Snipa som bete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snipa som bete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Alessandro
    Nackdelen med ballong är att du missar lyfthuggen.
    Finns även avlånga balonger, och med lite bly på så borde det gå arr ordna? Får fylla ett kinderägg med bly och stoppa in i botten eller ngt kanske

Vill man ordna det så gör man det
    sigpic

Kommentera

ska nu kolla vad marknaden har att erbjuda i form av brontoflöten, testar väl ett par.. funkar inte dem blir det till att göra eget. Problemet med ballong (tanken slog mig också) är att det inte går att få glidande, vilket innebär att man måste fästa i "botten" på ballongen, och det vet jag iaf att det inte fungerar med vanliga flöten - de dras ner för lätt när man tar ett årtag. Onödigt stort ska det ju heller inte vara.
      Kan inte nån av er, som kände folk som testat, be dem att skriva ett kort inlägg här, eller ett pm till mig om vilken flötesstorlek och sänken de "upptäckte funka" för ändamålet? Gärna även lite tips om hur man fäster in snipan på ett vettigt sätt för att kunna dra los krokarna i mothugget, men ändå så hårt att snipan inte sliter sig. VI snackar betesfiskar på runt kilot här om ngn undrar.

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan
        ska nu kolla vad marknaden har att erbjuda i form av brontoflöten, testar väl ett par.. funkar inte dem blir det till att göra eget. Problemet med ballong (tanken slog mig också) är att det inte går att få glidande, vilket innebär att man måste fästa i "botten" på ballongen, och det vet jag iaf att det inte fungerar med vanliga flöten - de dras ner för lätt när man tar ett årtag. Onödigt stort ska det ju heller inte vara.
        Kan inte nån av er, som kände folk som testat, be dem att skriva ett kort inlägg här, eller ett pm till mig om vilken flötesstorlek och sänken de "upptäckte funka" för ändamålet? Gärna även lite tips om hur man fäster in snipan på ett vettigt sätt för att kunna dra los krokarna i mothugget, men ändå så hårt att snipan inte sliter sig. VI snackar betesfiskar på runt kilot här om ngn undrar.

Du tar bara ett lekande med hake, sedan knuter du ett gummiband , ngn tråd eller lik och knyter runt "knuten" du gjort på ballongen, sedan avslutar du bara en en öggla i andra ändan och vips har du ett glidande flöte när du hakar i ögglan i lekandet med hake.
        sigpic

Kommentera

Jo men det är inte genomlöpande, det var det jag var ute efter.. Tar man ett flöte som är glidande och infäst under så att säga, ja då dras det nedåt när man ror framåt.
          Btw flode, jag skickar ett pm om det där med PS o det efter nyår, det är mycke nu som man säger.

Kommentera

Borde det inte gå att köra t.ex ett sugrör genom ballongen om man lägger lite tid på att täta mellan sugrör och ballong med t.ex epoxi och fiskelina? Även om man inte får det 100% tätt borde det iaf hålla inne tillräckligt med luft för att flötet skulle kunna fungera ett par timmar
            Ett annat alternativ kanske är att köra med två små ballogner fastsatta på varsin sida av ett sugrör. Då behöver du inte punktera ballongen samtidigt som det blir hyfsat stabilt och glidande.
            Den förste att gå Ad Hominem förlorar

Kommentera

göra ett frigolit flöte?
              polaren skulle ismeta med snipor men han hittade inte på någon bra lösning,men han hittade ett skit stor flöte som nog skulle funkat.
              Senast ändrad av Jimmiee; 2006-12-30, 02:02.
              Keep talking about me, You are just making me famous..
              MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
              www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Eller så tar du en liten PET-flaska 0,25 0,33 eller 0,5. Om du tycker den har för stor bärighet så kan du fylla på med vatten efter behag.

Har själv testat det när jag angnat med stor abborre eller med mindre gädda.

Funkar hyfsat, nackdelen är att det är svårt att kasta ut om du fyllt på med mycket vatten om du "bara metar". Men du ska ju metestrolla så då är det inget problem.

Har även provat i detta sammanhang att ha propellrar eller blänke på tafsen, det kanske är lite elakt men gäddan rörsig betydligt mer eftersom den blir orolig.

// Ivman

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee
                  göra ett frigolit flöte?
                  polaren skulle ismeta med snipor men han hittade inte på någon bra lösning,men han hittade ett skit stor flöte som nog skulle funkat.
                  Jula säljer något gigantiskt frigolit flöte, har ej testat.

// Ivman

Kommentera

tack för tipset om flaska, tanken hade inte slagit mig... propellrar och bling bling har mer och mer blivit ett "måste" på mina tackel för flötestrolling, under de flesta förhållanden (dock inte alla såklart). Frågar du mig så är det bättre på alla sätt med det så det var inplanerat... jag återkommer med rapport om hur det gick sen i den här tråden om ngn skulle vara intresserad.

Kommentera

Jag startade tidigare en ganska misslyckad tråd ang. tackel till stor betesfisk. Jag brukar själv använda snipor till flötestrolling och anser att det är mycket bättre än mört vad gäller stor gädda. Brukar köra med snipor och braxen i storlekar runt 5 hg (prövade en på 8 hg en gång och fick en på 8,6 kg efter 15 min). Byt ut gummisnodden på den här bilden mot en vanlig enkelkrok (metkrok) och ta bort den rosa linan (vet inte hur jag tänkte).

Jag kör med ett 60 grams flöte (modell dartpil) med genomgående hål och ca 50 gram bly. Detta gör att betesfisken ibland drar under flötet men eftersom dartpilen hela tiden drar uppåt så kommer den tillbaka. Man brukar märka om det smäller på. Hittar du större flöte så prova med det eller kanske ballong.

OBS! Snipor är mkt sega i skinnet så det är "helikopter-motrycket" som gäller

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                      5 svar
                      274 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Startad av alfons74, 2024-04-27, 11:18