Göra egen stel tafs, pianotråd? Annat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra egen stel tafs, pianotråd? Annat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göra egen stel tafs, pianotråd? Annat?

Nån som har lite tips? Har jagat pianotråd idag, fick tag på en 0,75mm, den sög.
    Antar att man behöver minst 1,0mm Men sen vill man ju inte ha en som legat på rulle, det blir ett helvete att få den rak o fin.

Så finns det några tips, eller blir det till att köpa titantafsar för ~100pickadoller?

Kom igen med tips och idéer!

Sen vad gäller beteslås, köpte skitschyssta beteslås i den lokala fiskebutiken, dom kostade dock 70spänn för för tio st, lekande i samma serie 18 spänn för 10 st. Känns nästan som beteslåsen var felmärkta.

Menmen, Roscoe har jag läst om, ser ut som dom jag har i princip, verkar bra, men vart får man tag på dom?
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Att tråden legat på rulle är ingen fara den rätarut sig. Hör med någon firma som reparerar/servar hissar de använder en mycket bra tråd och kan säker sälja till dig eller tippsa om var de köper in densamma.
    Ursprungligen postat av Kimbow
    Nån som har lite tips? Har jagat pianotråd idag, fick tag på en 0,75mm, den sög.
    Antar att man behöver minst 1,0mm Men sen vill man ju inte ha en som legat på rulle, det blir ett helvete att få den rak o fin.

Så finns det några tips, eller blir det till att köpa titantafsar för ~100pickadoller?

Kom igen med tips och idéer!

Sen vad gäller beteslås, köpte skitschyssta beteslås i den lokala fiskebutiken, dom kostade dock 70spänn för för tio st, lekande i samma serie 18 spänn för 10 st. Känns nästan som beteslåsen var felmärkta.

Menmen, Roscoe har jag läst om, ser ut som dom jag har i princip, verkar bra, men vart får man tag på dom?

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
      Att tråden legat på rulle är ingen fara den rätarut sig. Hör med någon firma som reparerar/servar hissar de använder en mycket bra tråd och kan säker sälja till dig eller tippsa om var de köper in densamma.
      Menar du att den rätar ut sig av sig själv?
      Vad har hissreparatörer detta till?
      &

-Okänd

Kommentera

Kimbow: Hur tänker du "fästa" vajern i lekandet? Tvinna? Vajerlås? Är också sugen på att börja bygga egna och spara lite pengar

Kommentera

Jag tänker tvinna, anledningen är att det är roligt + att man kanske slipper lägga 100spänn på dom, jag är nämligen klumpig och kastar iväg beten och tafsar, eller knäcker dom typ.

Men framför allt för att det är kul att göra egna
          &

-Okänd

Kommentera

OK! Visst är det kul. Sen får man dem precis som man vill ha dem också !

Kommentera

Ursprungligen postat av VectoR
              OK! Visst är det kul. Sen får man dem precis som man vill ha dem också !
              Japp precis!
              Jag har precis lagt till en ny, iofs helt onödig nästan, grej till mina andra tafsar.
              Krympslang! Ser himla fint ut! Har dessutom två färger då jag behövde två storlekar på krympslangen.
              Så det ser himla hightec ut nu med svart och gul krymslang i ändarna över låsen och crimpsen!
              &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow
                Menar du att den rätar ut sig av sig själv?
                Vad har hissreparatörer detta till?
                Nej, du får hjälpa tråden lite på traven för att bli helt rak, men rak blir den!
                Jag har faktiskt inte frågat vad den används till, vet bara att den fungerar bra som tafs mtrl. och även om man vill tillverka Drakowitch(stavning?) tackel.

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
                  Nej, du får hjälpa tråden lite på traven för att bli helt rak, men rak blir den!
                  Jag har faktiskt inte frågat vad den används till, vet bara att den fungerar bra som tafs mtrl. och även om man vill tillverka Drakowitch(stavning?) tackel.
                  Okaj, men du, hjälpa på traven? Hur gör man det? Försökte det med min 0,75mm pianotråd, den blir bara bucklig

Och vad är Drakiwitchtackel?

Klockrent tips dock, skall antasta nån hissreparatör i nästa vecka!
                  &

-Okänd

Kommentera

Jag har gjort mina egna jerktafsar ett tag nu. Köpte en liten "rulle" med 0.9 mm rostfri ståltråd nånstans, kanske var det Panduro?, har dock haft den liggande ett bra tag.

Du behöver absolut inte gå upp över 1 mm för att det skall hålla, jag har provslitit i mina tafsar och det har då inte gått av iaf. Sen att tafsarna måste vara helt raka är bara bullshit, mina är lite småbuckliga åt olika håll men de ger bra med fisk ändå. Man får bocka till dem med fingrarna så att de är hyffsat raka men mer än så behöver man inte lägga tiden på, bättre att ha betet i vattnet istället.

Nu är det så vackert att min pappa är hissmontör och jag vet exakt vilken pianotråd som nämns. Har även själv jobbat för Kone Hissar på somrarna tidigare. Dock så kan jag säga att den inte används så ofta numera, det har kommit lite andra tekniker för att hålla koll på våningsplanen.

Tidigare så spände man upp flera trådar i hiss-schaktet och satte fast stålflaggor i dessa trådar. En sensor kände av när hissen passerade och då kunde man ställa in så att hissen stannade på rätt plan och även rätt i höjdled så att man inte snubblar när man skall ut.

Min pappa har dock kvar lite sån tråd som tur är och jag skall hämta hem 200 meter ljuvlig pianotråd 0.8 mm. De kommer på svarta plastrullar i längder om 200 meter, borde räcka till några tafsar kanske.
                    Det fanns fler modeller också kommer jag ihåg, bland annat en tunnare sunkig tråd som fanns på mindre gröna plastrullar. Den är inte lämplig till tafsar. Det skall vara den rostfria pianotråden i 0.8 mm, den är hård och bra.
                    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                    5 svar
                    272 visningar
                    0 gillar