Titanium tafsmaterial - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Titanium tafsmaterial

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Titanium tafsmaterial

Hej!

Någon som vet vart man kan få tag i titanium tafsmaterial så man kan göra egna tafsar?
    (spunnen wire, inte enkeltrådig alltså)

Är ute efter ett liknande material som är i BFT's Titanium 7-strand.
    se länk
    "Sporten i sportfiske är att göra det svårare än vad det egentligen är..."

Ursprungligen postat av djsringup Visa inlägg
    Hej!

Någon som vet vart man kan få tag i titanium tafsmaterial så man kan göra egna tafsar?
    (spunnen wire, inte enkeltrådig alltså)

Är ute efter ett liknande material som är i BFT's Titanium 7-strand.
    se länk
    Välsorterade sportfiskebutiker.

Jag har kört 75an men har nu gått ner till 60. Tycker 60 är lättare att knyta.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Finns ett material i år (tror det är nytt) som heter E-sox titanium. Kostar en hel del, men verkar vara snudden på omöjligt att kinka. Jag ska testa den framöver. Om det är till mete du tänker nu alltså.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Finns ett material i år (tror det är nytt) som heter E-sox titanium. Kostar en hel del, men verkar vara snudden på omöjligt att kinka. Jag ska testa den framöver. Om det är till mete du tänker nu alltså.

Jag har varit mycket impad av detta material. Som saggt, jäkligt svårt att "kinka" det..

Tyvärr tycks det inte vara så slitstarkt som jag har trott.. Efter en ganska kort fight med en 7 kilos fisk i morse, såg jag till min fasa att säkert hälften av kadelerna hängde ner som ett parasoll över resterande av tacklet.. Bara en jäkla tur att jag lyckades landa fisken.. Ska inte helt dissa materialet än.. Få se vad framtida fighter resulterar i..

//Abel
        http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Köpte spole över disk förra våren så det har allt funnits ett tag.

Skulle vara skoj och veta hur folk som använder det gör sina knutar/crimps. Tycker det verkar helt livsfarligt så har inte vågat använda det.

De som kör det till mete måste ha gott om cash och väldigt stabila krokar.
          sigpic

Kommentera

Har du kollat in denna på Lundgrens. Har dock svårt att lita på tafsarna jag gjort med detta material, vet inte hur man skulle kunna knyta den utan bara använt crimps. Materialet är ganska "glatt"
            Pike Vobiscum

Kommentera

Köpte 20lb i höstas och hann använda det till gösjiggning, men efter ett par olyckor så hamnade det på avbytarbänken.
              20lb är extremt tunn och jag kan tänka mig att det funkar till t.ex. gäddflugfiske, men inte nåt fiske med styvare prylar.
              Det finns dock 30lb och 40lb också och det är säkert ett bättre val.....

Så här ser den ut:

Kommentera

precis, jag hade ju tänkt köra 30 pundaren. Men frågan är ju hur man ska gå tillväga med sina metetackel med detta materialet. Jag vill ju helst inte köra crimps, frågan är hur mkt val man har? För i och med att det typ inte går att kinka, så bör det ju vara stört omöjligt att tvinna den.

Vad återstår,
                Knyta?

Kommentera

Jag använde mig av drennans Crimps. Taffsmaterialet igenom tregånger.. Avslutade med krympslang.. Och det tycks hålla, inga problem..
                  Kadelbrotten på mitt mettackel var mitt på. Mittemellan lekande och krokar.. Troligen skadades materialet mot en vass sten, alt vassa gäddtänder..

//Abel
                  http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson Visa inlägg
                    Jag använde mig av drennans Crimps. Taffsmaterialet igenom tregånger.. Avslutade med krympslang.. Och det tycks hålla, inga problem..
                    Kadelbrotten på mitt mettackel var mitt på. Mittemellan lekande och krokar.. Troligen skadades materialet mot en vass sten, alt vassa gäddtänder..

//Abel
                    Händer ju att coating släpper på vissa material. Jag hade ju ett par Softflextafsar som i vintras blev sönderköttade i plastcoatingen av gäddtänder. Har inte tappat fisk pga det (vad jag vet) men man vet ju aldrig. Har dock tappat fisk för att crimps försvagat wiren 1 gång. Körde du krympslangen över hela kalaset?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                    5 svar
                    270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Startad av alfons74, 2024-04-27, 11:18