Rigga gummi med stel stinger - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rigga gummi med stel stinger

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rigga gummi med stel stinger

Tjena!!
    ja har försökt å göra lite olika stingers med vajjer,tycker dock inte ja får till det riktigt + att det går åt väldigt många fjäderringar och lekanden.
    har sett att svartzonker har komme med en stel riggning.det ser ju jäkligt smidigt å simpelt ut.har dock aldrig testat.
    kanske nån här som provat den?
    funderar på om man skulle prova å göra en sån riggning sj.
    nån som vet vart man kan få tag i bra matrial till det?
    står att svartzonkers stinger tackel ä gjort i 1.1mm rostfri tråd.
    Tackar på förhand!

Finns en riktigt duktig kille i gnesta som tillverkar och säljer stela stingers, har köpt några stycken utav honom och de funkar klockrent!
    https://www.facebook.com/dahlstromsflugan/?fref=ts på facebook, om du nu inte vill prova tillverka egna såklart =)
    En urusel fiskedag klår vilken bra arbetsdag som helst.

Kommentera

Zonkers stinger är i min erfarenhet utmärkta inte minst till hans egna beten. Upplever lagom rull utan 360 graders snurr i och med att den stela stingern stabiliserar betet en aning. Det funkar även utmärkt för andra jiggar som tenderar att snurra.

Kommentera

Jag gillar att köra en trekrok till vissa av mina gummin då har jag köpt SZ's stela stinger, monterat av den främre kroken och klippt av den främre spiken. Funkar bra och ger fin gång. Dock inte A/B-testat SZ-riggen mot wire-rigg på samma beten.

Kommentera

Jag tillverkar egna shallow rigs till mina shads. Använder svetsstänger av RF stål såsom i filmen länkad nedan. Dock leder jag inte stången genom torax på shaden enligt instruktionen utan gör en rig med två loopar som håller varsin trekroks-split ring som jag sedan kopplar med stål-wire (hemgjord) till nosskruven som jag köper färdig (dessa går också att tillverka själv med svetsstång - se youtube). Rigen ser ut som ett avlångt och kantigt "U" med looparna i hörnen och där topparna penetrerar shaden buk för förankring. Det funkar kanon, simmar fint och materialet är billigt. En rund tång köper du på Chlas Ohlson eller Jula för under en hundring, svetsstänger köpte en kompis på ebay, typ hundra för kanske £10, finns på länken nedan (kilopris!). Rigen är typ som svartzonkers, men kopplas alltså med wire istället för lekande: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-rodsvart.html

Senast ändrad av skallecalle; 2017-07-03, 11:16.

Kommentera

Finns lite allt möjligt i rostfritråd på axteka och svenskfiskeshop
            Den för spinnare är styvare http://www.axteka.nu/index.php?exp=1|&cat=15
            Sen finns det en vobblertråd som är mjukare https://www.svenskfiskeshop.se/betes...oglor-washers/

Själv föredrar jag spinnartråden

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
            0 svar
            141 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg Sundström76