Bottenmete Deadbait? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete Deadbait?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmete Deadbait?

Ja, frågan är enkel.

Jag ska iväg i helgen och tänkte köra bottenmete och deadbait efter gädda.

Dvs, jag vill placera mitt bete på en specifik plats, därför väljer jag bottenmete, detta för jag ska kunna använda mitt larm och ha sträckt lina så jag hör om något slänger sig på betet under nattetid.

Jag har ju mina gäddtackel, som jag använder till flötmetet, det jag undrar är hur jag ska göra ett tackel så att mörten ligger ca 10cm över botten men ändå ha en tyngd på botten och linan liggande på larmet..

Hajjar ni min fråga? Är det något ni inte riktigt förstår med min fråga så fråga så ska jag förklara, annars så blir jag JÄTTEGLAD om någon kan hjälpa mig att förklara, gärna med bilder, men ord duger gott!
    www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Du kan köra ett tyngt sänke och sen ett flöte som håller upp mörten. Jag har kört med glidande tackel med flötet en bit upp och mörten som"upphängare" däremellan.

Men om du bara ska köra dött bete kan du göra om den till en pop up genom att spruta in luft eller trycka in en flytkropp.

Kommentera

Bump!

Är riktigt sugen på att prova bottenmete efter gädda men skulle behöva reda ut ett par frågetecken först.

Hade tänkt att använda mig av dött bete typ halv makrill, antar att ett vanligt paster-noster tackel är att föredra då sunken är mer anpassat för levande bete, eller har jag fel?

Känns som att betespresentationen kommer att se skum ut med ett deadbait i ett sunken och att agnet kommer att ligga emot sänkes-linan hela tiden, eller mot huvudlinan eller tafsen ifall det poppas upp.

Antar att det är att föredra att poppa upp agnet en bit ifrån botten, gissar på att ett glidande tackel går bort då, annars flyter väll agnet upp till ytan?

Hur i helskotta ska man bottenmeta efter gädda då? Superkänslig bolt-rig perfekt balanserad mellan sänkets vikt och pop-upséns flytförmåga?

Hur skulle en sådan rigg kunna se ut, halv makrill med 8g-flöte i magen, 15g-sänke på botten och ytterligare 3-gram bly på nappindikatorn?

Just det, skulle även vilja ha tips på en lämplig napp-indikator samt vart jag får tag i denna, helst i Sverige.
      Är det bara drop-off som gäller för gäddmetet?
      Har inte hittat några sådana i svenska butiker men hittade en sjyst ritning på Luis blogg, har dock inga line-clips så får bli till att använda hårnålar istället.
      Hade dock föredragit en färdigt felfri napp-indikator till att börja med.

Tusen tack på förhand!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
      5 svar
      270 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Villespinn91