Drennan esox super 7 - skit? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drennan esox super 7 - skit?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Drennan esox super 7 - skit?

Jag har kört en del med drennans nya esox super seven i vinter till ismetet efter gädda. Tyckte det verkade skitbra med en uppdatering av gamla sevenstrand och slog till på 28-pundarn

Snart märkte jag dock att något var skumt. Två tafsar hade gått av vid avkrokning av gäddor, och när jag drog lite i en tafs som jag nyss landat en 7.5kg gädda på gick den av, mitt på, där den skavts som värst av gäddans tänder.

Jag tänkte inte så mycket på att det kunde vara materialet det var fel på, Drennan litar man ju på? Jag hade aldrig haft liknande problem med andra material, så felförvaring eller liknande kan det ju inte vara.

Efter landning, avkrokning och tillbakasläpp av en gädda på 10.4kg såg jag att tre av tafsens sju trådar var av!

Då började jag misstänka materialet, men fortsatte köra med det i alla fall.

Turen efter tappade jag två gäddor, varav en en helt klart finare fisk, på grund av att tafsen gått av!

Jag provdrog mina tafsar hemma med samssonvåg, och två st använda tafsar som ändå såg fräscha ut gick av vid mindre än 5kg press, två helt nygjorda gick av vid mindre än 7kg press. Detta var som sagt 28pundarn, som ska tåla 13kg!
    Vanliga sevenstrand i samma viktklass höll fint för samma belastning.

Kan tillägga att bara en (och de två nygjorda tafsarna) tafs gick av där jag tvinnat, resten gick av en bit ovanför övre kroken, där de nöts som mest av gäddtänderna.

Någon som har haft liknande erfarenheter? själv tänker jag aldrig använda drennans esox super seven igen!
    Senast ändrad av Foppa; 2005-04-02, 19:12.

Ursprungligen postat av Foppa
    Jag har kört en del med drennans nya esox super seven i vinter till ismetet efter gädda. Tyckte det verkade skitbra med en uppdatering av gamla sevenstrand och slog till på 28-pundarn

Snart märkte jag dock att något var skumt. Två tafsar hade gått av vid avkrokning av gäddor, och när jag drog lite i en tafs som jag nyss landat en 7.5kg gädda på gick den av, mitt på, där den skavts som värst av gäddans tänder.

Jag tänkte inte så mycket på att det kunde vara materialet det var fel på, Drennan litar man ju på? Jag hade aldrig haft liknande problem med andra material, så felförvaring eller liknande kan det ju inte vara.

Efter landning, avkrokning och tillbakasläpp av en gädda på 10.4kg såg jag att tre av tafsens sju trådar var av!

Då började jag misstänka materialet, men fortsatte köra med det i alla fall.

Turen efter tappade jag två gäddor, varav en en helt klart finare fisk, på grund av att tafsen gått av!

Jag provdrog mina tafsar hemma med samssonvåg, och två st använda tafsar som ändå såg fräscha ut gick av vid mindre än 5kg press, två helt nygjorda gick av vid mindre än 7kg press. Detta var som sagt 28pundarn, som ska tåla 13kg!
    Vanliga sevenstrand i samma viktklass höll fint för samma belastning.

Kan tillägga att bara en (och de två nygjorda tafsarna) tafs gick av där jag tvinnat, resten gick av en bit ovanför övre kroken, där de nöts som mest av gäddtänderna.

Någon som har haft liknande erfarenheter? själv tänker jag aldrig använda drennans esox super seven igen!
    LÅter onekligen skumt, kasnke fått en "värsting" spole? Du kan ju alltid kröva att få byta för att sedan prova om det endast var en engångsgrej
    sigpic

Kommentera

Jag har bytt mina tafsar 24lb esox super tjofräs, och är såhärlångt nöjd. Har inget att anmärka på mer än att den har aningens "linminne" från spolen. 24lb är ungefär lika tjock som 15lb vanlig 7strand. Men man skall ju provdra sina taffsar så att de verkligen håller måttet, innan och under fisket. Sen byter jag om jag får minsta kink (brukar provdra efter varje gädda men ser taffsen fördjävlig ut så byter jag oavsett om den håller eller ej).

Har inte haft något missöde (peppar peppar) med det nya taffsmaterialet.
      Senast ändrad av Rasmus; 2005-04-02, 21:31.

Kommentera

Har provat 17 lb utan tafsbrott. Kommer iofs ändå inte köpa den igen pga av att den kinkar och fransar sig så lätt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
        5 svar
        270 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Villespinn91  
        Startad av alfons74, 2024-04-27, 11:18