Drachorigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drachorigg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Drachorigg

Hejsan.

För några år sen gick de en fiskefilm på tv 4+ som handla om gäddfiske. De var några franska gäddfiskare som tacklade en liten mört och satte en liten bly-tyngd framför den och fiskade hem den som en jigg. Man fäster fisken med ett "v" av stål som man trycker in i fiskens mun, och fäster med koppar-tråd. Det var som sagt några år sedan jag såg denna film så jag vet inte om jag har rätt.
    Har även hört att sink & draw ska va hett. Hur fungerar de?

Nån som använder dom här metoderna? Nån som har nån bild? Vad behövs för utrusting?

Är inresserad att testa Drachoriggen till gös/gädda, kanske abborre.

Mvh Gurra
    bf

Jag tror att det kan fungera väldigt bra vid trögt fiske, äkta vara måste vara det bästa. En fisk smakar, luktar och beter sig precis som en halvdöd/död fisk och borde attraherar predatorer i hopp om att vara lättfångad. Sink and draw är precis som det låter. Ta en död fisk (snällast, går med levande med) sätt en lämplig tyngt framför och rigga upp med en eller två trekrokar. Låt den sjunka, veva in, låt sunka osv. Gösen står ibland vid botten och trycker och verkar helt ointresserade av vad man än erbjuder dem, då kan säkert sink and draw vara ruggigt effektivt. Bara att leta upp dem på ekolodet och börja trakassera dem.

Pianotråd borde fungera bra att rigga med, bara att slita ut och återanvända.

Jag har tänkt att jag ska prova att jigga med småfisk, men nu när du bekräftar att några aktivt tillämpar det så måste jag bara prova. Bara att ta kastnätet och fånga massvis, sedan lägger man dem i frysen. Man kan även exprimentera med dofter och färg. Nu fick jag något nytta att prova!
    Kanske går det tom att använda ett stort jigghuvud om man opererar lite? Kom gärna med kommentarer ni som är erfarna.
    Senast ändrad av pontus; 2005-09-01, 00:39.
    Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Ursprungligen postat av Bigfisher
      Hejsan.

För några år sen gick de en fiskefilm på tv 4+ som handla om gäddfiske. De var några franska gäddfiskare som tacklade en liten mört och satte en liten bly-tyngd framför den och fiskade hem den som en jigg. Man fäster fisken med ett "v" av stål som man trycker in i fiskens mun, och fäster med koppar-tråd. Det var som sagt några år sedan jag såg denna film så jag vet inte om jag har rätt.
      Har även hört att sink & draw ska va hett. Hur fungerar de?

Nån som använder dom här metoderna? Nån som har nån bild? Vad behövs för utrusting?

Är inresserad att testa Drachoriggen till gös/gädda, kanske abborre.

Mvh Gurra

Har läst en artikel om denna riggen, dom fick ruggigt fina abborrar på den kan jag lova, tror dom hade olika sorters tråd till riggen, både ståltråd och koppartråd att linda runt fisken, för att den ska sitta kvar bättre!
      dom fick mycket abborre på över kilot, nån på nästan 2kg också... fan vad konstigt att man inte provat detta, fast jag tror det har att göra med att jag inte riktigt fattade hur riggen skulle tillverkas, var lite hemligt beskrivet lixom, jag köpte tom alla delar å så, men nån rigg blev det aldrig gjort:-( det måste ju funka skitbra med elmotorn på läge 1 eller 2 och bara åka runt å studsa den på botten lixom:-)

Kommentera

Ska vid tillfälle ta bild på ett av mina Drakovitchtackel och lägga upp.. Kan man lägga upp bilder utan att vara medlem BTW?

Kommentera

jag såg häromdagen att AB Fiskarnas hade drachoriggar... ganska billiga dessutom

Kommentera

"A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Natito: Ska genas dra dit o kolla

Limmo: Tack, perfekt bild

I och för sig tror jag att sink & draw funkar bättre på gös, pga sänket sitter typ 50 cm framför och fisken " står still" ett tag och sedan sjunker. Vilken trög tänkt gös som helst borde bli galen
              Dracho funkar nog bättre när fisken är mer i stöten, eller vad tror ni?
              Vad behövs för utrustning ??

Mvh gurra
              bf

Kommentera

Fick ett 15-tal gösar runt 4 kg på 2 man en dag i november förra året när de var otroligt sega (på dracho-fiske). Gav mycket mer utdelning än flötmete.
                "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Vart kan man beställa denna Drachkovitch rigg?

Nej, jag tänker inte göra någon själv!

Kommentera

Kolla på Tradera, har sett dom där med jämna mellanrum...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                    6 svar
                    360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28