Var går era fluorocarbontafsar av? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var går era fluorocarbontafsar av?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Hm.. Lee eller Shaw...vem vet?
    Precis kanske Anders eller Anton? //T

Kommentera

Jag gör mina nylontafsar med dubbelhylsor nu för tiden, lätt och smidigt sen så blir det perfekt varje gång med en bra tång.
      Har inte haft någon som gått upp än.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Precis kanske Anders eller Anton? //T
        A-laget och plats finns för båda två! Kan inte gå i god för någon av knutarna då de är oprövade båda två av mig...

Lee's knut har rosats här på FS, knuten Shaw gör vet jag inget om men prövar gärna om jag får tillfälle framöver. Man är ju inte sämre än att man kan pröva något annat, något nytt om möjligt bättre i någon mening...

I annat fall hade vi alla kört med rullar från Svängsta
        Senast ändrad av anteman; 2015-11-05, 20:47.

Kommentera

Men gör inte alla det ? vadå finns det andra rullar ? nån jä.... får det allt va

Måste lägga till nu när jag såg Tonyex inlägg om knut.

Kan bara hålla med Lee Tauchen’s knut är både bra och blir snygg. MEN den är svår i steg 7 att få varven rätt speciellt om man knyter grov lina typ 0,7 och grövre. Varven vill gärna lägga sig över varandra, i alla fall för mig.

Jag gör mina nylontafsar med dubbelhylsor nu för tiden, lätt och smidigt sen så blir det perfekt varje gång med en bra tång.
          Har inte haft någon som gått upp än.
          Intressant har du provbelastat ? Jag har alltid knytit mina tafsar då dessa jä. klämhylsor bara resulterar i att linan glider i hylsan. Men nu har jag slagit till på ny tång och en jä, massa dubbelhylsor så får vi se hur det blir. Kör du 2 st dubbelhylsor efter varandra ?
          Senast ändrad av Exxet; 2015-11-05, 21:02.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

A-laget och plats finns för båda två! Kan inte gå i god för någon av knutarna då de är oprövade båda två av mig...

Lee's knut har rosats här på FS, knuten Shaw gör vet jag inget om men prövar gärna om jag får tillfälle framöver. Man är ju inte sämre än att man kan pröva något annat, något nytt om möjligt bättre i någon mening...

Shaws knut har jag ingen koll på, men Lee's eller "vaddetnuheter" har visat sig vara pålitlig. Jag har kört med den i flera år nu och som sagt är mkt nöjd.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Men gör inte alla det ? vadå finns det andra rullar ? nån jä.... får det allt va

Måste lägga till nu när jag såg Tonyex inlägg om knut.

Kan bara hålla med Lee Tauchen’s knut är både bra och blir snygg. MEN den är svår i steg 7 att få varven rätt speciellt om man knyter grov lina typ 0,7 och grövre. Varven vill gärna lägga sig över varandra, i alla fall för mig.
              Känner mig lite opatriotisk nu ang fiskerullar.

Jodå, steg 7 är lite knepigt första gången, men det är alltid så eller hur?
              Övning ger färdighet. ... och fokusera på lösningen inte på problemet.

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2015-11-05, 21:38.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Intressant har du provbelastat ? Jag har alltid knytit mina tafsar då dessa jä. klämhylsor bara resulterar i att linan glider i hylsan. Men nu har jag slagit till på ny tång och en jä, massa dubbelhylsor så får vi se hur det blir. Kör du 2 st dubbelhylsor efter varandra ?
                Njae har inte provbelastat mer än att dra med händerna och tång så mycket jag orkar, dragit en del större fisk på dom också och än så länge finns inga tendenser till att det ska glida upp. Använder bara 1 hylsa till varje ände med lekande och beteslås.

Viktigt att ha hylsor som passar till linans diameter verkar det som, annars glider det lätt. Tror det är 1.05mm nylon jag kör med till mina tafsar och det är precis så att linan går i hylsorna, nästan så att man får tvinga igenom linan på väg ut. Sen nyper jag varje lås 2 gånger och eldar lite på nylonänden som sticker upp för att skapa ett stopp och få extra säkerhet mot att änden ska kunna glida igenom låset.

Sen så ser det mycket snyggare ut med hylsor tycker jag.

Kommentera

Nu har jag provmätt lite vad det handlar om för vikter.

Med en grinnerknut med 4 varv och lim går den av vid 8kg.
                  Vid jänkarnas noname utan lim går den av vid 7kg.

Så det är ungefär samma med andra ord.

Linan ska klara 16kg.

Så det är ungefär halva vikten.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
                    Njae har inte provbelastat mer än att dra med händerna och tång så mycket jag orkar, dragit en del större fisk på dom också och än så länge finns inga tendenser till att det ska glida upp. Använder bara 1 hylsa till varje ände med lekande och beteslås.

Viktigt att ha hylsor som passar till linans diameter verkar det som, annars glider det lätt. Tror det är 1.05mm nylon jag kör med till mina tafsar och det är precis så att linan går i hylsorna, nästan så att man får tvinga igenom linan på väg ut. Sen nyper jag varje lås 2 gånger och eldar lite på nylonänden som sticker upp för att skapa ett stopp och få extra säkerhet mot att änden ska kunna glida igenom låset.

Sen så ser det mycket snyggare ut med hylsor tycker jag.
                    Jag kör samma princip och nu använder jag i.o.f.s. väldigt grova prylar (som några här på FS flabbat åt tidigare), men dom håller! Använder 1.2 mm FC och 1.5 mm dubbelhylsor som jag nyper två gånger på varje lås, men jag använder bara ett lås i varje ände. Jag provdrar varje tafs med 25 kg (det är så mycket min våg klarar) och det finns inget som gått upp/av än.

För övrigt använder jag grinnerknut till klenare dimensioner av FC...
                    Senast ändrad av Lejestrand; 2015-11-06, 08:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      Jag kör med lekandet och min fav knut för FC och det har funkat bra för min del.
                      Har du provat Lee Tauchen knut?
                      //T

PS: Kärt barn har många namn!
                      Testat denna nu med och den ligger där runt 7-8kg den med.
                      Går av på samma sätt.

Om det ska vara på det sättet så är ju FC inte riktigt grejen för mig
                      Ingen fisk är chans för fisk.
                      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                      5 svar
                      273 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91