Spöhållare ismete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöhållare ismete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spöhållare ismete

Här är min nya lösning på hållare till ismetet. Stadigare än vad jag trodde och bra mycket bättre än tripods som pajar och välter. Vet inte hur det kommer rosta efter ett tag men det märker man, kanske kan klä med krympslang eller nåt. Detta är ju bara en första provmodell, går säkert att utveckla mer.
    Tillverkad av krysstag till bokhyllor från IKEA för 20 kr.

Grymt sugen på livetest nu!!!

Schysst med riktigt bred fot, välter nog inte i första taget, tar ju inte heller så stor plats när dom e ihopvikta. Titta bra ut. Bara ut å prova då!! Kanske snor iden å gör några..
    pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Gör det! Bra ideer är till för att stjälas.

Om man vill kan man använda hålen på utsidan av stagen och tillverka benen av 4 delar istället för 2, för att få den mindre i hopfällt läge. Skulle också kunna använda en vingmutter och vingskruv för att ta isär den helt om man tycker den är för stor med delen till spöt och vippan som sticker upp.

Om jag hittar rätt material någon stanns så har jag en riktigt bra ide på att vidareutveckla denna modell till en liten hopvikbar modell.

Kommentera

En annan sak man an göra är att spika ihop två brädor:

lätt att transportera och sånt
        sjuka paintskills förresten

Kommentera

Fortfarande det bästa jag provat,sitter även kvar på spöt under flytt...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Elit:
            Vackert så det gör ont! Lagt ner många timmar ser jag.
            Plankor känns ganska klumpigt och borde väl frysa fast. Kom bara med att tips på spöhållare om man inte gillar klämmor, plankor, mm.

Byggarn:
            Har kört med limklämmor sen jag började ismeta och visst funkar det bra men ändå jobbigt att hålla på med. Har prövat tripods men dom är ju helt värdelösa och nu kom jag på denna billiga och förhoppningsvis bra lösningen. Skiter det sig går jag tillbaks till limklämman men funkar det så bra som jag tror, så kommer jag alldrig göra det.

Kommentera

Roligt med innovativa människor.

Martin

Kommentera

ser väldigt fina ut och lär fuka minst lika bra som limklämmor, men OM, och bara om jag nu ska vara lite kritisk... Rullarna ser ut att hamna ganska nära isen(samma problem som men limklämman), om det är snöigt och jävligt så finns det en risk att allt blir fullt av snö... jag tillhör nämligen den skolan som försöker göra hålen så diskreta som möjligt och ligger det snö på isen så får det fortsätta vara snö där. Därför ska jag nu berätta hur jag gör: Rundstav omkring 4-5mm i diameter

Kapa i ca 1meter långa bitar och för varje lång bit en extra som är 3cm lång.

Svetsa dit den 3cm långa biten 10cm upp på den långa biten. Vässa ena änden på den långa biten med slip eller genom att kapa den snett. På den ena långa böjer du som en ögla högst upp och på den andra böjer du så det ser ut som ett U högst upp. På den biten svetsar du sedan fast vippans fot.

du slår ner stavarna i isen med hjälp av den lilla piggen du svetsade fast
                sen trär du handtaget igenom ringen och lägger spöet i klykan för den andra.

ähhh. jag kan inte förklara såhär sent på natten, jag målade det i Paint istället:
                Click image for larger version

Name:	spohallare.jpg
Views:	1
Size:	20,5 KB
ID:	1760114

Hoppas det är klockrent vad jag menar. Materialmässigt pratar vi om 10 - 15 kronor för ett par + arbete och vippa såklart.
                Senast ändrad av Discharged; 2010-12-01, 01:42.
                Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Bra där.Om du är orolig att det ska börja rosta så testa och rugga upp ytan lite och spraya över med tex zinkspray,carosol eller liknande.
                  When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                  0 svar
                  142 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28