Nylontafs till jerkfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nylontafs till jerkfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sv: Nylontafs till jerkfiske

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
    Tycker att det är kul o pilla med.
    ...och så luktar det gott och man blir så skönt avslappnad.
    ;-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
      ...och så luktar det gott och man blir så skönt avslappnad.
      ;-)
      Japp! Och det är lagligt också.
      Senast ändrad av poppers man; 2013-03-15, 23:37.

Kommentera

• Denna verkar riktigt stabil när jag testade. Dock ingen höjdare att dra åt som satan via lekaren vars öglor blev avlånga haha

The Surgeon's Loop is essentially a Double Overhand Knot. The Surgeon's Loop can be tied quickly and easily in the end of a line. It is often used to make a "Loop to Loop" connection in the same way that two elastic bands can be hooked into each other.
        Senast ändrad av Patte - En fiskares äventyr; 2013-03-15, 23:53. Anledning: Glömde ju länken -.-
        Patte - Fiske från land
        http://patteffl.wordpress.com/
        Facebook
        https://www.facebook.com/PatteFFL

Betesmoderator på FishBrain
        http://fishbrain.com
        Följ mina fiskepass i Realtid på FishBrain (PatteFiskeFrånLand)
        http://www.fishbrain.com/PatteFiskeFranLand

Kommentera

• Ursprungligen postat av holmstrom Visa inlägg
          Jag har aldrig använt mig av varken lim eller krympslang till mina. Kan förstå att det känns tryggare med lim, men än har jag inte haft någon knut som gått upp. Drar bara åt dem ordentligt och det har räckt.
          Kanske har blandat ihop inläggen nu så limmet är tänkt till någon av de andra knutarna som nämnts förutom perfection loop?
          Kört exakt samma i snart 2 år och ingen knut har gått upp. Använt en vanlig betesknut och dragit åt allt vad lekandet och haken klarar och lämnar en bit nylon vid knuten där jag värmer så det bildas som en klump/boll av smält lina men man bör vara försiktig och alltid oavsett testdra.

Kommentera

• Hittade för ett tag sedan en rätt kul kanal på Youtube med en go gubbe (Graeme Pullen) från England som lägger ut rätt shyssta filmer och instruktioner. Han verkar vara en legend i sitt hemland och har fiskat allt från marlin till gädda och karp. Han filmar hemma i sin man-cave full av gamla fiske troféer (fast han har gått över till C&R nuförtiden, heder åt honom)..

Iaf, han har två filmer om knutar och jag tycker de är väldigt lätta att följa. Här är ettan:

Och undrar ni om hur man gör en tafs för hajfiske så har han en video om det också..
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

• Test: VMC strl 6 -8540BN, Berkely Big Game 0.71 och Perfection Loop.. knuten höll men kroken räta ut sig. Den där knuten tror jag på utan en massa kladd med lim.

Kommentera

• Sv: Nylontafs till jerkfiske

Är också skeptisk till lim och den kemiska påverkan den kan ha på linan. Knut är nog bäst, fast jag föredrar crimp då det blir snyggare

Kommentera

• Vilken kemisk påverkan skulle superlim ha mot linan? Flertalet sportfiskebutiker säljer ju just superlim för jigg, knutar osv. Men man väljer ju själv hur man vill göra, och man gör ju det man tror på.

Kommentera

• Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
                    Vilken kemisk påverkan skulle superlim ha mot linan?
                    Det är just därför jag inte skulle använda lim , när jag inte vet vad det kan har för påverkan så låter jag hellre det vara .

Kommentera

• Som skrivet! Bara ett tips från min sida. Gillar man det inte så behöver man inte använda lim. Knutarna håller för det mesta, men jag limmar, och än har inget dåligt hänt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                      0 svar
                      142 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28