Vilket material till göstafs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket material till göstafs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket material till göstafs?

Har börjat intressera mig mer och mer för gösfisket och har hittat ett vatten som håller bra med mindre gös och även en hel del gädda.

Undrar vilket tafsmaterial jag bör välja vid riktat spinnfiske/bonntrolling efter gös där risken för gäddangrepp är stor?

Surflon? Fluorocarbon? Wolfram? Tipsa gärna om fabrikat och tjocklek/brottsstyrka.

Kommer främst att fiska med wobblers om det har någon betydelse.

Vid metet har drennans pikewire 28lb funkat bra även på gös men den kinkar så förbannat.

I sådana lägen kör jag med samma som till gäddfisket, fluorocarbon på ca 1 mm. Till vertikalfiske på gös krävs dock en tunnare tafs för att få bra rörelser på jiggarna, där kör jag med fc 0,45 mm vilket i alla fall håller för gäddtänderna hyfsat ofta.

Kommentera

Okej!

Har beteslås och lekande någon negativ inverkan på wobblerns gång?

Borde jag skippa det och köra typ rapalaknut istället?

Klart smidigare med beteslås när man skall byta bete iaf

Kommentera

~0,40 fluoro funkar för det mesta om en gädda kliver på, däremot så har jag upplevt stor skillnad mellan olika sorter, man vill ha den hårda sorten inte någon mjuk fin sort. Har goda erfarenheter av Berkley Trilene Fluorocarbon, däremot så har det rykt flera tafsar av Gamakatzu och Fladen Fluoro, kan ju vara otur men jag tror det beror på att man behandlat dem för att göra dem mjukare och bättre att kasta med om man kör dem som huvudlina.

Jag har alltid kört med ett litet beteslås för vertikalandet, fungerar utmärkt

Har varit på någon föreläsning med en av Fox profs fiskare och han körde bara med tunnan titan tafsar och hävdade att det inte hade någon betydelse, men jag har inte provat. Om man får tag på typ 15 lbs entrådig titan lär den fungera utmärkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av lideri Visa inlägg
          ~0,40 fluoro funkar för det mesta om en gädda kliver på, däremot så har jag upplevt stor skillnad mellan olika sorter, man vill ha den hårda sorten inte någon mjuk fin sort. Har goda erfarenheter av Berkley Trilene Fluorocarbon, däremot så har det rykt flera tafsar av Gamakatzu och Fladen Fluoro, kan ju vara otur men jag tror det beror på att man behandlat dem för att göra dem mjukare och bättre att kasta med om man kör dem som huvudlina.

Jag har alltid kört med ett litet beteslås för vertikalandet, fungerar utmärkt

Har varit på någon föreläsning med en av Fox profs fiskare och han körde bara med tunnan titan tafsar och hävdade att det inte hade någon betydelse, men jag har inte provat. Om man får tag på typ 15 lbs entrådig titan lär den fungera utmärkt.
          Har typ 50 meter Berkley Trilene 100% Fluorocarbon 0.45, tycker dock att den är ganska mjuk och följsam, har ingen aning om hur bra den tål slitage så vet inte om jag vågar använda den som tafs.

De två gånger jag har fiskat gös i år har vi fångat mer gädda än gös och vill inte riskera att en gädda simmar iväg med en wobbler i gapet.

Vilket fabrikat borde jag satsa på om jag går upp till 0.80-1.0?

Beteslås i ena änden och ett lekande i den andra?

Knyta eller köra något typ utav wirelås? Limma?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
          5 svar
          270 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Villespinn91  
          Startad av alfons74, 2024-04-27, 11:18