Stinger som håller? *problem* - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stinger som håller? *problem*

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har använt mig av Strike Wires knytbara tas istället. Den är enkel att knyta och kinkar inte som wire kan göra.
    Dyr men håller hur länge som helst. http://www.cwcab.com/sv/products/str...eader-20kg-5m/

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      Jag har använt mig av Strike Wires knytbara tas istället. Den är enkel att knyta och kinkar inte som wire kan göra.
      Dyr men håller hur länge som helst. http://www.cwcab.com/sv/products/str...eader-20kg-5m/
      Jag tycker det är rätt marigt o få knutarna på rätt ställe, dvs att stingern blir lagom lång.

Kommentera

Hade samma problem, löstes med 60 lb plastad vajer och dubbellås på 1mm!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
          Jag tycker det är rätt marigt o få knutarna på rätt ställe, dvs att stingern blir lagom lång.
          Det är precis av den anledningen jag inte vill knyta.

Kommentera

Ja det kan vara lite pyssel med det.
            Ett sätt är att göra stingern alldeles för lång, då passar den på flera olika jiggstorlekar.
            Jag knyter fast kroken först och gör en ögla i andra änden. Sen snarar jag fast stingern över jiggskallens ögla.
            Om stingern är för lång snurrar jag den några varv mellan jiggskallen och jiggen tills jag har lagom längd.
            Den knytbara tafsen är så pass smidig att det går att göra så här.
            Tack vare dess följsamhet motverkar den heller inte jiggens rörelser och är lätt att byta/flytta eftersom den som sagt bara är snarad på plats.
            //Micke

Kommentera

Kör en billig coated steel wire från lure parts. Jag kör vajern genom hylsan 3 gånger å droppar i lite loctite före jag försiktigt klämmer ihop hylsan. Samma metod till tafs och stinger och har aldrig haft problem med att vajerbrott.

Denna vajer: http://lurepartsonline.com/Online-St...ader-Wire.html

Kommentera

30 lbs är lite onödigt tunt till en stinger men det är nog inte det som var problemet. Så länge vajerlåset är rätt dimension för din vajer så ska det sitta. Trä ALLTID vajern tre gånger genom låset så ska du se att det sitter, så länge hylsan är rätt för just den vajern som sagt. Det behövs inget lim och inte några dubbla lås om man trär den tre gånger, det har aldrig någonsin svikit mig. Att smälta ihop vajern är inte så dumt men det tar längre tid än vajerlås och det är pilligt och nästan omöjligt när man gör stingers som ju är ganska korta, till långa tafsar fungerar det bra.
                Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
                  30 lbs är lite onödigt tunt till en stinger men det är nog inte det som var problemet. Så länge vajerlåset är rätt dimension för din vajer så ska det sitta. Trä ALLTID vajern tre gånger genom låset så ska du se att det sitter, så länge hylsan är rätt för just den vajern som sagt. Det behövs inget lim och inte några dubbla lås om man trär den tre gånger, det har aldrig någonsin svikit mig. Att smälta ihop vajern är inte så dumt men det tar längre tid än vajerlås och det är pilligt och nästan omöjligt när man gör stingers som ju är ganska korta, till långa tafsar fungerar det bra.
                  Jag har problem med att få i vajern 2 gånger jag..till rätt lås. Det tycker jag är jävligt pilligt..

Kommentera

Jag har dragit av även 100lb wire. De e bara att lägga ner =)
                    Nu mera använder jag bara ståltråd. Antingen biltemas 0,9mm rostfria eller rostfri tig-svetstråd. Felar aldrig.

Kommentera

Jag har problem med att få i vajern 2 gånger jag..till rätt lås. Det tycker jag är jävligt pilligt..
                      Jaså, jag lyckades ganska bra senast med 3 "varv" och då har jag ändå + 2,5 på näsan å bra ljus... kanske just därför det funkar eller så har jag en alltför stor hylsa även om jag inte upplever det så... får nog lov att provdra mina stingers...

För övrigt så tänker jag pröva att klämma ihop (en i ändarna uppruggad) ca 0,90 mm fluorocarbonlina med endast krympslang (4:1 krympning) med färdigt smältlim i - nån som har prövat och förkastat? Berättar senare hur det funkade...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                      5 svar
                      285 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Startad av alfons74, 2024-04-27, 11:18