Jag har precis köpt en 0.08 flätlina som jag tänkte ha som tafs vid feeder- och flötmete (eventuellt också vid jiggfiske). Det verkar dock som det inte är någon som använder flätlina som tafsmaterial...är det någon som vet varför och har argument varför jag inte ska testa? Tack på förhand!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
flätlina som tafs???
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av BigfisherFlätlina nöts väldigt väldigt lätt av i den dimensionen
jo men det är mindre problem när det gäller mört/id/sutarfiske inbillar jag mig. 0.12-0.16 nylon nöts av ganska lätt den också...eller är det stor skillnad?
Är det det största problemet med flätlina?
Kommentera
-
Flätlina
Ursprungligen postat av CalleXjo men det är mindre problem när det gäller mört/id/sutarfiske inbillar jag mig. 0.12-0.16 nylon nöts av ganska lätt den också...eller är det stor skillnad?
Är det det största problemet med flätlina?
Du måste ställa dig frågan VARFÖR vill du använda flätlina som tafs? Om nylonen inte uppfyller dina krav så kanske flätlina är det DU behöver, men om du inte är missnöjd med nylon (dvs tappar massor med fisk, linan går av ofta, etc) förstår jag inte riktigt varför du vill byta. Är det bara för att se om du kan fånga ännu mer fisk är det ju bara att testa och sedan köra med det som funkade bäst. Berätta gärna här på forumet om dina experiment i så fall.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CalleXJag har precis köpt en 0.08 flätlina som jag tänkte ha som tafs vid feeder- och flötmete (eventuellt också vid jiggfiske). Det verkar dock som det inte är någon som använder flätlina som tafsmaterial...är det någon som vet varför och har argument varför jag inte ska testa? Tack på förhand!
Kommentera
-
håller med Ari där, körde själv med flätat tafsmaterial typ sufix silky soft vid feederfiske tidigare. Har nu gått över mer till nylonlina för att få lite töjning närmast fisken samt synligheten som är lägre med nylonlina särskilt fluorocarbon. Kör dock ännu flätlina som huvudlina i en dimension kring 0.14-0.16 då det ger grymt bra indikation vid napp i strömt vatten där jag ofta fiskar.
Pröva vad som fungerar bäst för dig helt enkelt. Men försök tänka ut vad du vill uppnå med just den tekniken.Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...
Kommentera
-
Tack för många tips! Jag har inte tänkt så mycket egentligen - har inte så mycket erfarenhet så jag tänkte mest att den var ruskigt tunn (osynlig och smidig tänkte jag - styrkan får man ju jämföra med 0.18-0.20 nylon...) men om det inte är så så kanske det inte är någon bra idé. Sén har ju ari en viktig poäng! Även om man skulle klara munnen så skulle minsta lilla rull kunna resultera i sushi...
Men nu sitter jag med en 0.08 flätlina - kan man ha det som huvudlina eller är de för tunn? Om jag kan ha den som huvudlina - hur tunn tror ni att nylonen under MÅSTE vara för att det inte ska skära ner för djupt (om ni tror att det är ett problem överhuvudtaget dvs...)?
Om inte annat så tänker jag fortfarande använda den till mitt långspömete men jag vet inte om det är motiverat för hela spolen jag har köpt
Edit: Hur viktigt är det med tunn huvudlina? Om man bortser från kastlängden - tänkte ha 0.08 som huvudlina till lättkastmete och lätta jiggar nu efter era tips - finns det några fördelar om man samtidigt kör en tunn tafs (tänker främst vid feedermete)? Och slutligen - vad har ni för tjocklek på era tafsar - är 0.16 nylon monstruöst ?
åter igen: tack för alla svar!!!Senast ändrad av CalleX; 2006-02-27, 01:02.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av kyffskippa flätlinan, tänk dig själv om du skulle få exempelvis en tandtråd dragen rakt upp i tandköttet, du känner hur det skär tills det tar stop mot benet under näsan=) nej nylon är det som gäller.There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...
Kommentera
-
Ja, men tjena...
Ursprungligen postat av kyffskippa flätlinan, tänk dig själv om du skulle få exempelvis en tandtråd dragen rakt upp i tandköttet, du känner hur det skär tills det tar stop mot benet under näsan=) nej nylon är det som gäller.
Själv har jag dessutom svårt att förstå hur man kan fiska OM man tror att fisken lider av krokar och linor. Jag är övertygad om att fisken inte har några sådana smärtreceptorer och jag tror inte att jag hade fiskat om jag var övertygad om att det gjorde ont på fisken. Dessutom blir jag lite bekymrad varje gång fiskare skriver om att fisken plågas. Det finns ju tyvärr folk som i sin vilja att jämställa djuren med människan vill förbjuda t ex fiske. Då kan de mycket väl använda sådana här "uttalanden" i sina argument och på så sätt få med sig någon mindre vetande politiker osv. Härmed INTE sagt att man inte ska visa respekt för fisken och behandla den så varsamt som möjligt.
Hoppas nu ingen tar illa upp eller känner sig påhoppad, detta är min åsikt.Senast ändrad av Mårten; 2006-02-27, 10:33.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av EsoXLucius75Tjena,
Behöver lite snabb assistans då jag lyckats köpa
några märkliga dubbel hylsor jag...1 Foto-
Kanal: Tackel-/riggtillverkning
2024-10-12, 15:00 -
-
av alfons74Hej!
är det någon som använt Wigglers Big Cork-screw istället för vanlig Beteslås till havsfisket?...2 Foton-
Kanal: Tackel-/riggtillverkning
2024-04-27, 11:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
|
5 svar
275 visningar
0 gillar
|