Ismete krok-tackel! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete krok-tackel!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jepp, du har fel lilla gubben Den väger lite och tar inte så mycket plats i pulkan och har fördelar som gör att jag aldrig vill vara utan den...
    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
    "Keep it simple"

//Jan O
    www.fisheco.se
    www.brofiske.net
    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Jag fårstår Jan såååå mycket.
      Jag använder ingen sådan mekanism, men självklart blir det så otroligt mycket lättare att ismeta med dem.
      Ingen snö i rullen eller på spöt, den sitter säkert och det måste bli mycket lättare att greppa vid drill.
      Skulle de ta plats är det ändå värt det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
        Jag fårstår Jan såååå mycket.
        Jag använder ingen sådan mekanism, men självklart blir det så otroligt mycket lättare att ismeta med dem.
        Ingen snö i rullen eller på spöt, den sitter säkert och det måste bli mycket lättare att greppa vid drill.
        Skulle de ta plats är det ändå värt det.
        Borrul, om de e klumpiga och du skall ha med dig 12 st är det inte alltid så lätt att få plats med dom

Att dem ser grymt bra ut, och säkert fungerar skitbra är en annan sak.
        sigpic

Kommentera

Äh, 12 st?
          Jag kommer aldrig använda mer än 4.

Kommentera

Nix, 12 går inte, 5 går jättebra...
            "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
            "Keep it simple"

//Jan O
            www.fisheco.se
            www.brofiske.net
            www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O
              Nix, 12 går inte, 5 går jättebra...
              Dit jag ville komma

Vi använder nästan alltid endast en pulka p.g.a utrymmesskäl i transportmedel
              sigpic

Kommentera

Jag har bara använt 8:or och har svårt att tänka mig att större skulle behövas.

Det känns som att risken att inte få upp en ev. abborre eller gös är större med stora krokar än att tappa en gädda på mindre krokar.

Flode, varför ta med 12st ut?
                Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
                  Jag har bara använt 8:or och har svårt att tänka mig att större skulle behövas.

Det känns som att risken att inte få upp en ev. abborre eller gös är större med stora krokar än att tappa en gädda på mindre krokar.

Flode, varför ta med 12st ut?
                  För att sätta ut dem och fiska med

Är som oftast 3 personer/pulka

Fiskar man Gädda fiskar man Gädda, fiskar man Abborre fiskar man Abborre.

Att tänka, "tänk om" hela tiden lönar sig aldrig Vi kör med tafs till abborre ifall vi får en gädda. Vi kör med små krokar ifall vi får en abborre
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    För att sätta ut dem och fiska med

Är som oftast 3 personer/pulka

Fiskar man Gädda fiskar man Gädda, fiskar man Abborre fiskar man Abborre.

Att tänka, "tänk om" hela tiden lönar sig aldrig Vi kör med tafs till abborre ifall vi får en gädda. Vi kör med små krokar ifall vi får en abborre
                    Min erfarenhet är inte så stor när det gäller detta eftersom jag bara har använt 8:ans krokar vilka har fungerat utmärkt, och aldrig? tappat någon så länge jag använt 2st och inte 1st trekrok. Visserligen har jag väl inte fått så många metegäddor heller.

Återigen så tror jag att små krokar fungerar utmärkt eftersom gäddan har god tid på sig att få in betet i munnen och då blir de krokade.

Jag använder Alltid tafs, eftersom de få gånger jag inte gjort det (mete) så har jag blivit så undrande om hur stor gäddan var som drog ner flötet och klippte tafsen.

Ett annat skäl att använda tafs är väl än en gång den ändlösa diskussionen om vad som är bäst för gäddan och jag tror inte att svälja trekrok tillhör något som är aptitligt.
                    Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
                      Min erfarenhet är inte så stor när det gäller detta eftersom jag bara har använt 8:ans krokar vilka har fungerat utmärkt, och aldrig? tappat någon så länge jag använt 2st och inte 1st trekrok. Visserligen har jag väl inte fått så många metegäddor heller.

Återigen så tror jag att små krokar fungerar utmärkt eftersom gäddan har god tid på sig att få in betet i munnen och då blir de krokade.

Jag använder Alltid tafs, eftersom de få gånger jag inte gjort det (mete) så har jag blivit så undrande om hur stor gäddan var som drog ner flötet och klippte tafsen.

Ett annat skäl att använda tafs är väl än en gång den ändlösa diskussionen om vad som är bäst för gäddan och jag tror inte att svälja trekrok tillhör något som är aptitligt.
                      Men när du har angnat med 5hg;s mörten ( eller en hög brax) och skall sätta krokarna i 12+ gäddan kanske en storlek större krok gör jobbet bättre

Gäddorna vet inte om att de har "god tid" på sig, de smäller nog på din mört som om det vore vilken mört som helst.

När man fiskar abborre och har riktat sitt fiske mot dem skall det inte nappa några gäddor. Om sedan en gädda får simma med en 6;ans B983(tunnare enkelkrok) i munnen tror jag inte påverkar den det minsta. Sedan händer det ju också mycket sällan...
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                      6 svar
                      360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim