Larmfiske@Braxen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Larmfiske@Braxen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cephalus
    Jag tror att ett aktivt fiskat spö slår ett "passivt" fiskat larmspö med hästlängder vad gäller fångsresultat.
    Har jag hävdat motsattsen?
    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Kiwi
      Tim: Jag skrev att man ska ha en bra anledning för att fiska braxen med larm. Att man vill fiska natt(Varför?) är en anledning.
      Går att kombinera, behöver inte nödvändigtvis inrikta sig efter enbart en metod när man kan tackla bottenmete samtidigt som man flötmetar. Det ena behöver inte utesluta det andra.
      [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Nej, har jag påstått det?
        Ja, annars hade det väl inte funnits någon anledning att citera mig. Hur som helst, mitt inlägg handlade inte om flötmete kontra alarm, utan att man visst kan använda sig av alarm vid braxenfiske om man så vill.
        [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Haha ni är värre än gnällsjuka kärringar på en hårsalong, om Lazinko har bestämt sig för att larmfiska efter braxen så ska ni ge fan i att gå offtopic och börja säga att det e kasst, han ville veta om riggar, inte om vad ni amatörer tror om hur effektivt det är. Hur svårt ska det vara att hålla sig till ämnet?!

Kommentera

Knappast att det underlättar! Förstår inte vad som skulle vara så svårt med att stirra på ett flöte alternativ en quivertip? Mörkret är inget problem, bara att fästa en lysstav i toppen så ser du varje napp du kan tänkas få. Det känns som att man anstränger sig lite för mycket om man börjar konstra med larm osv.

tiM: Vem är du att bedöma huruvida Kiwi har rätt eller inte? Jag tror att ett aktivt fiskat spö slår ett "passivt" fiskat larmspö med hästlängder vad gäller fångsresultat.
            Det svåra med att stirra på ett flöte/en quiver/swingtip är att man brukar halucinera att den rör sig efter ett tag... O då rubbar jag betet från min underbara mäskplats. (mäskar sparsamt nu när det är kyligt och jag tror det är skitviktigt att betet ligger precis vid mäsket och att man inte mäskar större områden. Så jag kör helst på få utlägg...) Och eftersom det är SEGT där jag fiskar kanske ett larm gör sig bättre då man kanske tappar motivationen o stirra på toppen/flötet efter 7-8 timmar i kylan.
            Det är väl mina motiv med alarmfisket. Att jag sen fiskar quiver o.sv. sommartid är en annan sak. Brukar inte vara lika segt då.

BTW: Att det ena är effektivare tror jag inte alls på. Tror inte att fisken har enklare att spotta bara för man fiskar bolt. Tvärtom! Tajt, tunn tafslängd och lagom krok. 10-15cm tafslängd, då jävlar blir de svårare att spotta än o lira 20-50cm tafs på glidande/paternoster...

Ursprungligen postat av Kiwi
            Alright, så Lazinko, du tror att larmfisket slår feeder/flötmete i de flesta fall?

Tim: Jag skrev att man ska ha en bra anledning för att fiska braxen med larm. Att man vill fiska natt(Varför?) är en anledning.
            Jag har inte generaliserat och sagt i de flesta fall. Men så som jag ska fiska rent ut sagt munknullar larmfisket quiver/flöt-metet
            /Lazinko

Kommentera

Isf var det båda två som hävdade att du hade fel i ditt påstående! tiM stämde också in i den stoora kören..
              Regel nr 1: Lazinko vet alltid bäst.
              /Lazinko

Kommentera

jag håller på kiwi`s teori! varför krångla till det?fiska dem när dem är aktiva o äter istället,du hinner tröttna innan säsongen drar igång lazinko
                UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
                minken.bloggsida.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av minken
                  jag håller på kiwi`s teori! varför krångla till det?fiska dem när dem är aktiva o äter istället,du hinner tröttna innan säsongen drar igång lazinko
                  Kallar ni det att krångla att fiska med larm? Jo det är ju hemskt krångligt. Måste man ha manual för att göra.
                  Varför i jesus namn skulle jag tröttna?
                  /Lazinko

Kommentera

Ursprungligen postat av minken
                    Du kan ändå inte bortse ifrån att det är flexibelt. Sen är det väl bättre att ha betena i vattnet än inte alls, även om det är mörkt för dina ögon? Det finns alltid undantag. Känner jag Lazinko rätt kommer han att fiska flitigt under tiden med andra metoder, då kan alarmen fylla en ganska bra funktion.
                    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

jag kan ju bara snacka för mej själv men när jag fiskar så vill jag gärna va aktiv o inte ligga sova, läsa eller annat under tiden..så varför va flexibel??korta aktiva fiskepass ger mest fisk för då fiskar du bäst!4-8 timmar klarar alla titta på ett flöte/topp om man är intresserad av det man håller på med.
                      UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
                      minken.bloggsida.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                      6 svar