Effektiv rigg för glidflöte efter abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Effektiv rigg för glidflöte efter abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Effektiv rigg för glidflöte efter abborre

Hallå!

Ska åka till stugan nu under veckan och hade tänkt fokusera på stor-abborre den här gången. Oftast brukar jag jigga när jag fiskar abborre där, men nu hade jag tänkt prova glidflöte för att se hur det fungerar. Men nu vet inte jag hur man gör en bra sån rigg eftersom jag aldrig provat den fiskemetoden förut.

Så då undrar jag om någon kan ge en beskrivning på en bra glidflötesrigg? Vore perfekt om någon kunde slänga ihop en snabb bild också så att det blir lättare att förstå, skulle uppskattas starkt.

Undrar även hur stor mört en abborre i storleken på mellan 1 och 1.5 kilo kan ta? Jag brukar alltid få någon abborre på upp till 1.5 kilo varje sommar i sjön där på jigg så vet att det finns dom i den storleken, men har ingen aning om hur stor mört en sån kan ta. Måste ju veta hur stor mört jag kan agna med.

Tack på förhand!

En stopp pärla alt toppknut på linan o sen bara o trä på flötet. Bind en krok i änden på linan o sen blyar du en lite bit ovanför kroken. Välj helst flöte som man kan trä linan igenom antennen på. Dom man bara trär linan genom en ögla i botten på flötet tycker jag hänger upp sig lätt.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Tack för svar. Är det inte bäst att ha en tafs längst ner? Det finns ju även gädda i sjön så det kan hända att det går på någon sån också.

Kommentera

Visst går de att ha en liten tafs om man vill. Beror ju lite på va du ska ha för bete.

Kommentera

Som jag skrev så ska jag använda mört. Då lär man väl kunna sätta en krok i varje ände av en kortare tafs att fästa agnet i och en längre tafs ovanför?

Kommentera

De ska nog inte vara några problem. Med fisk som bete så ökar ju risken för gädda oxå.

Kommentera

Använd bara en enkelkrok fäst i mungipan på mörten.

Kommentera

Som jag skrev så ska jag använda mört
                Tänk bara på att den ska va död annars har den samma rättigheter som andra husdjur

Kommentera

Givetvis använder jag död betesfisk. Lyckades få ihop en duglig rigg men tog dock ingen abborre på den. Dessa tog bara på jigg, fick 3 stycken på ca 7hg igår på det. Men tack för hjälpen ändå!

Kommentera

Givetvis använder jag död betesfisk. Lyckades få ihop en duglig rigg men tog dock ingen abborre på den.
                    Kör som nämnts ovan men byt mörten mot mask och minska krokstorleken , då ökar risken för borre och minskar för gädda..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                    5 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Startad av alfons74, 2024-04-27, 11:18