Gäddtackel för nybörjare (med bilder) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddtackel för nybörjare (med bilder)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddtackel för nybörjare (med bilder)

Hej!

Påbörjade detta i en annan tråd men valde nu att starta en ny tråd för att få med alla bilder från början. Så lite text är saxat från den tidigare tråden.

Jag har fått lite frågor från en kompis om hur jag gör mina gäddtackel. Jag tog några foto och skrev ner vilka material jag använder.

Lägger upp det här också, kanske någon som har nytta av det. På sikt kompletterar jag även hur jag gör ovan tafsen vid tex ismete, flötestrolling och flötmete. De flesta utföranden har jag fått efter tips i fiskebutiken och här på FS. Naturligtvis kan man göra det mer komplicerat men jag tycker detta är ett bra grundtackel att utgå ifrån, dessutom är det MYCKET enkelt att göra dessa tafsar själv, och de är mycket bättre än de färdiga som finns att köpa. Jag har suttit i flera timmar framför "Jakten på Gammelgäddan" och försökt knyta enligt deras instruktioner, men hela tiden får jag så kallad "kinkar" på tafsen. Detta tackel tar bara ett par-tre minuter att göra.

Hoppas detta kan hjälpa någon.

Material, på bild nr 1 syns vilka material jag har använt och nedan beskrivs de i text:

Tafs: Drennan 7 Strand 28lb Pike Wire
    Krokar: S-Owner Treble ST-36BC storlek 4
    Bling-bling: Flötesstop, plastkula och proligic vinge (kan utgå vid brist på material)
    Lekande: Dart Super Rolling No.8 42kg
    Lekandet fäster jag med crimps för enkelhetens skull.

Tillverkning:

Bild 2: Trä wiren genom kroköglan på den krok som skall vara nederst. Jag brukar dra igenom wiren så 5 - 10 cm sticker ut under kroken så jag har något att hålla i när jag skall fästa ihop det.

Bild 3: Böj ner wiren så att den låser fast den bit av wiren som sticker ut under kroken. Viktigt här är att hålla wiren spänd hela tiden så det ej blir slappt.

Bild 4: Här syns hur jag rundat nederdelen av kroken och sen virat wiren runt krokskaftet. Normalt virar jag 4 - 5 varv men här blev det vara tre varv (pga av foto). Trä igenom wiren genom öglan och dra till lite så att allt sätter sig ordentligt.

Bild 5: Trä på den andra kroken på wiren. Avståndet mellan krokarna anpassas till betesfiskens storlek, har du ingen aning om avstånd kan man börja med cirka 7 - 9 cm mellan krokarna.

Bild 6: Samma som bild 3, missa inte att låsa fast den wirebit som går ner till den första kroken.

Bild 7: Vira wiren 4 - 5 varv runt krokskaftet, in genom kroköglan och dra till lite. Tänk på att ta det försiktigt precis när öglan går igenom krokskaftet så att det inte blir en lite "knick" på wiren.

Bild 8: Trä på ett flötesstop på wiren. Den "knick" som bildas brukar jag försöka lägga så att jag kan använda den till lekandet senare, då blir det inte så mycket spill av wiren.

Bild 9: Trä på platskulan och vingen. Jag gillar lite "bling-bling" på tafsen men ibland kan det vara effektivare utan. Avgär själv och prova er fram.

Bild 10 - 13 kommer i inlägget under då jag inte lyckades få in fler bilder här.

Bild 10: Trä på en "crimps" och sedan lekandet. I den "knick" som bildats när jag drog på flötesstoppet brukar jag försöka lägga lekandet.

Bild 11. Dra igenom wiren en andra gång genom "crimpsen". Dra igenom så mycket wire att du kan vända tillbaka genom "crimpsen" ytterliggare en gång.

Bild 12: Dra igenom wiren en tredje gång så att det bildas en liten ögla på motsatta sidan av lekandet. Knip ihop "crimpen" på flera ställen. Trimma wiren vid lekande och nedersta kroken.

Bild 13: Färdigt att bända storgädda!

Detta tackel tar bara ett par minuter att göra, är mycket enkelt att få till rätt längd och avstånd mellan krokarna och dessutom har det aldrig havererat när jag fiskat.

Lycka till!
    Bifogade filer

Bild 10 - 13
    Bifogade filer

Kommentera

Satan vilken bra guide detta var! Du ska massor av creds för detta!

// Roger

Kommentera

...

Tack för en grym guide
        Men jag skulle vilja veta lite mer om flötestrolling.
        Som tex när gäddan hugger, ska man släppa efter lina då? precis som vid vanligt gäddmete? vad använder ni för sänken? hur långt ifrån betet sätter ni sänket?

Har aldrig flötestrollat som ni kanske förstår
        Finns det nåt som slår en dag på sjön?

Kommentera

Superbra guide! tack för att du delar med dig!
          Min fiskeblogg Skvalp
          +FishEco

Kommentera

Har fått så mycket tips och hjälp här på FS så jag tyckte det var på sin plats att dela med sig också. Kul att det uppskattas!

Kommentera

Klockrent! märker du att du får mer med blingbling:et än utan?
              sigpic

www.haavet.wordpress.com

Kommentera

Har än så länge bara använt "blingbling" vid ismete men det har gett bra resultat. Sen tycker jag det är väldigt svårt att säga om det är bättre eller sämre än utan, beror ju ganska mycket på var just spöet med blingbling hamnar. Men, jag upplever ändå att vi får fler och större med än utan...sen är du ju alltid så att det man tror mest på lägger man på den plats man tycker verkar hetast...

Får se vad vårens gäddmete ger...och sommarens flötestrolling.

Kommentera

...

Nån som har ork att beskriva mitt tidigare inlägg? Tacksam för svar :P
                  Finns det nåt som slår en dag på sjön?

Kommentera

Ursprungligen postat av Karla Visa inlägg
                    Tack för en grym guide
                    Men jag skulle vilja veta lite mer om flötestrolling.
                    Som tex när gäddan hugger, ska man släppa efter lina då? precis som vid vanligt gäddmete? vad använder ni för sänken? hur långt ifrån betet sätter ni sänket?

Har aldrig flötestrollat som ni kanske förstår
                    Släpper du ut lina vid hugg på vanligt gäddmete??
                    Ett snabbt och kraftigt mothugg är vad jag använder både vid mete och flötestrolling.
                    Det gör att Gäddan krokas i munnen och det är då lätt att kroka av och släppa tillbaks.
                    Släpper man ut mer lina så kanske gäddan hinner börja svälja och då är det inte kul att kroka loss henne.
                    Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
                    Full fart spar tid
                    http://mrjojje.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                    5 svar
                    283 visningar
                    0 gillar