Tafsmaterial till Jerkbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsmaterial till Jerkbait

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Musti
    Skönt och höra, vad kör du med för storlek på lekandet och låset? Vi hade tänkt att köra 18 mm Super Rolling och 25 mm japansk crosslockhake, beställt från lundgrens.com. Tror du det funkar?
    Tycker att det låter alldeles utmärkt. Nu har inte jag testat just lundgrens super rolling lekanden men det är säkert inget fel på dem. Beteslåset låter däremot som det som jag kör, jag föredrar helt klart crosslock framför andra beteslås. De brukar ha en styrka på runt 150lb så man kan känna sig ganska säker.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
      På vilket sätt är det materialet bättre än titanium tooth proof?
      Du kanske inte tycker den är bättre, beror på vad man gillar.

jag gillar mjuka tafsar och därför kör jag alltid med spunnen titanium, om du gillar styva så är det inte speciellt passande

Kommentera

Skönt och höra, vad kör du med för storlek på lekandet och låset? Vi hade tänkt att köra 18 mm Super Rolling och 25 mm japansk crosslockhake, beställt från lundgrens.com. Tror du det funkar?
        Lundgrens leknade bör du ha 22mm, jag använder dem. 18mm passar bättre till lättare spin

Crosslocks är populära men jag använder Stay-Loks till jerk, finns på Söder Sportfiske. Storlek 4 Stay-Loks är 3cm långa så 2.4cm Crosslocks bör fungera utmärkt.

jag tycker du ska köpa 2 av varje tafs, 2st 80lb eller 100lb mjuka från Lundgrens och en hård från Lundgrens och kolla vad du gillar innan du köper en större förpackning.
        Tooth Proof bör du köpa från USA eftersom det är mycket billigare och då kan du ju köpa storlek 4 Stay-Loks också. eller så köper du båda från Söder här i Sverige.

Kommentera

Ursprungligen postat av jämtlandgädda Visa inlägg
          Jag kör med Lundgrens 100lb Titanium, den är spunnen och mjuk. De säger att den inte är knytbar men går hur bra som helst att knyta......
          Har du provat att provdra dina tafsar? Har provat detta tafsmaterial och det är inget jag rekommenderar, är väldigt glatt så det är svårt att knyta och fungera heller inte något vidare när man använder hylsor. Trådarna går dessutom av väldigt lätt i öglan.
          Pike Vobiscum

Kommentera

Ursprungligen postat av dillinja Visa inlägg
            Har du provat att provdra dina tafsar? Har provat detta tafsmaterial och det är inget jag rekommenderar, är väldigt glatt så det är svårt att knyta och fungera heller inte något vidare när man använder hylsor. Trådarna går dessutom av väldigt lätt i öglan.
            nej jag har inte provdragit

jag tycker det var lätt att knyta dem. vad menar du med att trådarna går av i öglan?

Kommentera

Jag har haft en del problem med titaniummaterial. Har gått av utan synbar orsak. Har inte testat flätat, så det kan jag inte uttala mig om. I år kommer jag själv köra stålwire och flourocarbon. Staylock. Både Lundgrens och Attitude har bra stålwire.
              Allt är mört som glimmar!

Kommentera

I öglan där du fäster beteslåset eller lekandet, om du nu använder sådant, går trådarna väldigt lätt av. Sker iofs när man använder stållwire också men upplever det som att titaniumtafsen är sprödare.

Använder tooth proof 75 lbs och har hitintills klarat mig från oförklarliga tafsbrott, Skippar man lekanden på tafsen får man en lätt tafs som inte märkbart påverkar betet tycker jag.
                Pike Vobiscum

Kommentera

berkleys crosslock o 60lb hard mono. öppna beteslåset o ta bort lekandet. knyt eller använd hylsor. enkelt, billigt o det håller för det mesta. inte mjuk o inte hård. funkar till alla beten. man kan få knyta en ny efter ett tiotal gäddor men det e det värt.
                  -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Varför inte köpa endast beteslåsen så slipper du besväret med att pilla bort lekandet?
                    Pike Vobiscum

Kommentera

Jo, 22 mm skulle nog bli bätttre.

Men jag tycker absolut inte det du tycker, varför skulle jag köpa så mycket material som kostar skjortan? Att beställa Tooth Proof från USA skulle nog inte bli billigare än här i Sverige.

9 meter 75lb titaniumtråd från BFT(som sägs vara TTP) för 175 kr. Och i detta fallet så är vi två som delar på ett paket, 4,5 meter för ca 87kr, tycker det låter ganska bra, inte sant?
                      om du hittar 9 meter med BFT så köp, dock så är det 9 fot dvs 3 meter vilket räcker till runt 8 tafsar

tooth proof kostar runt 120kr och frakten är kanske 5 dollar så det är nästan halva priset

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                      5 svar
                      270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Startad av alfons74, 2024-04-27, 11:18