Dags att pröva spinnfiske med fluga! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att pröva spinnfiske med fluga!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dags att pröva spinnfiske med fluga!

God dag!

Har tänkt att jag ska pröva på att spinnfiska med flugor, och behöver lite hjälp och råd inför tillverkningen av tacklet! =)

Ska fiska i en liten å, så behöver inte kunna kasta så långt´, men för att kunna kasta måste man ju förstås ha en vikt... Här är då min första fråga: Har sett att det finns fina bombarda, men även att det finns klassiska buldokulor som man ökar/sänker mängden vatten i för att justera vikten i. Vad rekommenderas? En buldokula eller några olika bombarda? Tänker mig en flytande. Ska man ha en transparent för att minimera risken att skrämma fisken, eller ska man ha en färgad för att lättare se den? Vilken vikt bör man ha, när man bara ska kasta några meter?

Tar för givet att jag måste ha en nylonlina till tacklet. Har idag en flätlina, så detta måste inhandlas. Vilken tjocklek rekommenderas?

Sedan måste jag ju ha ett lekande mellan linorna, vilken storlek rekommenderas? Tänker mig ett så litet som möjligt...

Har även läst om "Bomba stick", som man kan ha för att undvika trassel. Dock verkar dessa knappt gå att få tag på, är de nödvändiga eller inte?

Tack på förhand, och hoppas att någon kan ta sig tid till att besvara mina frågor! Tack på förhand!
    Senast ändrad av FiskFiskaren; 2017-02-05, 14:36.
    Skitfiske!

Huvudlina-dubbel grinner-nylon lr flourcarbon sen fluga, kläm bara lite kulbly på på linan om du inte behöver komma så långt å djupt.

Kommentera

Vill inte vara tråkig, men kollat på färdiga spinnflugor?

Kommentera

Följer tråden med stort intresse då jag med har samma tankar.
        Är ju gammal flugfiskare så jag undviker hellst att köpa färdiga.
        Vad ska man annars göra på vintern

Kommentera

Ursprungligen postat av Anvihl Visa inlägg
          Vill inte vara tråkig, men kollat på färdiga spinnflugor?
          Jo, det hade förstås varit det smidigaste, men har tänkt att börja med flugfiske, och tänkte att detta kunde vara en bra början.. =)
          Skitfiske!

Kommentera

Denna kan man nog göra ett smidigt tackel med..

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
              http://www.fiskedags.nu/micro-bombarda-10g.html
              Denna kan man nog göra ett smidigt tackel med..
              Den där såg väldigt fin ut!

Fastnade även för Junk0nes idé att använda kulbly istället... Då slipper man ju iaf plasket av en bombarda som landar i vattnet...
              Skitfiske!

Kommentera

Vad är det för fisk du ska fånga? Det avgör lite vilken dimension på tackel du bör använda....
                När jag fiskar havsöring så brukar jag köra 0,35 mm den första 1-1,5m och 0,25-0,28 på den sista biten innan flugan. Taperingen gör att man minimerar trassel när man kastar. Sedan så anpassar du vikten på bombardan efter hur långt du vill kasta, spöklassning samt vindförhållanden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jordbo Visa inlägg
                  Vad är det för fisk du ska fånga? Det avgör lite vilken dimension på tackel du bör använda....
                  När jag fiskar havsöring så brukar jag köra 0,35 mm den första 1-1,5m och 0,25-0,28 på den sista biten innan flugan. Taperingen gör att man minimerar trassel när man kastar. Sedan så anpassar du vikten på bombardan efter hur långt du vill kasta, spöklassning samt vindförhållanden.
                  Är som sagt en liten å, med en snittbredd på kanske 3 meter, och en hel del böjar, så behöver alltså inte kasta jättelångt... Finns mest små gäddor och abborrar i ån, även en del öring, karp, id, sutare och färna. Mest små fiskar som ska fångas alltså, även om det även finns chans att få vissa modell större! =)
                  Senast ändrad av FiskFiskaren; 2017-02-06, 21:37.
                  Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskFiskaren Visa inlägg
                    Är som sagt en liten å, med en snittbredd på kanske 3 meter, och en hel del böjar, så behöver alltså inte kasta jättelångt... Finns mest små gäddor och abborrar i ån, även en del öring, karp, id, sutare och färna. Mest små fiskar som ska fångas alltså, även om det även finns chans att få vissa modell större! =)
                    En 10g bombarda borde funka fint då. sedan får du anpassa tafslängden efter längden på ditt spö och hur mycket utrymme du har att kasta. Tjockleken på tafsen kan du gå ned så mycket du vågar, beroende på hur mycket stenar/grenar det finns i ån. men 0,30 på övre delen och 0,20-0,25 på den närmast flugan borde funka. valet av bombarda om du ska ha intermediate eller sjunk får avgöras på hur snabbt ån rinner och hur djup den är.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                    0 svar
                    142 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28