Göra egen stel tafs, pianotråd? Annat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra egen stel tafs, pianotråd? Annat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Skall du ha piano tråd så skall det finnas på Wentzels Hobby i stockholm..
    Kände på något matrial vilket antagligen var piano wire. och den var styv och hård precis som dom i butiken. och kostade ca 10kr metern. Hade från 0.75-2mm har jag för mig.. Ångrar att man inte köpte ett par själv..

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx
      hallå.

Jag gör inte egna styva tafsar bara "vanliga " av olika tafsmaterial, kör på titaniumjerktafsarna till jerk...mumma
      Men till öringsbeten använder jag genomgående tråd, 1 mm rostfri/syrefast, svetstråd, är på ungefär 1 meters längder, är spikrak från affären och rätt styv.
      Inte så att den inte bockar sig men det rätar ni ju ut själva säger ni så, men den skulle gå ypperligt att tvinna öglor i ändarna och göra jerktafsar, bättre än pianotråd skulle jag tycka..

Perx
      1mm rostfri/syrafast alltså? Vart har du köpt den? Bra att det är raka längder med!
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx
        hallå.

Jag gör inte egna styva tafsar bara "vanliga " av olika tafsmaterial, kör på titaniumjerktafsarna till jerk...mumma
        Men till öringsbeten använder jag genomgående tråd, 1 mm rostfri/syrefast, svetstråd, är på ungefär 1 meters längder, är spikrak från affären och rätt styv.
        Inte så att den inte bockar sig men det rätar ni ju ut själva säger ni så, men den skulle gå ypperligt att tvinna öglor i ändarna och göra jerktafsar, bättre än pianotråd skulle jag tycka..

Perx
        Precis den sortens tråd använder jag också. Pappa jobbar på industri och kan ordna sådant därifrån. Men kolla med butiker som säljer byggvaror, industrivaror och liknande. De kanske kan ha svetstråd? BORDE inte va svårt att få tag på.
        Jag tvinnar dock inte mina tafsar. Gjorde det ett tag men jag tycker att det blev klumpigt. Numera bockar jag bara till en ögla och fixerar med krympslang som har lim på insidan. Finns inte en chans i hela halland att en gädda rätar ut den. Finns bra mycket saker som går sönder innan dess även på en jerkutrustning!

Kommentera

Ursprungligen postat av Minax
          Precis den sortens tråd använder jag också. Pappa jobbar på industri och kan ordna sådant därifrån. Men kolla med butiker som säljer byggvaror, industrivaror och liknande. De kanske kan ha svetstråd? BORDE inte va svårt att få tag på.
          Jag tvinnar dock inte mina tafsar. Gjorde det ett tag men jag tycker att det blev klumpigt. Numera bockar jag bara till en ögla och fixerar med krympslang som har lim på insidan. Finns inte en chans i hela halland att en gädda rätar ut den. Finns bra mycket saker som går sönder innan dess även på en jerkutrustning!
          Å fan bara böjer till den salltså. Ja svetstråd har jag med funderat på. Får se vad det blir.
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Kraftig svetstråd vet jag att några jobbarkompisar har använt för att göra spridarbommar för havsfiske. De tvinnade denna och det blir väldigt klumpigt. Men med kroktafsen av 1,5 mm nylon så är det ju skit samma ändå, det är så djupt att fisken ändå inte ser något.

Det med att bara bocka och sedan sätta krympslang över fungerar säkert om du använder lite grövre svetstråd, kanske 1 mm och uppåt.
            Annars så kan man ju göra så att man bockar den och sedan limmar med snabblim och lägger en krympslang över det. Då är det garanterat säkert.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Attitude baits har en avsedd för ändamålet. Under tillbehör -> AFW SteelLeader. Malin och 7strand gör också liknande wire som alla så är av fjäderstål, rak och fin till en början iaf.

Kommentera

Titanium Tooth proof e klart det bästa,finns på AB.
                Slungan

Kommentera

Dubro wirestraightner kan brukes for å få raka forommer. Eller en vanlig rundtång som man drar over stålet et par ganger.

Michael
                  'dawg, mans best friend!

Kommentera

Titanium Toothproof. Vettiga pengar för ett suveränt material. Och då har jag ändå tillgång till fri flagglina.

//Stefan
                    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

e det ingen som testat pikewire typ denna på ebay

10 *10 m en av var 20 till 150lb inkl wirelås
                      nu kostar den 10 pund och skickas från England frakt ca 75 spänn
                      totalt typ 225kr för 100 m wire
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                      5 svar
                      277 visningar
                      0 gillar