Nylontafs till jerkfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nylontafs till jerkfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja jag har faktiskt bara kört med styv... Har bara använt jerkbait sen i höstas faktiskt.
    Funderade ett tag om det kunde vara så att betet glider förbi tafsen mellan rycken om den är mjuk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Simen Visa inlägg
      En undring... Många säger ju att man ska ha en "styv" tafs till jerkfiske men nylon kan ju inte vara speciellt styv?
      Har också hör sådant ja, men kan inte hålla med. Att köra med nylonlina som huvudlina vid jerkfiske lär väl inte vara någon höjdare eftersom direktkontakten med betet försämras. Som tafs är det däremot en helt annan femma eftersom 30-40 cm tjock nylon/fc bara ger en minimalt försumbar stretch/töjbarhet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Simen Visa inlägg
        Ja jag har faktiskt bara kört med styv... Har bara använt jerkbait sen i höstas faktiskt.
        Funderade ett tag om det kunde vara så att betet glider förbi tafsen mellan rycken om den är mjuk.
        Inte något som jag märkt av, eller snarare inget som har varit negativt med nylontafsen för betets gång som jag upplevt.
        Visst hakar nån krok i tafsen med vissa beten ibland men det hände även med titantafsar.
        sigpic
        http://fiskeigemenskap.se
        Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Kommentera

Har en 0,70 nylon räcker det?

Kommentera

Ursprungligen postat av v1ct0r Visa inlägg
            Har en 0,70 nylon räcker det?
            Nej, jag tycker du ska gå upp till 1mm.

Kommentera

Har kört med 0,80 nylon hela våren och sommaren och inte haft en enda tafs som gått av mot tänder eller annat än.
              Trivs riktigt bra med att köra nylontafsen och de gånger det blivit någon skada på den så byter jag helt enkelt ut linan men behåller lekare och beteslås. Kan inte bli mer ekonomiskt när det fungerar så pass bra både till jerk och annat spinnfiske.

Mvh Andreas
              sigpic
              http://fiskeigemenskap.se
              Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Kommentera

vilken nylonlina rekommenderar ni?

samt vilken tjocklek?
                Senast ändrad av KaptenKewk; 2013-03-02, 23:49.

Kommentera

Hejsan såg att någon namngav knuten till att heta perfection loop, hittade denna bild på nätet. Är det rätt knut Andreas ?

Click image for larger version

Name:	jborger_perfect_loop.jpg
Views:	1
Size:	69,6 KB
ID:	1766835

Sedan en fråga: Vad är den största skillnaden mellan nylon och fluorcarbon ?

Priset skiljer ordentligt ser jag,
                  Men står fördelarna i proportion till prisökningen ? Vilka är då dessa fördelar ?
                  Mer nötningståligt sägs på många håll, är det så ?
                  Någon mer fördel ?
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nylontafs till jerkfiske

Fluorcarbon har högre densitet och syns inte lika bra i vattnet. Sak samma till gäddfisket skulle jag tro? En nackdel är att det inte bryts ner inom överskådlig tid så man bör ta rätt på allt spill!

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                      Hejsan såg att någon namngav knuten till att heta perfection loop, hittade denna bild på nätet. Är det rätt knut Andreas ?

[ATTACH=CONFIG]51066[/ATTACH]

Sedan en fråga: Vad är den största skillnaden mellan nylon och fluorcarbon ?

Priset skiljer ordentligt ser jag,
                      Men står fördelarna i proportion till prisökningen ? Vilka är då dessa fördelar ?
                      Mer nötningståligt sägs på många håll, är det så ?
                      Någon mer fördel ?
                      Yes, det är perfection loop.

Nylon är billigare, generellt sett lite mindre nötningståligt (stor skillnad bland tillverkare dock).
                      FC har, som "Andreas Sandberg" sa, högre densitet (sjunker snabbare), är mindre synligt och bra mycket dyrare. Att köpa billig FC är riktigt korkat då det oftast är nylon med en FC coating (dvs dyr nylon).
                      Krokar du en gädda och har sån otur att t.ex 1,2mm nylon går (har inte hänt mig på närmare 3 år) av så kommer nog inte motsvarande dimension FC hålla heller.

130lb Berkley Big Game Leader finns på Söder Sportfiske. Har använt det en hel del och det har aldrig ens varit nära att den gått av.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                      0 svar
                      142 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28