Fluoro Carbon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluoro Carbon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluoro Carbon

Prologics LNT Spectrum som göstafs i storlek 0,48mm, någon som har erfarenhet av gäddor som bankar på denna dimension och av detta märke? Är ute efter en så tunn dimension av fluoro Carbon som möjligt, men som till i alla fall 75% fixar gäddattacker och drillningar vid gösfiske. Amerikanska Muskyfiskare skall tydligen köra någon speciell variant av fluoro Carbon.... Vill ha goda råd från riktiga metenördar NU! Tunt och hållbart är det som gäller, skall jag välja ett annat märke eller annan dimension som både fungerar för en lite försiktigare gös och tål fröken gädda? Proffsråd om fluoro Carbon som tafs sökes alltså.

Ps, ingen ber mig söka! Där finns bara nybörjarsvar känns det som, kanske jag missat någon länk dock... Hänvisa mig i så fall till den!

Jag flötestrollar med levande bete är värt att tillägga!

/MT
    Senast ändrad av Muskytracker; 2006-09-03, 20:33.

Rätt att man inte skall fokusera på två arter samtidigt, fokusen är gös i inlägget ovan! Dock vägrar jag acceptera att varje gång "gäddan" bankar på göstacklet, lämna ett gäng krokar i hennes käft bara för att....

/MT

Kommentera

Står en del skrivet där.

Mitt tips är att köra hyffsat tunn huvudlina av nylon typ 0,38 och sen fiska utan tafs och fästa betet med någon ögleknut. Fiskar man i huvudsak större beten på 15cm+ är det inte ofta en gädda sväljer betet till linan.

Jag har inte blivit av med ett enda bete på gädda på 3 års tid trots många gäddor och väldigt många gösar (även många stora).

Kommentera

Mastapike, tack för dina råd! Men jag flötestrollar med levande bete... risken att fröken gädda skall få ner betet djupt är överhängande. Om jag läste informationen i din länk för överskådligt, rätta mig omg!

/MT

Kommentera

Jag tror att det skall finnas en hel del mattnyttigt i dessa två artiklar. Men har för mig det i grunden varit 3st, skulle inte försvåna mig om det är den "bästa" som saknas.

Kan bara nämna att jag i vintras landade runt 6 gäddor på 0.23FC. Toppar på ca 7 och 8kg. En gädda hade svalt den lilla abborreanpassade betesfisken och jag skulle då "dra av" linan mot gäddans tänder för att slippa trassla med denna på isen (jag klippte den längre in sedan). Jag fick slita ordentligt för att mot en 6.6kgs gäddas garnityr få an en 0.23FC. Drog fram o tebax flera ggr innan den small av under hög belastning

Nu är det ju inte så att jag på ngt sätt rekommenderar detta på ngt sätt

Kompisen landade under Gösfiske många 100cm på 0.45FC tackel.

Helt klart är ju att till Gösfiske är det FC som gäller, men det enda som verkligen håller för en stor Gädda är ståltafsar(det var inte det som var frågan jag vet )

Personligen använder jag DD:s FC i de tjockare storlekarna till Gäddfisket och Siglon V FC(p.g.a pris och tillgänglighet) 0.415 till Göstackel. Mellan 0.40 och 0.45 är de storlekarna som går "bäst" bland de jag snackat med här i närheten. Men jag tror man kan nagga lite i underkanten helt klart.
          Senast ändrad av Flodebanan; 2006-09-03, 20:37.
          sigpic

Kommentera

Hm... tack för råden, även om stilen/testerna du utövat Floodis känns lite

/MT

Fler erfarenheter välkomnas... Kompletterade just nu beställningen med 1st rulle 0,45 LNT.
            Senast ändrad av Muskytracker; 2006-09-03, 20:45.

Kommentera

Hade köppt Seaguar istället för prologic LNT. Bästa FC jag använt.

Kommentera

Uberola, var hittar jag wiren du rekar? Har inte sökt ännu... Jo, hittade den hos Willys....

Plockar upp en rulle därifrån också!

/MT

Kul att halva - eller ännu mer- PB-gänget är här också!

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytrackers
                  Uberola, var hittar jag wiren du rekar? Har inte sökt ännu... Jo, hittade den hos Willys....

Plockar upp en rulle därifrån också!

/MT

Kul att halva - eller ännu mer- PB-gänget är här också!
                  Får ju fördriva tiden någonstans när emil inte fixar sidan, själv e man ju totalt analfabet när det gäller html och dylikt :P . Plockar du mycket gös?

Kommentera

Nja, mycket och mycket... Jag är ju i mina ögon nybörjare, vad mycket innebär för solida pro:s är något annat (kanske)!

Shoppade denna: Seaguar ace hard fluocarbon - 0,435mm - 13,4kg

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                    5 svar
                    276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Startad av alfons74, 2024-04-27, 11:18