Någon som vet historian bakom detta legendariska tackel? Det jag funderar på är varför det heter så över typ hela världen?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varför heter det pater noster tackel?
Collapse
X
-
Intressant! Jag har alltid trott att namnet hade sitt ursprung från Pater noster i Bohuslän. Visste inte att det var ett internationellt namn på tacklet. Eller ja, att det latinska namnet inte var bohuslänska visste jag ju...
Att tacklet skulle använts av någon apostel känns extremt mycket som en efterkonstruktion.
Skralle, tack för länken till saob! Intressant. Visste inte att allt det fanns elektroniskt.
Kommentera
-
Det området utanför bohusläns kust ansågs var svårnavigerat i samband med stormar och därför bad man sin sista bön innan man gav sig ut där för innan allt var passerat kunde blåsten ha ökat till stormstyrka och för en dåtida segelbåt utanför Bohus klippor var det fara å färde när vinden friskade i och gamla Nordsjön vrenskades.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BeBest Visa inläggDet området utanför bohusläns kust ansågs var svårnavigerat i samband med stormar och därför bad man sin sista bön innan man gav sig ut där för innan allt var passerat kunde blåsten ha ökat till stormstyrka och för en dåtida segelbåt utanför Bohus klippor var det fara å färde när vinden friskade i och gamla Nordsjön vrenskades.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inläggFan vilken besvikelse att pater noster bara va någon ramsa på latin, har alltid trott att det funnits nån kul historia om exempelvis fyrvaktan Lasse som va en grym jävel på bottenmete och därav namnet pater noster tackel
Kommentera
Foton
Collapse
-
av EsoXLucius75Tjena,
Behöver lite snabb assistans då jag lyckats köpa
några märkliga dubbel hylsor jag...1 Foto-
Kanal: Tackel-/riggtillverkning
2024-10-12, 15:00 -
-
av alfons74Hej!
är det någon som använt Wigglers Big Cork-screw istället för vanlig Beteslås till havsfisket?...2 Foton-
Kanal: Tackel-/riggtillverkning
2024-04-27, 11:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
|
5 svar
270 visningar
0 gillar
|