Fråga kolon, bombarda och lintrassel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga kolon, bombarda och lintrassel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga kolon, bombarda och lintrassel

Har nyss börjat med bombardafiske och har problem med trassel på linan (flät) c:a 10 meter från flötet. Använde från början ett 13" karpspö att testa med men det var alldeles för tungt så har nu köpt ett 11" lite lättare och något mjukare spö. Då blev problemen betydligt värre, 3 lintrassel/skatbon på flätlinan på en halvtimme är bara för mycket...

Riggen är ett flytande 60g bombardaflöte på 30cm/0,40mm separat nylon med gummipärlor, därefter beteslås till trippellekande med 1,5m FC-tafs och tubfluga med 3-krok. Rullen är en DL4000 med c:a 0,20 mjuk flätlina.

Skall man helt enkelt byta lina och till vad då eller ändra på nå't annat? Vill inte ha tjock nylon då jag använder spö/rulle till annat lättare fiske också.

Själv har jag haft ett litet h*lvete med flätlinor oavsett om jag kastat drag eller bombarda. Vad jag kommit fram till är att man inte kan/ska fylla spolen lika mycket som jag brukar göra med nylonlina utan lämna en rejäl bit upp till kansten på spolen. Detta kan man naturligtvis, om an så vill, tolka som ytterligare ett bevis på nylonlinans överlägsenhet....

BTW så hör ju den här frågan utan vidare hemma i tråden Bombardatips... Karpspön vet jag inte mycket om. Själv använder jag för bombardafiske (när jag inte riggar en bombarda på det spö jag händelsevis är ute och fiskar med, 12-14 fots bombardaspön, dvs spön med relativt långsam helaktion. Spön med snabb aktion tror jag att man bör undvika.
    Senast ändrad av lausvik; 2014-02-15, 15:18.

Kommentera

Enkelt!
      När du vevar in linan så sträcks den inte ordentligt med resultat det beryktade "flurp" ljudet som signalerar ett trassel.
      Prova att sträcka linan ordentligt när du vevar in dom sista 15 metrarna!

Om inte det hjälper så byt till fireline som på haspelrulle är överlägsen alla andra fiberlinor.
      Jag använder själv fireline (0.15 - 0.17) och har aldrig haft problem med fiberlina vid bombarda fiske.
      Dock känner jag igen symptomen från mitt ul popper fiske med haspel.

Om inte detta hjälper så gå över till multirulle då slipper du garanterat just det problemet.
      Med en så överdrivet tung bombarda bör det gå hur bra som helst.

Lycka till.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Själv har jag haft ett litet h*lvete med flätlinor oavsett om jag kastat drag eller bombarda. Vad jag kommit fram till är att man inte kan/ska fylla spolen lika mycket som jag brukar göra med nylonlina utan lämna en rejäl bit upp till kansten på spolen. Detta kan man naturligtvis, om an så vill, tolka som ytterligare ett bevis på nylonlinans överlägsenhet....

BTW så hör ju den här frågan utan vidare hemma i tråden Bombardatips... Karpspön vet jag inte mycket om. Själv använder jag för bombardafiske (när jag inte riggar en bombarda på det spö jag händelsevis är ute och fiskar med, 12-14 fots bombardaspön, dvs spön med relativt långsam helaktion. Spön med snabb aktion tror jag att man bör undvika.
        Lustigt, mina erfarenheter är precis tvärtom, med andra ord ett ytterligare bevis på flätlinans överlägsenhet

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
          Lustigt, mina erfarenheter är precis tvärtom, med andra ord ett ytterligare bevis på flätlinans överlägsenhet
          Precis tvärtom? Fyller du spolen en bit över kanten?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Precis tvärtom? Fyller du spolen en bit över kanten?
            Vad jag kommit fram till är att man inte kan/ska fylla spolen lika mycket som jag brukar göra med flätlina utan lämna en rejäl bit upp till kansten på spolen. Detta kan man naturligtvis, om an så vill, tolka som ytterligare ett bevis på flätlinans överlägsenhet....

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
              Vad jag kommit fram till är att man inte kan/ska fylla spolen lika mycket som jag brukar göra med flätlina utan lämna en rejäl bit upp till kansten på spolen. Detta kan man naturligtvis, om an så vill, tolka som ytterligare ett bevis på flätlinans överlägsenhet....
              Intressant. Själv har jag mycket sällan några problem med nylonlina ens om jag fyller spolen upp till kansten, dvs utan att lämna 1,5-2 mm som rekommendationen brukar vara) men med flätlina känns det som om jag bara kan fylla spolen till hälften (lätt överdrift) innan det uppstår en massa skumma knutar och trassel.

Kommentera

Tackar alla för input! Kan hålla med om att det är väldigt fullt på just denna rullen även om det blivit något mindre efter några av trasslen som jag bara inte orkade reda ut... Men jag har inte haft detta problem vid annan typ av fiske med samma rulle och spö men det låter ju rimligt att vattenmotståndet minskar mot slutet både med just bombarda och popper. Har ett 60g slow-sink flöte liggande som jag aldrig använt, får testa med det och se om det ökar motståndet i vattnet något de sista metrarna alternativt se till att veva på lite fortare.

Kommentera

Lintrassel: för det första - är linan korrekt upplindad på spolen? Är det så att linan inte redan från början hamnar rätt är det som bäddat för trassel senare ute vid fisket när man kastat ut och vevat in ett antal gånger. För det andra - finns det små öglor en bit in på linan som du inte märker förrän det uppstår skatbon?

Hur mycket lina ska man ha på spolen? Precis lika mycket oavsett det är superlina eller nylon.

Viken lina ska man ha då? Glöm alla tidigare superlinor du hanterat - antingen kör du med Nanofil eller Powerpro super-8-slick. Dessa linor har egenskaper man bara kunnat drömma om, har själv inte testat Nanofil, men däremot Super-8-slick - helt grym på rullen oavsett om det är haspel eller multi. Linan är oerhört jämn och rund, har en fantastisk coating ytterst. Stark som t ex Powerpro (original) - helt stum - tyst(!) - jättesnäll mot dina spöringar - underbar att hantera (som en nylonlina). Kom bara ihåg att använda knutar avsedda för superlinor.

Titta även på denna länk som handlar om havsöringfiske med bombarda hur man sträcker upp HELA tacklet vid utkast: http://www.youtube.com/watch?v=CNLCjUy5zAU

Du bör slutligen gå in till din kunnige redskapshandlare (en du kan lita på, en som vill behålla dig som kund) och ta med rullen, be han/hon att titta på hur linan ligger på spolen? - är det en gammal förplattad lina som gräver ner sig i de underliggande lagren? - lägger rullen upp linan rätt?

Det finns olika sorters spunna linor men de är inte alla som är bra för att dom har en hög brottstyrka - långt ifrån. Och det värsta är att man helt enkelt fiskar sämre med de dåliga spunna linorna jämfört med t ex vanlig nylonlina!

Rekommendationen är att låta redskapshandlaren lägga på PowerPro Super-8-slick. Om du tänker efter blir det väldigt billigt i långa loppet eftersom du har lina i flera år innan den är utnött. Kan lova dig att du blir nöjd och troligen kommer rekommendera andra att använda samma lina!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                  6 svar
                  360 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nephilim  
                  Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28