Styrka på ringar o beteslås mm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Styrka på ringar o beteslås mm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Styrka på ringar o beteslås mm

Det verkar näst intill omöjligt att på nätet få fram uppgift om vad olika storlekar och fabrikat av fjäderringar, lekande och beteslås klarar. Så även mått, ex totallängd på beteslås och diameter ( in- eller utvändig ) på fjäderringar.

Jag vet vad mitt spö och lina är klassade för, jag vet vad nylontafsen till de stora torskarna/flundrorna skall klara.
    Men jag har inte en susning om vad olika lekande, beteslås eller fjäderringar klarar som jag hittar hos svenska handlare eller deras svenska grossister på nätet.
    Jag hittar bara bilder, nummerstorlekar ( som inte säger mig något ), förpackningsstorlek och ev. pris.
    Å sådana prylar köper man ju inte bara på utseendet!

Eller vad har jag missat?

Ursprungligen postat av Penn Visa inlägg
    Det verkar näst intill omöjligt att på nätet få fram uppgift om vad olika storlekar och fabrikat av fjäderringar, lekande och beteslås klarar. Så även mått, ex totallängd på beteslås och diameter ( in- eller utvändig ) på fjäderringar.

Jag vet vad mitt spö och lina är klassade för, jag vet vad nylontafsen till de stora torskarna/flundrorna skall klara.
    Men jag har inte en susning om vad olika lekande, beteslås eller fjäderringar klarar som jag hittar hos svenska handlare eller deras svenska grossister på nätet.
    Jag hittar bara bilder, nummerstorlekar ( som inte säger mig något ), förpackningsstorlek och ev. pris.

Priset brukar skvallra om kvalittee hållbarhet.

Darts brukar ha styrka på lekande på påsarana allafall nu handlar ja aldrig på nätet iof.

Till havsfiske köpte ja BFT Crosslock av modell större har ingen aning om hur starka dom är. Men dom är större än vanliga gäddlås å bra mycket hårdare .
    Måste nästan ha tång för å öppna dom . Priset var 3 st för 49 eller om det va 59 kr . Till det priset måste dom ju va bra .

/Fredrik

Kommentera

Tack för info, nu kan jag börja välja.
      Flera tips mottages tacksamt.

Kommentera

Hej Lasse J; Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk! Det är anledningen till att jag använt SAMPO kullagerlekanden och hakar samt ROSCO lekanden och fjäderringar sedan jag började fiska Lax och Öring på 1950-talet. Du hittar SAMPO och ROSCO hakar och lekanden från 20 Lb. test till 1.500 Lb. test om du läser igenom Sampo Inc, katalog eller går in på deras sida http://www.sampoinc.com/ och letar efter vad du vill ha. Det finns inget bättre än ROSCO och SAMPO!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
        Senast ändrad av Old Firehand; 2010-02-16, 23:23.

Kommentera

Tack för info, nu kan jag börja välja.
          Flera tips mottages tacksamt.
          I norge har dom jättebra beteslås i mataffärn . Polarn sa det när ja va i Norge första gången glöm inte å handla .
          Det är inte alltid det finns i skaplig storlek , har använt dom på gädda här hemma har aldrig gått upp .
          Lundgrens vet ja har dom också .

Dom har Starköl på Pet flaska också .

/Fredrik

Kommentera

Tack Old Firehand
            Var köper jag Rosco och Sampo?
            Någonstans i Sverige?
            / Lasse J

Kommentera

Tack Old Firehand
              Var köper jag Rosco och Sampo?
              Någonstans i Sverige?
              / Lasse J
              Hej Lasse J:, En gång i tidernas begynnelse köpte jag ROSCO och SAMPO av Lars-Gunnar Hansson (in memoriam) hos EL-GE Sportfiske i Göteborg, tel. 031-220570 eller 220573 var numret då. Lars-Gunnars son Stefan Hansson driver EL-GE Sportfiske idag.
              Nobody & Nothing is for ever!
              Old Firehand

Kommentera

Om du ska fiska hälleflundra och stortorsk så hade jag skippat betelåsen. Litar inte på det helt enkelt själv använder jag aldrig betelås vid Norgefiske eller hällefiske.Lundgrens sportfiske har wolverine ringar och dom pallar tillräckligt! dom används vid Big Game fiske...
                Senast ändrad av Patrik (Team Poseidon); 2010-02-17, 10:21.
                Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Jag håller med Patrik. Ska man vara säker så är det bästa att använda lekande och ring bara. Och vill man knyta upphängartackel och att man vill kunna byta pilk fort så gör man en stor ögla i ändan istället så man kan trä in pilken i.
                  Jag använder aldrig beteshakar längre vid något fiske.
                  /Lidberg

Kommentera

Ursprungligen postat av Lidberg Visa inlägg
                    Jag håller med Patrik. Ska man vara säker så är det bästa att använda lekande och ring bara. Och vill man knyta upphängartackel och att man vill kunna byta pilk fort så gör man en stor ögla i ändan istället så man kan trä in pilken i.
                    Jag använder aldrig beteshakar längre vid något fiske.
                    /Lidberg
                    Hej Patrik Möller & Jonas Lidberg; Skulle jag än en gång åka till Kvalsundet eller Saltströmmen och försöka fånga Torsk, Sej och Hälleflundra i de storlekar ni nämner som PB här på FiskeSnack, då skulle jag inte heller använda några hakar utan knyta direkt i lekandet.

Vid flugfiske efter 20+ kilos Laxar i Altaälven på 1960- och 1970-talen använde inte jag heller några hakar och lekanden mellan tafsen och Laxflugan...

Vid trolling efter Östersjöns Stora Laxar använder jag tveklöst SAMPO´s 60 Lb test kullagerlekanden och hakar i "tournamentklass".
                    Nobody & Nothing is for ever!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                    5 svar
                    270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Startad av alfons74, 2024-04-27, 11:18