Ursprungligen postat av Da_Moose
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Göra egen stel tafs, pianotråd? Annat?
Collapse
X
-
Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
-
Ursprungligen postat av KimbowJapp, ok, tack för det bra svaret! Dock så är det inte hållbarheten jag är rädd för, utan jag vill ha styvare tafs helt enkelt.Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Slår du mig så är du värdelös! Så det så!
Läs min fiskeblogg:
http://blogg.fjallfoto.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Da_MooseDet finns säkert en massa olika styvheter på pianotråd så man måste nog testa sig fram.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
-
Btw: Jag tvinnar också mina tafsar. Använder skruvstädet, en skruvmejsel samt en kraftig tång och en avbitare när jag grejjar med tafsar.
Sen angående beteslås och lekanden, skall tafsarna användas till jerkbait så behövs det inga lekanden. Jag har då aldrig haft ett jerkbait som snurrar så det känns helt onödigt. Jag vet att Lundgrens tidigare sålde beteslås utan lekanden, de har säkert fortfarande kvar. Själv har jag haft mycket beteslås av bra kvalitet hemma men dessa har haft lekanden, jag har dock inte klippt bort dem utan istället kört med lekandena kvar.Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Slår du mig så är du värdelös! Så det så!
Läs min fiskeblogg:
http://blogg.fjallfoto.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Da_MooseBtw: Jag tvinnar också mina tafsar. Använder skruvstädet, en skruvmejsel samt en kraftig tång och en avbitare när jag grejjar med tafsar.
Sen angående beteslås och lekanden, skall tafsarna användas till jerkbait så behövs det inga lekanden. Jag har då aldrig haft ett jerkbait som snurrar så det känns helt onödigt. Jag vet att Lundgrens tidigare sålde beteslås utan lekanden, de har säkert fortfarande kvar. Själv har jag haft mycket beteslås av bra kvalitet hemma men dessa har haft lekanden, jag har dock inte klippt bort dem utan istället kört med lekandena kvar.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KimbowOkaj, men du, hjälpa på traven? Hur gör man det? Försökte det med min 0,75mm pianotråd, den blir bara bucklig
Och vad är Drakiwitchtackel?
Klockrent tips dock, skall antasta nån hissreparatör i nästa vecka!
Drakowitchtackel är en tillböjd ståltrådsbit som man appterar inuti en dödbetesfisk för att hålla denne på plats vid spinnfiske. Du kan sätta på vikter eller köra viktlöst beroende på om du vill fiska djupt eller ytligt.
Är ibland så effektivt så det borde vara förbjudet!
Bör finnas trådar om denna metod på FS har jag förmig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jöggeJa då fick du svar på det mesta utav Da_moose! Det är tråden på den svarta spolen som gäller precis som han säger. Även om det är en produkt som har börjat fasas ut så kan dom ha spolar kvar på firmorna och givetvis vet dom var de köpt dessa spolar!
Drakowitchtackel är en tillböjd ståltrådsbit som man appterar inuti en dödbetesfisk för att hålla denne på plats vid spinnfiske. Du kan sätta på vikter eller köra viktlöst beroende på om du vill fiska djupt eller ytligt.
Är ibland så effektivt så det borde vara förbjudet!
Bör finnas trådar om denna metod på FS har jag förmig.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
-
För att få tafsarna raka (vilket inte behövs) sätter jag den färdiga tafsen i skruvstycke så att den inte vrider sig, sträcker tafsen och greppar med tummen undertill och 2-3 fingrar på ovansidan och böjer mot trådens böj samtidigt som jag drar efter fingrarna efter hela tafsens längd.
Tummen placeras i innerböjen och de andra fingrarna i ytterböjen av trådens naturliga böjning.
Fråga om jag var otydlig
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jöggeFör att få tafsarna raka (vilket inte behövs) sätter jag den färdiga tafsen i skruvstycke så att den inte vrider sig, sträcker tafsen och greppar med tummen undertill och 2-3 fingrar på ovansidan och böjer mot trådens böj samtidigt som jag drar efter fingrarna efter hela tafsens längd.
Tummen placeras i innerböjen och de andra fingrarna i ytterböjen av trådens naturliga böjning.
Fråga om jag var otydligVinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
-Okänd
Kommentera
-
Jerktafsar
hallå.
Jag gör inte egna styva tafsar bara "vanliga " av olika tafsmaterial, kör på titaniumjerktafsarna till jerk...mumma
Men till öringsbeten använder jag genomgående tråd, 1 mm rostfri/syrefast, svetstråd, är på ungefär 1 meters längder, är spikrak från affären och rätt styv.
Inte så att den inte bockar sig men det rätar ni ju ut själva säger ni så, men den skulle gå ypperligt att tvinna öglor i ändarna och göra jerktafsar, bättre än pianotråd skulle jag tycka..
Perx
Ursprungligen postat av KimbowNej då det var tydligt! Ja jakt på pianotråd på måndag!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av EsoXLucius75Tjena,
Behöver lite snabb assistans då jag lyckats köpa
några märkliga dubbel hylsor jag...1 Foto-
Kanal: Tackel-/riggtillverkning
2024-10-12, 15:00 -
-
av alfons74Hej!
är det någon som använt Wigglers Big Cork-screw istället för vanlig Beteslås till havsfisket?...2 Foton-
Kanal: Tackel-/riggtillverkning
2024-04-27, 11:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
|
5 svar
272 visningar
0 gillar
|