Vikt och tafs vid ismete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vikt och tafs vid ismete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vikt och tafs vid ismete?

Hur mycket vikt (bly) har ni på vid ismete med levande bete?

Jag har använt ca: 15 gram men provade 8 gram sist vilket var för lite tyckte jag.

Har man mer vikt så blir väl räckvidden för fisken mindre, är det bra eller dåligt?

Hur långa tafsar bör man ha?
    Jag använder ca: 40 cm, för lång eller för kort?
    Ola

jag andvänder nästan alltid 12g bly förutom när fisket bedrivs grunt..

40-50cm tycker jag är bra.
    Keep talking about me, You are just making me famous..
    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Att förlänga taffsarna är ju faktiskt att i viss mån förlänga betesfisken räckvid. Jag tror ganska hårt på en betesfisk som kan göra lite cirklar. Sist testade jag att köra några helt utan bly, vippan blir lite underlig men det kändes ordentligt hett när mörten kunde simma stora cirklar.
      Att köra helt utan bly är kanske ingen höjdare på djupt vatten då det är svårt att veta vad betesfisken hittar på, känns ltie trasselvarning. När jag testade var det i frivattnet i en klarvattens sjö endast någon meter under iskanten. Fick iofs ingen , men det gjorde vi inte på de andra spöna heller

jag kör längre taffsar än 40 cm. onödigt långa ibland tror jag. Men jag har svurit till mig själv att ALDRIG missa en gädda pga för kort tafs, finns så många saker som kan gå fel ändå...

brukar använda mellan 10 och 20 gram annars, ju mindre ju bättre känns det som.

Kommentera

Varierad vikt och långa tafsar!

Vikten beror på mörtens storlek tycker jag! Men vill man inte knyta eller köpa såna sänken med skåra från från FOX kan man använda olika päronsänken t.ex. Så gjorde jag från början. Kan vara lite trassligt ibland!
        När det gäller tafs så har även jag svurit mig själv en ed att inte missa fisk pga korta tafsar! ca 60-70cm kör jag nog på ismete. Z

Kommentera

Brukar köra på lättast möjligt, men kan tänka mig att blyet ibland begränsar rörligheten och därmed kanske generar några extra hugg, likt frilina kanske gör andra dagar. Givetvis anpassas det hela tiden till djup och betesfiskens storleken. 5 och 8grammarn är dom som jag använder oftast till Gäddorna.

Till Abborren kan man däremot verkligen märka hur stor skillnad det kan vara, även ett enstaka AAA kan resultera i spottande och frilina verkar vara helt överlägset enligt mina erfarenheter. Även gösen skall ju vara riktigt pillig, men det har jag ingen erfarenhet av.
          sigpic

Kommentera

När jag ismetade körde jag minsta fox-blyt (8 gram?). Jag hade ALLTID up-trace, alltså en tafs ovanför blyt - ofta av riktigt grov FC, för att undvika att gäddan bet av huvudlinan vid hugg. Om man studerar sin betesfisk så ser man att den nästan alltid simmar ryggsim rakt ovanför blyt (alltså nära huvudlinan). Kan vara intressant att studera i en sjö med klart vatten.
            "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
              När jag ismetade körde jag minsta fox-blyt (8 gram?). Jag hade ALLTID up-trace, alltså en tafs ovanför blyt - ofta av riktigt grov FC, för att undvika att gäddan bet av huvudlinan vid hugg. Om man studerar sin betesfisk så ser man att den nästan alltid simmar ryggsim rakt ovanför blyt (alltså nära huvudlinan). Kan vara intressant att studera i en sjö med klart vatten.
              Hur grov FC talar vi om här? 0,80 mm?
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag kör med en ganska kort kroktafs på ca 25-35 cm. Min uptrace är ca 50 cm och har en beteshake till att koppla ihop uptrace och kroktafs. Oftast använder jag 8 gram bly, men om jag använder deadbait oftast 4 gram, jag tror att gäddan är skyggare då den tar ett deadbait. Har jag riktigt ivriga betesfiskar som stäm har jag 12 - 18 gram bly. Jag har olika färdiga uptrace's med olika kulbly så skiftar jag hela uptracen om jag vill ändra bly.

Jag har också observerat att fisken, särskilt mört, gärna simmar på rygg då gäddan är nära. Jag inbillar mig att eftersom jag kör kort kroktafs, kommer gäddan att se att betesfisken är ett lätt byte som inte kan simma långt, och därför attackerar den gärna. Problemet med att köra längre kroktafs är att jag ofta fiskar grunt, under metern djupt, och då funkar inte 50+50 cm kroktafs och uptrace.
                www.hellfish.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                5 svar
                274 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Villespinn91