan mask så behövs inte 0,45 FC. Själv har jag 0,12 och 0,25 FC. Jag har aldrig haft en gädda på riggen när jag kört med maskar.

Angående din reflektion så kommer jiggen att hänga i vattnet, det behöver du inte vara orolig för men det beror självklart på hur stor jigg du använder.

Jag jävlas fortfarande med palomarknuten, jag får ändå fisk fast den inte är prefekt. Fördelen med att kunna byta bly är beroende av det djup du fiskar på. Tungt bly snabbt till botten, veva sakta ryck lite veva sakta ryck lite.

Kör hårt och ha kul, ett roligt och tålamodsprövande fiske!

M
    Mats Söderholm

0702300493 eller mats@umeafishing.se

umeafishing.se

PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g

Kommentera

Ursprungligen postat av mvbatte Visa inlägg
      Det är nog samma kit som jag köpt?

Visst följde det med maskar?
      Använder man dem eller annan mask så behövs inte 0,45 FC. Själv har jag 0,12 och 0,25 FC. Jag har aldrig haft en gädda på riggen när jag kört med maskar.

Angående din reflektion så kommer jiggen att hänga i vattnet, det behöver du inte vara orolig för men det beror självklart på hur stor jigg du använder.

Jag jävlas fortfarande med palomarknuten, jag får ändå fisk fast den inte är prefekt. Fördelen med att kunna byta bly är beroende av det djup du fiskar på. Tungt bly snabbt till botten, veva sakta ryck lite veva sakta ryck lite.

Kör hårt och ha kul, ett roligt och tålamodsprövande fiske!

M
      Stämmer. Maskar som stinker utav bara den!

Jag hade inte tänkt begränsa mig till de inkluderade maskarna utan även tänkt ge mig på andra jiggar, och glöm aldrig att gäddan kan hugga när man minst anar det. Till exempel när en liten Stäm har huggit på masken när du flötmetar i Öreälven.

Har det funkat bra med Drop-shot för dig v.g abborre?
      All you need is Lubb.

Kommentera

Använde 0,45mm fluorocarbon(jag har hört talas om att såpass grov fluorocarbon ska vara skapligt tålig vad gäddtänder anbelangar), 1/0 worm hook(som den heter enligt bruksanvisningen)och 7 grams(1/4 oz.)Drop-shot sänke. Huruvida det blev en lyckad palomarknut eller ej vet jag inte, men utan jiggkropp så står kroken fint, som på en reklambild, när jag låter tyngdlagen göra sitt med sänket. Däremot så får kroken en helt annan vinkel när man ansluter den till en jiggkropp, kanske inte helt oväntat i och för sig med tanke på att tyngdlagen har en tendens att göra sig gällande.

Några reflektioner;

Eller så är jiggkroppen för tung i förhållande till sänket. Krokens vinkel förbättrades dock ej när jag la på fler sänken, till en sammanlagd vikt av 21 gram.

Eller så misslyckades jag med att få till en regelrätt palomarknut.

Ni som sysslat/sysslar med Drop-shot kan väl berätta ett och annat. Tror ni att jag klantade mig med knuten eller är allt i sin ordning?
        Skulle precis som mvbatte sa inte oroa mig specielt mycke för den där Newton och hans idéer, ska behövas mycket för att en dropshot jigg ska bete sig "oattraktivt", rycken skapar "gången" och det brukar oftast galna abborrar inte tacka nej till, vad gäller krokning så brukar det heller inte vara några större problem då de suger upp betet ordentligt och är man kvick nog så brukar det alltid resultera i en fin krokning i gommen eller överläppen.

Jag gör som ja brukar, och slänger upp min dropshot film, kan säkert hjälpa lite, om inget annat så inspirera, själv kör jag rätt lätta sänken, oftast knyter jag dem (även om det är de varianterna som inte behöver knytas, litar inte till 100), går att köra enklare upptackling såklart än i videon.

sigpic
        www.fkpgear.com
        Fiskkonservator.se
        Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Kommentera

Stämmer. Maskar som stinker utav bara den!

Jag hade inte tänkt begränsa mig till de inkluderade maskarna utan även tänkt ge mig på andra jiggar, och glöm aldrig att gäddan kan hugga när man minst anar det. Till exempel när en liten Stäm har huggit på masken när du flötmetar i Öreälven.

Har det funkat bra med Drop-shot för dig v.g abborre?
          Maskarna som följde med har inte fungerat bra för mig. För mig har det fungerat bäst med bruna samt bruna med olika flakes i som glittrar.

Jag har riktat fiske mot abborre, därav maskfisket. Storleken och antalet abborrar har ökat kraftigt sen jag började dropshota! Jag har tom använt riggen på flötmete i strömmande vatten och det har fungerat utmärkt! Har aldrig haft någon betesfisk som tagit masken vd jag vet? FK Lubbe´s film visar på ett bra sätt hur det fungerar. HAn knyter på ett annat sätt så det gäller att prova sig fram!

M
          Mats Söderholm

umeafishing.se

Kommentera

Har Jag lärt mig att inte rycka för mkt med spöet och att långa pauser kan vara bra oxå.
            Jag brukar köra med en uppsjö krokar mina fav. har blivit: wide gap curved shank offset och gamakatsu ocutpus.
            Länk: http://www.tacklewarehouse.com/Drop_...age-TTDSH.html
            Brukar använda följande knut.:

Häls /T
            Senast ändrad av tonyex; 2010-12-16, 08:45.

Kommentera

Riktigt nice film Lubbe! =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskkonservator Lubbe Visa inlägg
                Det är när man ser sånt här som man verkligen lider över att isen kommer att ligga kvar fram till slutet av April-början av Maj.
                All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Har Jag lärt mig att inte rycka för mkt med spöet och att långa pauser kan vara bra oxå.
                  Jag brukar köra med en uppsjö krokar mina fav. har blivit: wide gap curved shank offset och gamakatsu ocutpus.
                  Länk: http://www.tacklewarehouse.com/Drop_...age-TTDSH.html
                  Brukar använda följande knut.:

Häls /T
                  Den kroken känner jag igen, den sitter ofta bra!
                  Hur fungerar den knuten på FC? den såg smidig ut med linan på filmen:
                  M
                  Mats Söderholm

umeafishing.se

Kommentera

Palomaren är nog bäst...

Ursprungligen postat av mvbatte Visa inlägg
                    Den kroken känner jag igen, den sitter ofta bra!
                    Hur fungerar den knuten på FC? den såg smidig ut med linan på filmen:
                    M
                    Knuten funkar fint med FC. Det är ju i princip en vanlig upphängarknut. Tyvärr så håller inte kroken 90-graders vinkel i förhållande till linan särskilt väl med denna knut. Kroken rör sig relativt fritt trots att knuten (som bildas på båda sidor om kroken) dras åt stenhårt.

Själv så tycker jag att kroken sitter bättre med Palomaren - jag drar den nedre delen av linan genom krokögat uppåt en gång efter att ha gjort själva knuten. Kroken sitter då mycket bättre - står ut i 90-graders vinkel från linan när linan är spänd.

Det här med 90-graders vinkel kanske bara är en fix idé från min sida Men visst är det en del av tänket med drop-shotriggen...
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                    6 svar
                    360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28