Platta flöten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Platta flöten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Platta flöten

Här kommer en gansak så intressant film. Mårten, om du läser denna tråd, har du testa dem? Du köpte några i våras vill jag minnas.

Jag har fiskat med plattflöten men inte med Boloplattflöten. Det finns två varianter. Det intressanta verkar vara Surf... man skall kunna hålla emot med ett bolospö utan att flötet åker in parallellt med spötoppen. Har några hemma men har inte testat dem än. Är alltid skeptiskt till saker som verkar för bra för att vara sanna. Men efter att ha sett sett en filmsnutt skall jag ge dem en chans när tillfälle ges: http://www.youtube.com/watch?v=GagEHq0roV4

Har hört att man skall kunna jigga, ha levande beten och köra med små vobbler. Effektivt för att fiska av "andra sidan" kan jag tänka mig.
    Senast ändrad av benste; 2007-08-14, 08:49.
    Mete framför allt!
    www.Metetorget.com

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
    Här kommer en gansak så intressant film. Mårten, om du läser denna tråd, har du testa dem? Du köpte några i våras vill jag minnas.

Jag har fiskat med plattflöten men inte med Boloplattflöten. Det finns två varianter. Det intressanta verkar vara Surf... man skall kunna hålla emot med ett bolospö utan att flötet åker in parallellt med spötoppen. Har några hemma men har inte testat dem än. Är alltid skeptiskt till saker som verkar för bra för att vara sanna. Men efter att ha sett sett en filmsnutt skall jag ge dem en chans när tillfälle ges: http://www.youtube.com/watch?v=GagEHq0roV4

Har hört att man skall kunna jigga och köra med små vobbler. Effektivt för att fiska av "andra sidan" kan jag tänka mig.
    Funkar precis som en sidopravan i mindre storlek antar jag av din text? ABU hade förut en bra lite mindre variant, dock främst tänkt för spinnfiske med fluga, dock funkade dom till mindre beten också.

Genast fick "lägga rev" fisket en ny dimension
    sigpic

Kommentera

Kanske ovärderligt till flötesrodd efter faren - bara att beta på med maggot och ro sakta. Kanon.
      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ser hett ut! Sånt skulle jag vilja ha till gäddmetet...men det funkar kanske inte i ett glidande utförande?

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
          Funkar precis som en sidopravan i mindre storlek antar jag av din text? ABU hade förut en bra lite mindre variant, dock främst tänkt för spinnfiske med fluga, dock funkade dom till mindre beten också.

Genast fick "lägga rev" fisket en ny dimension
          :=) Kanske samma princip. Det här är designat för strömmande vatten. Kikade du på filmen?

Det är inte glidande. Jag vet att de fiskar gädda och gös med det. Både med levande bete och med softbaits som jiggar/worms/crappies. När det är djupt använder de tydligen förstärkta bolognesespön (de finns upp till 8 meter, det är ett teleskopiskt spö med ringar på).

Se mera på: http://www.cralusso.hu/angol/overview.html
          Senast ändrad av benste; 2007-08-14, 08:48.
          Mete framför allt!
          www.Metetorget.com

Kommentera

:=) Kanske samma princip. Det här är designat för strömmande vatten. Kikade du på filmen?

Det är inte glidande. Jag vet att de fiskar gädda och gös med det. Både med levande bete och med softbaits som jiggar/worms/crappies. När det är djupt använder de tydligen förstärkta bolognesespön (de finns upp till 8 meter, det är ett teleskopiskt spö med ringar på).

Se mera på: http://www.cralusso.hu/angol/overview.html
            Ett 8m spö hade inte varit så smidigt där jag brukar fiska Där är det jobbigt med mina 12 fotare så jag har tom tänkt inhandla ett stalking spö...

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
              Ett 8m spö hade inte varit så smidigt där jag brukar fiska Där är det jobbigt med mina 12 fotare så jag har tom tänkt inhandla ett stalking spö...
              :=) Teoretiskt sett behöver du inte ett längre spö än vad det är djupt. Normalt ger ett längre spö bättre kontroll. Men sitter man fast i ett träd är inte linkontroll det första man bekymrar sig för. :=) Dessutom gör de här flötena det möjligt att fiska en bit ut utan långa spön.
              Mete framför allt!
              www.Metetorget.com

Kommentera

:=) Teoretiskt sett behöver du inte ett längre spö än vad det är djupt. Normalt ger ett längre spö bättre kontroll. Men sitter man fast i ett träd är inte linkontroll det första man bekymrar sig för. :=) Dessutom gör de här flötena det möjligt att fiska en bit ut utan långa spön.
                Ja det finns rätt många bakvatten som hade varit lattjo att kunna komma åt utan båt...jag ska kolla om man kan få tag på ett par ex att testa

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
                  Ja det finns rätt många bakvatten som hade varit lattjo att kunna komma åt utan båt...jag ska kolla om man kan få tag på ett par ex att testa

Skicka mig ett PM, jag tror jag har några liggande hemma. Oprövade. Vi kan dela broderligt :=)
                  Mete framför allt!
                  www.Metetorget.com

Kommentera

Är jag ensam om att inte fatta nånting alls?

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                    6 svar
                    360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28