Var går era fluorocarbontafsar av? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var går era fluorocarbontafsar av?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    Vad kör du för tjocklek?
    Har kört med den med, kallas betesknuten i min länk. Använder den till alla flätlinor idag och där fungerar den utmärkt.
    Har kört allt från .15 upp till .80 dem vanliga sidorna där jag handlar har dock slutat sälja tjockare än typ .45 av nån anledning... Bara inte skiten håller på å lägga ner...

Du ska helt inte lägga superlim på tafsen då den blir stel å skär in i linan istället för å göra nytta... Dessutom ska du inte använda samma knut till flätlina som nylon/FC, fast de beror självklart vilken knut du använder. Den får ju inte skära ner i sig själv som nylon har en tendens till å göra.

Hur många gånger passerar du igenom ringen på lekandet? Testa trilene knuten, går den sönder kan du kasta den fluoron för då är den värdelös helt enkelt... Kan legat på lagert för länge innan den blev köpt.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

För att förtydliga så är det som så att den går av där den rundar lekandet för att sedan gå genom knuten.
      Ser ut som att den har pressats av om man säger.

Testade den i videon som de inte vet namnet på. Den fungerar bra med. Men när man ska dra av det så brister den på samma ställe, där den rundar metallen.
      Hejsan ! Först måste jag säga att jag förstår inte vart du vill komma ? Är det ett problem för dig att tafsen brister där den gör?

Det är nämligen så att ALLA kedjor, linor mm brister vid sin svagaste punkt (DETTA ÄR EN NATURLAG OCH GÅR EJ ATT ÄNDRA) en linas svagaste punkt är (nästan) ALLTID knuten och/eller loopen genom ett öga. Som sagt det är ett faktum du inte kan göra något åt.

Om detta är ett problem beror på hur mycket svagare denna länk är jämfört med linans brottlast. Tex: om den FC-lina du har går av vid 12 Kg last så kommer den att brista vid knut eller genom lekaren vid en last runt 10-20% under 12 Kg. Och det är helt normalt. Brister den vid knut vid halva linans brottlast, ja då kan man säga att det är ett problem.

Så var den brister är inte lika intressant som när (vid vilken last jämfört med linans brottlast) den brister

Vill du öka lastförmågan vid loopen genom lekandet så är det ett Kaus som gäller.

Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
        Har kört allt från .15 upp till .80 dem vanliga sidorna där jag handlar har dock slutat sälja tjockare än typ .45 av nån anledning... Bara inte skiten håller på å lägga ner...

Du ska helt inte lägga superlim på tafsen då den blir stel å skär in i linan istället för å göra nytta... Dessutom ska du inte använda samma knut till flätlina som nylon/FC, fast de beror självklart vilken knut du använder. Den får ju inte skära ner i sig själv som nylon har en tendens till å göra.

Hur många gånger passerar du igenom ringen på lekandet? Testa trilene knuten, går den sönder kan du kasta den fluoron för då är den värdelös helt enkelt... Kan legat på lagert för länge innan den blev köpt.
        Limmet gjorde ingen eller marginell skillnad. Så det har jag gett upp nu Men måste ju självklart testa alla saker som kan göra det bättre.

När jag kör Trileneknuten så passerar jag två gånger.
        När jag kör palomar och sådana så blir ju linan dubbelvikt(säger ju sigsjälvt)
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Hejsan ! Först måste jag säga att jag förstår inte vart du vill komma ? Är det ett problem för dig att tafsen brister där den gör?

Det är nämligen så att ALLA kedjor, linor mm brister vid sin svagaste punkt (DETTA ÄR EN NATURLAG OCH GÅR EJ ATT ÄNDRA) en linas svagaste punkt är (nästan) ALLTID knuten och/eller loopen genom ett öga. Som sagt det är ett faktum du inte kan göra något åt.

Om detta är ett problem beror på hur mycket svagare denna länk är jämfört med linans brottlast. Tex: om den FC-lina du har går av vid 12 Kg last så kommer den att brista vid knut eller genom lekaren vid en last runt 10-20% under 12 Kg. Och det är helt normalt. Brister den vid knut vid halva linans brottlast, ja då kan man säga att det är ett problem.

Så var den brister är inte lika intressant som när (vid vilken last jämfört med linans brottlast) den brister

Vill du öka lastförmågan vid loopen genom lekandet så är det ett Kaus som gäller.

http://www.skittfiske.se/Media/Cache...460859592.Jpeg

Tack!
          Där fick jag lite annan input och ett annat tankesätt. Jag ska mäta upp vad min brottstyrka ligger på och återkoppla!

Kommentera

....Lekande är ju så billigt så det är ju inte det som är det avgörande....
            Jag vet - ville bara att du skulle försöka dig på en knut som är jättebra enligt andra...

Berätta gärna om utfallet med "Shaw Grigsby's knut" den såg inte alltför svår ut! Kommer nog pröva den själv nästa gång FC råkar sitta på... FC är ju friktionskänslig och någonstans måste den brista, t ex där linan rundar metallen? ( lite sen här ser jag nu, Exxet inne på samma spår...)

Det är ju inte var den brister som är i focus utan när... ju senare under allt högre belastning, ju bättre...
            Senast ändrad av anteman; 2015-11-05, 18:53.

Kommentera

Jag kör med lekandet och min fav knut för FC och det har funkat bra för min del.
              Har du provat Lee Tauchen knut?
              //T

PS: Kärt barn har många namn!

Kommentera

Hm.. Lee eller Shaw...vem vet?

Kommentera

Jag skarvar alla mina linor med kirurgknut först en kärringknut och sedan en lika dan i motsatt riktning. Gör så både på nylon och flätorna. Fuktar innan jag drar åt och brister något av det är det alltid innan knuten där man dragit åt. Men det är bra hårdplast innan den brister så för gädda är det inga problem. Större nackdel då med att gäddan kan skära av skiten istället när den ruskar på huvudet. Därför kör jag nästan uteslutande med mycket tunn wier nu förtidig.

Kommentera

Bra inlägg av Exxet där

Grinner med förtvining gör jag på följande vis: Först linan genom lekandet, sen snurras den fyra varv. För sedan linan framåt mot lekandet igen men inte genom dess ögla och låser fast den med fingrarna. I den öglan som då bildas på linan snurras denna ytterligare fyra varv och dras sedan åt försiktigt.
                    Om man vill kan man med fördel börja med att dra linan två gånger genom lekandets ögla.

Kommentera

Ska testa Lee/Shaw eller vad den heter.
                      Har inte gjort det på den grövre.

Specialgrinnern verkar stabil, lite omständig men säkert tokbra!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                      5 svar
                      273 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91